Fräsen: Om du menar dar303's tråd, så använder dom väl det dom redan hade. Då blir väl inte allt optimerat.
Men det Per Svanberg på Allmotion sa till mig var, att om man har lagom stigning (runt 4mm) och en lätt stång (helst alu) så kan man ha en liten motor. Den går lättare upp i varv, klarar sig med lägre spänning och kostar mycket mindre. Har man för hög stigning eller för tung stång, använd växellåda.
Det är tröghetsmomentet som är största boven för en stegmotor, speciellt om man kör med microsteg. Det händer ingenting, det händer ingenting, det händer ingenting. Sen börjar stången röra på sig okontrolerat. Det kan bli några microsteg, eller många.
En större motor kan varva nästan lika mycket som en liten motor, men då måste man upp i spänning. Då flyttas hela momentkurvan åt höger, men man har i såna fall inte vunnit något, snarare förlorat, pengar. Det är klart, ibland måste man ha större motor. Om man måste dimentionera för grov axel, eller massa tyngd att förflytta.
Stor stigning är oftast lika med dårlig upplösning. För att kompensera kan man antingen ha växellåda eller ha en stor motor som kör microsteg. Men då har man igen inte vunnit så mycket.
Allt det jag skrivit är min tolkning av vad jag lärt av specialister och min egen erfarenhet. Någon annan kan ha en helt annan uppfattning. Det finns väl ingen allenarådande "sanning" när det gäller stegmotorer pga massa olika omständigheter, men använd gärna
excel-arket som finns på min hemmasida, det är iaf en sanning man inte kan diskutera bort.
Så, tillbaka till din fråga. För massa år sen köpte jag en fräsmaskin från Solectro. Den fanns i 4mm eller 10mm stigning. Jag beställde 4mm pga att dom rekomenderade den till det jag skulle ha den till, men den gick inte lika fort på G0. Jag rekomenderar också att ha så liten stigning du kan med den hastigheten du vill uppnå. Om du optimerar CAM-programmeringen så tvivlar jag på att du kommer att vinna på att kunna köra G0 på full fart mot allt annat positivt. Du ska väl inte bygga en 12 meters maskin heller, och fräsa ett hål i varje ände.
Liten stigning = liten motor.
Liten motor = snabb motor.
Snabb motor = lägre spänning.
Lägre spänning = lägre pris.
/// Jojje
Klipt från min sida, men skrivet av Per Svanberg, Allmotion.
En stegmotor går ofta mycket illa i helsteg p.g.a. av alla resonanser som alltid finns. Genom att mikrostega motorn minskar resonanserna och upplösningen förbättras. När en stegmotor körs i mikrosteg kompenserar man med högre ström i en lindning för att få samma moment oavsett antal mikrosteg. Observera att 70% av stegmotorns prestanda beror på drivstegets prestanda och inte motorns.
Eftersom motorn har 5% stegfel blir 20 mikrosteg det maximala antal mikrosteg för sann positionering. Finns det hög friktion bör man inte överstiga 8 mikrosteg. Om styrningen har t.ex. 128 mikrosteg kommer motorn p.g.a. friktionen inte att röra sig på första, andra eller tredje steget. Först efter kanske fyra pulser, rör sig motorn ett odistinkt steg. Styrningen tror att motorn gått fyra steg men i verkligheten kan den vara i en helt annan position. Stegmotorn är som en fjäder och måste bygga upp en viss kraft för att övervinna friktionen.