Sida 3 av 3
Postat: 23 december 2007, 20:36:31
av Johan.o
Vad är det för typ av motorer?
Vilket kanske förklarar vad du menar med:
"Detta ger en effektiv moduleringsfrekvens i lasten på ~28,8 kHz"
Ett schema vore mycket trevligt att kika på. Fortsatt lycka till med projektet.

Postat: 23 december 2007, 21:09:39
av $tiff
Det är helt vanliga borstade DC-motorer av billigaste modell.
Den av lasten upplevda switchfrekvensen dubblas i en H-brygga om man modulerar på rätt sätt; se till att omslagen för de två halvorna aldrig sker samtidigt förutom i punkten ±0 PWM.
Här är schema för
CPU-kortet och
drivkortet.
Postat: 23 december 2007, 23:56:49
av $tiff
Jag kunde inte låta bli att koppla upp allt som ett audio klass D-slutsteg.
Efter mycket pillande med filter fram och tillbaks konstaterade jag mest att det är ingen bra idé att använda den på detta viset. Har problem med övergångsdistorsion eller något sånt, låter som en felbiaserad gateeffekt med för hårt knä

Postat: 25 december 2007, 14:26:47
av Johan.o
Har du haft problem med mycket ringningar på transistorernas gate-ar?
Ser ut som det är väldigt långa kablar mellan driv-kretsen och transistorerna.
Postat: 26 december 2007, 11:00:59
av $tiff
Inte direkt problem, men ringningarna finns ju där. Jag är väl medveten om att det är olämpligt med så lång kabel, det är egentligen meningen att effekttransistorerna ska sitta monterade alldeles intill drivkortet.
Postat: 27 december 2007, 16:36:54
av Johan.o
Oki, jag undrade mest efter snabbt ha tittat på dina ritningar. För att du hade något som liknade snubbers på transistor-gate'arna.