Sida 3 av 5
Postat: 25 juli 2007, 23:27:17
av Aloha
Precis, den har jag stängt av.
Om jag kopplar bort R7 och kopplar direkt till Vb utan något motstånd så får jag 0V på RTS. Det ekar även i hyperterminalen...
Postat: 25 juli 2007, 23:34:21
av Aloha
Eller nej, vänta. Jag missade en kabel.
0,8V får jag när jag är ansluten i hyperterminalen och -8,3V när jag inte är det.
Inget eko i hyperterminalen.
EDIT: Jag hade visst även kopplat ur kopplingen mellan R6 och Vb när det fungerade.. :/ Så både R6 - Vb och R7 - Vb måste vara kapade för att jag ska få något eko i hyperterminalen. När R6 - Vb är inkopplad så blinkar dioden men jag får inget eko.
Postat: 25 juli 2007, 23:56:35
av peter555
Nu antar jag att du mäter på basen på transistorn. Nu har jag tittat lite på specen. Xon/off ska var off som du ställt in. Det är riktigt att det inte fungerar med hyperterminalen, det ska inte fungera med ditt interface heller. När datorn vill sända data ska RTS vara +12 V vilket den också är. Jag antar att du har ett speciellt program för att läsa av lådan i bilen. Där har man av någon anledning valt att invertera RTS jämfört med normalfallet.
http://mindprod.com/jgloss/rs232c.html
Edit:
Anledningen är naturligtvis för att man ska få -12V för att driva interfacet.
Postat: 26 juli 2007, 00:04:17
av Aloha
Tack så mycket för all hjälp!
Tack för länken också, det ska jag läsa igenom. Du menar alltså att det inte ska eka i hyperterminalen?
Det stämmer att ag har en speciell mjukvara för att läsa av boxen i bilen.
Vad jag inte förstår är varför han skriver så här i så fall:
Testing
This is the tricky bit, you've soledered your little heart out but can't bear hooking up your shiny new toy to either your car or your 'puter for fear of damaging either. What to do?
TESTING
1. Use 9v batteries/power supply to replicate the +12v car battery and the +12v K-line
2. Connect to serial port on pc
3. IMPORTANT: Always test for shorts using resistor + ammeter in line with power supply
4. Set RTS false/true - the K-line should go high(0v)/low(12v)
5. Open a serial port or use a terminal (e.g. hyperterminal) to send commands to the comm port - each command should be echoed
Note the led flashing attractively, all is well with the world.
Är det något som jag har gjort fel när jag har testat då kanske?
Postat: 26 juli 2007, 00:10:09
av peter555
Om du kör hyperterminalen i normalläge ska det inte eka, Han kan tydligen ställa RTS om du läser pkt 4 i testanvisningen. Jag vet inte om det går i din version av hyperterminal.
Postat: 26 juli 2007, 00:16:12
av Aloha
Okej, så då borde det alltså fungera på bilen?
Får testa mer imorgon då. Återigen, tack så mycket för hjälpen.

Postat: 1 augusti 2007, 18:01:16
av Aloha
Har provat lite på bilen nu och dom kommunicerar med varandra nu. Jag får ofta felmeddelande när jag försöker ansluta men ibland går det. Tyvärr så avbryts anslutningen så fort jag försöker göra något. Det verkar som att den har problem med att sända data.
Det är felmeddelandet får jag:
f*cked up byte: Sent 4 received 4 expecting 251master:truechecking.truebyte counter:1frame length:5
comms.ConnectionException: Transmission failure when sending frame:1
at comms.Connection.sendFrame(Unknown Source)
at comms.Connection.send(Unknown Source)
Tror ni att det har med kretsen att göra eller låter det som något annat?
Sen tror jag att det är lättare att skapa en anslutning med det större motståndet på R6, men det går med vilken som. Kan även vara så att jag inbillar mig.
Postat: 1 augusti 2007, 18:47:16
av peter555
Nu börjar det bli lite svårt att göra så mycket utan oscilloscope. En intressant fråga är vad Q3 har för funktion. Problemen kan vara många, som elektriska med nivåerna, timing, protokollet avviker från RS232, operativsystemet på PCn etc.
Postat: 1 augusti 2007, 19:11:47
av Fransson
Hej.
Min tolkning är att Q3 är en sorts Fel -detektor/-indikator.
D.v.s. om RTS går hög kommer Q3 att stoppa all kommunikation (K-Line till GND) och tända lysdioden med fast sken för at indikera fel.
Således måste RTS vara negativ för att kommunikationen ska fungera.
Prov att ansluta Vb med ett batteri till 9V relativt GND, och se om det fungerar. (OBS! Koppla bort RTS vid försöket!!!)
Postat: 1 augusti 2007, 21:44:59
av Aloha
Okej, jag har testat koppla bort RTS och istället kopplat in minussidan på ett 9V batteri till Vb och plus till jord då antar jag? Då händer ingenting när jag försöker koppla upp mig.
Här är en av felkoderna som jag får när en anslutning misslyckas:
preamble set
pr:true [85, 50, 134, 134, 22, 41]
Sending preamble complement to the ECU: 121
Chaff:13
Chaff:13
Chaff:13
Chaff:13
Chaff:13
Not a valid response:DataFrame:13,1,13,1,13,1,13,1,13,1,246,51,13,1,13:251
f*cked up byte: sent 3 received 13 expecting 252master:truechecking:truebyte counter:1frame length:4
comms.ConnectionException: Transmission failure when sending frame:2
osv...
Postat: 1 augusti 2007, 21:55:08
av peter555
Antagligen gör Q3 någon reset av burken i bilen, har du hittat någon spec på protokollet för bilburken ännu ?
Postat: 1 augusti 2007, 22:05:27
av Aloha
Det som jag vet är det som står här:
http://www.coupediagnostics.co.uk/communication.html
Det känns lite som att dom tappar synkroniseringen med varandra eller något liknande?
Postat: 1 augusti 2007, 22:19:56
av Fransson
Fick du något eko i hyperterminal?
Testa samtidigt att mäta späningen vid K-Line.
Ska vara +12V (+9V vid batteridrift) när inget skickas och lägra (kanske hälften) när data skickas från hyperterminal (och LEDen blinkar).
Om allt detta fungerar klockrent ligger problemet troligtvis i RTS.
Men det låter rimligt som peter555 säger att det har med initiering/reset att göra.
Postat: 1 augusti 2007, 22:29:11
av Aloha
Okej, testar i hyperterminalen.
Har 12.7V på K-Line när jag inte sänder. När jag sänder ekar det i hyperterminalen och spänningen sjunker till 12,1V. LEDen blinkar och är släckt när jag inte skickar något.
Betyder det problem med RTS alltså? Vad innebär det i praktiken?
Postat: 1 augusti 2007, 22:47:16
av kimmi
hi,
har du set på denna link en LM358N & bc168 samt lite modstånd
Fiat Coupe Engine Management