Sida 3 av 4

Postat: 4 januari 2007, 00:37:58
av bengt-re
Ja, eller enklare blanda utsänd och mottagen signal så får du ft+fr och ft-fr, filtrera bort summakomponenten och du har en lågfrekvent signal som går snygga och läsa in i din uC på ett enkelt sätt.

FFT har nackdelen att det krävs mycket beräkningar och du måste ta många samples för hygglig upplösning.

Du kan räkna pulerna som kommer in och jämnföra med räknade pulserna ifrån sändaren. Problemet även här är att det skall räknas kanske 10k pulser för skaplig upplösning och detta ger dig en uppdateringfrekven på uttatat blir ungefär 4Hz och du ville upp till 10Hz

Du kan göra en halvanalog lösning med f/v omvandlare för sändaren och en för mottagaren (är sändaren stabil räcker det med mottagaren, men kom ihåg att 1% frekvensfel ger dig 3m/s...). Denna spänning kan du enkelt A/D om vandla med en uC.

Finns många sätt att lösa det på - alla med för respektive nackdelar.

Postat: 4 januari 2007, 00:41:47
av bearing
Danei's svar var väl negativt tycker jag.

"Hesitating to act because the whole vision might not be achieved, or because others do not yet share it, is an attitude that only hinders progress."
Mahatma Gandhi

Oavsett om man klarar det eller inte har man lärt sig mycket av det man tvingats lära sig under processen. Det är väl ett hobbyprojekt det här?

Postat: 4 januari 2007, 00:42:09
av warpi
Jo, det är ett hobby projekt :) Det är bra att få dom negativa sidorna också annars kan man gå på endel minor :)

Hum... Funderade lite

Känns som att även denna lösning inte kommer att leda till något bra, även om man lägger ner mycket tid på att fixa alla praktiska delar.

Jag har läst endel tekniska specar på GPS nu och funnit att typ alla har en upplösning på 0.1m/s. Detta är ju ett väldigt bra värde, kanske till och med bättre än vad jag kommer få med den metod som vi diskuterat här, och det är oberoende av underlag, hastighet, avstånd och vinkel.

Kanske hade räckt med en bra GPS samt ett stabiliserande gyro/accelerometer?

Postat: 4 januari 2007, 00:44:16
av bengt-re
Man lär sig bäst genom att bygga saker... Mest med att bygga saker man inte begriper hur man skall lösa innan man började... Det är rätta andan - även om jag ibland kan hålla med om att vissa har mer vilja än kunskap... Men det man saknar i kunskap kan man ofta kompenesera med gott om tid....

Postat: 4 januari 2007, 00:45:42
av warpi
"bengt-re": HAHA! Det var bra sagt :)

Postat: 4 januari 2007, 00:48:15
av bengt-re
Hmmm.. jo - kanske, men plotta en gps som står still.... det andra problemet är latnecyn hos GPS. Går inte göra ett vettigt system om du inte stöttar med gyro-info på grund av brus och långsam respons på GPS-signalen.

Om jag orkar/hinner skulle jag kunna slänga ihop en teknikdemo på dopplermätare med ultraljud. Är ju hemma pappaledig nu, så hjärnan skrumpnar om man inte har något att göra. Tyvärr har jag släpat all min labbutrustning till jobbet...

Postat: 4 januari 2007, 00:51:04
av warpi
Jo, det är ju det.

Men accelerometrarnas nackdel är ju att ett fel i hastighet byggs upp med tiden. Men om detta maximalt kan vara 0.1m/s så är det ju lugnt.

Jag kan ju landa helikoptern med 0.1m/s, inga problem!

Borde inte problemet vara löst nu då?

EDIT: Skall ut o testa min gps nu o se vad den går för :)

Postat: 4 januari 2007, 00:56:22
av netrunner
Förlåt men jag ser inte problemet.

Som jag ser det så ska han ha två saker:

1. "Hålla farkosten på rätt köl"-systemet

2. "var är jag, vart vill jag och hur ska jag åka"-systemet.

Vad det gäller 1. så ... ah funkar det inte så behöver man inte bekymra sig om 2.

Hur svår 2 är en fråga om hur höga krav man ställer. Ska man bara stiga till 50m, flyga A -> B och landa utan vidare akrobatiska övningar så ska det inte vara så svårt (även om han inte får några stilpoäng).

GPS:en ger info varje sekund, du flyger i rikting R med höjden H och farten F. Eller kordinater om man tycker det är skojigare...

Postat: 4 januari 2007, 00:59:32
av bengt-re
Kanske..

Vi positionerade fartyg med kursGyro, logg, roll/pitch (antennpos korrektion). och stöttade långsamt systemet med GPS. Det fungerade bra, men å andra sidan kan inte 340 ton fartyg bara hoppa till med samma höga hastighetsderivata som en modellheli.

Du får börja testa med att skriva filteralgoritmer för att få det vettigt. En bra sak är att du kan integrera accumulerade felet på gyrot med hjälp av GPS så att du kan återkallibera gyrot - för ju bättre gyrot är, desto lägre filterkoficienter kan du ha ifrån GPS och desto brusfriare och stabilare blir systemet. Bästa testet är datalogger kopplat till sann position när du utvärderar. Hur f-n du skall få sann pos för utvärderingen vet jag inte om du inte har råd med något trackande lasersystem (typ polartrack eller vad de heter numera). Du kan ju kanske testa att köra med två kameror och göra ett possystem där för att optiskt mäta in helin när du utvärderar - det gör ju inget om du inte har kapacitet att beräkna det i realtid. Du skall ju bara ha datat för utvärdering och då duger ju postanalys

Postat: 4 januari 2007, 01:00:04
av warpi
"netrunner".

