Sida 3 av 3
Postat: 17 september 2007, 12:52:26
av grym
dom flödesmätarna kan fungera men visa lite fel, en amerikanare med v8 i så är det inga problem
jag skulle vilja ha en som funkar mot en B&S men då börjar det bli svårt
Postat: 17 september 2007, 22:37:33
av PHermansson
Ok så sant, skydd över potentiometern tillagt. Hmm ja kan man ens likna en Saab 3-cylindrig motor på 841cc med en V8?

Postat: 17 september 2007, 22:47:47
av grym
fel av mig, den klarar 0.9 liter i timmen som lägst och då är den rimlig som bränslemätare, det var den andra gamlemodellen som låg på gränsen att ens fungera orentligt med en standard b20
Postat: 17 september 2007, 23:21:13
av PHermansson
Om man räknar lite teoretiskt utan hänsyn till förbrukning<>fart:
1 l/mil - fart 10km/h = 1l/h
1 l/mil - fart 150km/h = 15l/h
Mätområde flödesmängd (Düse mit Ø = 1 mm) 0.015 - 0.8 l/min
0,015*60 = 0,9l/h
0.8*60 = 48l/h
Jupp det går fint

Postat: 22 september 2007, 01:41:40
av PHermansson
Så, nu har displayen anlänt och jag vart i labbet en stund. Har fått ihop det mesta av elektroniken, och börjat på koden, så nu är det nog dags för en flytt till projektforumet!?

Postat: 26 september 2007, 19:56:40
av PHermansson
Projektet går vidare... konstruktioner har nu monterats i en liten söt låda, och lite trassel med strömförsörjningen håller på att redas ut. Först användes en MCP1827, helt utan en tanke på att den max kan ta 6,3 volt som inspänning. Blev varmt med 12V in

Den byttes ut mot en 7805, den klarar inspänningen men blir för varm. Har inte plats för mycket till kylfläns så jag funderar på en LM2574 istället. Kretsen drar ca 100mA.
Ska även tillägga att BL (ben 12 på DLR3416) i schemat ovan är felkopplad, den ska till plus inte till jord.
Re: Varvräknare med kabel!
Postat: 29 augusti 2012, 10:57:05
av PHermansson
Trådlyft!
Fast jag har eg inte så mycket att tillägga. När jag skulle koppla in konstruktionen i bilen så upptäckte jag att min multimeter fick frispel när jag försökte mäta batterispänningen. Detta avhjälptes med avstörda tändkablar. Sen kom det massa annat i vägen och projektet blev liggande, men en dag ska jag fortsätta med det...
Såg att vissa av bilderna i tråden drabbats av getingen, så jag lägger upp det sista schemat här igen.
Tachometer-2T-v2.png
Re: Varvräknare med kabel!
Postat: 29 augusti 2012, 14:49:08
av Wedge
Zener, R1 och R2 spelar inte bra ihop. Spänningsdelaren R1-R2 ger (utan zener) halva matningsspänningen. Med 12V batterispänning skulle du få 6V över poten, men då begränsar zenern spänningen till 5.2V. Du kan aldrig mäta batterispänningar över 10.4V med de valda värdena. Öka R2 till 1.5k.