Sida 3 av 3

Postat: 10 december 2006, 20:22:57
av Rossen
Reklam för mig själv förvisso men det är exakt det här vi sysslar med.
Ett enkelt men kraftigt relä mellan startbatteri och extrabatteri som styrs via D+ på generatorn eller direkt från tändningslåset så att relät drar så fort du startar motorn. Det är den simplaste lösningen.

www.skyllermarks.se

Produkter > skiljerelä.
Under information > infohäfte 2006 hittar du schemat som används i båtar, samma lika men lite annorlunda för en bil.


Och innan någon ställer "frågan" nej, någon strömrusning när man kopplar samman batterierna blir det inte. Spänningsskillnaden är för liten för att något farligt ska hända.

Postat: 11 december 2006, 11:03:53
av B1n4ry
danei:

Laddningslampan kopplas normalt (iaf i något äldre bilar) mellan Utgång 61 på generatorn och + på batteriet. När generatorn INTE laddar så är potentialskillnaden över skyddsdioderna i gen 12v och lampan lyser. När generatorn laddar så minskar potentialskillnaden över skyddsdioden och lampan slocknar. Om man då kopplar ett relä mellan 61 och jord så kommer reläet att dra när gen laddar.

//B1N4RY

Postat: 11 december 2006, 11:06:31
av danei
Aha. Du menade så. Ja det är ju en bra lösning.