Nummer 2 är ju GPS givet. Men går det att lösa nummer 1 med gps också?

Jag undrar om upplösningen på 3-7 meter gäller exakt koordinat, eller om det gäller relativ..

Vad jag menar är att om man mäter två GPS signaler kanske dom relativt är korrekt men inte korrekt LONGITID och LATTITUD?

För om GPSen ger korrekt relativ, så är det ju perfekt, för de är ju det enda jag är intresserad av!

EDIT:

"bengt-re": Ja, precis.. Det var vad jag också tänkte. Tror nog enna att det räcker med GPS och någon stabilisator, möjligt bara GPS?... hum

SÅ:::

Nu har jag testat exakt hur min GPS noggranhet är iaf. Med 50cm noggranhet så kan den identifiera hastigheten, vet dock ej om den fick med riktningen...

Så detta leder väl till att det räcker med en tre axlars accelerometer + gps för att lösa biffen hyfsat? (en helikopter som hoovrar med ca 0.1m/s inom max 10x10m yta).

Eller är jag ute o cyklar?

Postat: 4 januari 2007, 15:37:11
av netrunner
Att lösa problem 1 med GPS tror jag inte går alls. Där måste du har gyron och grejer som gör att den ligger stilla i luften.

Kompass kan vara bra för att veta vart nosen pekar, GPS:en kan bara hjälpa dig med i villken riktning du åker, åker du då inte alls utan bara snurra på stället så är den inte till hjälp alls.

En bra start är att hålla isär 1 och 2.

1 kan man testa inomhus på 3cm höjd om det funkar.

2 kan man testa med en leksaks bil på en större plan ytan, "kör till A sen till B och till C och hem..."

Postat: 4 januari 2007, 22:28:52
av warpi
Funderade på en sak.

Finns det någon speciell anledning till varför detta mätinstrument inte klarar mäta kortare avstånd än 0.9 meter?

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dll?Vi ... 0065198471

Borde de inte bara vara att mäta tiden det tar att studsa för tex 0.1 meter = ca 0,00066 sek? Kan det bero på att processorn är för långsam i apparaten?

Postat: 4 januari 2007, 23:15:36
av Andax
Jag tycker det är otroligt att den är var så billig den där avståndsmätaren. 75 spänn plus frakt! :shock:

Att den har problem med avstånd kortare än 0.9 m är nog att den har en kombinerad sändare/mottagare. Den måste nog hinna få iväg pulsen innan returen kommer tillbaka.

Postat: 4 januari 2007, 23:17:41
av warpi
Ja just det,, det har du ju helt rätt i.

Postat: 5 januari 2007, 08:59:42
av xxargs
bengt-re skrev:Hmmm.. jo - kanske, men plotta en gps som står still.... det andra problemet är latnecyn hos GPS. Går inte göra ett vettigt system om du inte stöttar med gyro-info på grund av brus och långsam respons på GPS-signalen.

Om jag orkar/hinner skulle jag kunna slänga ihop en teknikdemo på dopplermätare med ultraljud. Är ju hemma pappaledig nu, så hjärnan skrumpnar om man inte har något att göra. Tyvärr har jag släpat all min labbutrustning till jobbet...
Jo, det där känner jag igen, körde med en garmin GXL12 i kombination med radarsträckmätare (visade ungefär 100 meter fel efter 40 km, om man inte brydde sig att jobbade lite med kalibreringen)

Ur garminen kunde man hämta ut 10 positioner i sekunden med eget protokoll, men problemet var att det troligen baserades på interpolerade värden inuti garminen och grundupplösningen är fortfarande 1 sekund.

Det betydde att från man började röra sig fysiskt till garminen började ge data som indikerar förflyttning så kunde det gå minst en sekund om man stod still innan. Problem nummer 2 var att hur skulle man bestämt kunna indikera att man börja röra sig övh. i 'bruset' som levererades från GPS.

Då denna är gammal så har den ingen 'WAAS' och motsvarande europerisk korrektion, vilket gör att absolutprecisionen ligger på ca 25 meter utan information utifrån, men det värsta var ju att man far omkring i denna 25 meters-fläck som telefonkludd på papper i genomsnitt 1.5 m/s (hade ju sträckmätaren att jämföra med hela tiden...) - hur skall man snabbt avgöra hur och när man börja röra på sig??

Att indikera start av tågvagn gick ganska hyffsat snabbt, men om man skall försöka se 0.1 m/s förflyttning och riktning med snabb respons så har man problem...


---

Med andra ord så bör man prova dessa positioneringssystem på cyckel/bil etc. innan de hängs in i en helikopter då den tröga och konstant vandrande GPS:n är inte användbar för 'finmotoriken', men defintivt för större skalas absolutpositionering.

---

När jag ändå skriver här, känner någon till hur bra man kan får till 3-axlig tröghetsnavigering/registrering med rimlig hobby-budget??.