Icecap, kan du berätta varför det är bra men en kontrollerkrets till displayen?
Då det är igenteligen inte nå svårt att bara koppla displayen direkt in till en µC. (RGB signaler och Sync)
Eller gör kretsen något som man annars behöver tänka på osv?
Kretsen fungerar som grafikkort och då mitt "slutmål" är att implementera detta i olika projekt som inte ska fyllas med en massa minne vill jag har en "bredvid" enhet.
Ett QVGA på 320x240 pixler med 18 bitars färgdjup tar ju en del minne: rent praktisk blir det 3 bytes per pixel vilket ger att bildminnet ska vara på 230400 bytes eller 225KB (base 16).
Jag har ingen PIC med 225KB + arbetsminne liggande, mina övriga processorer (Fujitsu - Renesas) ligger på 6-12KB RAM, alltså måste jag lusa ner kretsen med extra RAM och belasta prestanda med att skicka ut grafikinformation.
Visst kan jag göra den med FPGA.... men varför? kretsen finns på hyllan och jag vill åstadkomma resultat, inte utveckla hjulet när det redan finns. Dessutom lär en FPGA där jag kan klämma ut ett 225KB dubbelportsminne + skanningslogik knappast bli speciellt mycket billigare.
Bilden lagras ju INTE på displayen, den är "dum", bilden visas allt eftersom, that's it. Hade själva skanningen varit på displayen ville det vara mycket annorlunda men så är inte fallet.
Fixar den "RGB signaler och Sync" ?
Normalt brukar de bara ta hand om row/col scanning
av en "naken" LCD panel (vanligtsvis av klock-modell,
XX:XX eller likande...)
Japp, den tar hand om Sync och RGB (max 24-bit tror jag det va) också.
AVR32 har direkt stöd för TFT osv upp till 2048x2048 pixlar men vet inte om det är med färg.
Den är mer eller mindre ett monster när det gäller displayer.
//Emil
Edit: Kanske ska tillägga att det är AVR32AP7000 och AVR32AP7002 som har LCD Kontrollern, för de som vill tugga datablad.