dåså...
då var det bara att lära sig pic-basic medan man väntar på elfa leveransen då.. tack för er hjälp, jag kommer garanterat att återkomma med mer frågor under projektets gång
Dukeman skrev:Angående den lille högtalaren som bara skall surra\klicka:
kan jag köpa en piezo-sumer utan inbyggd drivkrets och sedan skapa pulser från PIC:en för att simulera vibrationer? (hoppas att någon förstår vad jag menar)
Den blir bra, men du behöver en liten konding i serie med piezon. 10µF ±90% blir nog bra
(alltså inte så noga på värdet, ta vad du har!)
hmm.. För sent... Jag köpte en med inbyggd drivkrets nu, betyder det att den surrar bara jag skickar in spänning (och beror frekvensen av spänningen?) den har bara två poler, så jag antar att jag bara skickar in +5v i den och låter den andra polen gå mot gnd... ska jag koppla in en kondensator på denna buzzer ändå?
Dukeman skrev:Angående den lille högtalaren som bara skall surra\klicka:
kan jag köpa en piezo-sumer utan inbyggd drivkrets och sedan skapa pulser från PIC:en för att simulera vibrationer? (hoppas att någon förstår vad jag menar)
Den blir bra, men du behöver en liten konding i serie med piezon. 10µF ±90% blir nog bra
(alltså inte så noga på värdet, ta vad du har!)
När man driver en piezo sumer så behöver man inte ha någon kondensator, det går bra att koppla in den direkt. Om du vill driva en vanlig högtalare med PICen så ska du däremot ha en kondensator.
kan jag då göra så att den tjuter med en ganska hög ton utan att göra en oscillator till högtalaren? (har ett par 555 hemma så det är inga problem åt det hållet)