Sida 3 av 4
Postat: 28 augusti 2006, 20:37:20
av lgrfbs
Smart idé, men det kommer att bli en massa kabel för att driva
200St (röda) LEd:s i en genomskinlig slang, tror inte att all
elektronik får plast i slangen.
Postat: 28 augusti 2006, 20:48:48
av evert2
Slang....ajajaj jag läste inte ditt tidigare inlägg tillräckligt noga

Postat: 28 augusti 2006, 21:57:56
av prototypen
Nu kommer jag med mina surmulna inlägg.
Hur kommer lysdioderna att bli riktade inne i en slang?????? Endera kommer de att lysa längs med slangen eller radiellt åt alla håll. Är inte vitsen att lysa bakåt. Vem ska sitta och löda tråd på lösa LED eller ska du crimpa?? 500 anslutningar är inte att förakta.
Regulator 7809 är en bra regulator men förlorar 3 volt vi 12v in men 6 volt vid 15 in som bara blir värme, min lösning med lowdropregulator förlorar bara 0 volt vid 12V in och 3 V vid 15 in som blir värme. Med en switchregulator förlorar man mindre, där gäller ineffet gånger verkningsgrad lika med uteffekt.
VU meter? ska det lysa fler dioder om man stampar på bromsen.
Det har gjorts prov med blinkande bromsljus (60-70Hz) och då syns det betydligt bättre.
Prototypen
Postat: 28 augusti 2006, 22:02:10
av evert2
prototypen: Nej, samtliga dioder skall lysa...det kan man nog ordna om man är lite kreativ med hur man kopplar upp kretsen
Ur mitt tidigare inlägg
Jag tänker så här...om man matar in "full spätta" (5 volt tror jag) på styr ingången så skall ju samtliga Lysdioder tändas...och reglerar ljusstyrkan genom att mata in signalen via spänningsreferensen istället ( som egentligen är till för att reglera intensiteten på ljuset ) så kansker det funkar...
Postat: 28 augusti 2006, 22:39:47
av lgrfbs
prototypen skrev:Nu kommer jag med mina surmulna inlägg.
Hur kommer lysdioderna att bli riktade inne i en slang?????? Endera kommer de att lysa längs med slangen eller radiellt åt alla håll. Är inte vitsen att lysa bakåt. Vem ska sitta och löda tråd på lösa LED eller ska du crimpa?? 500 anslutningar är inte att förakta.
Regulator 7809 är en bra regulator men förlorar 3 volt vi 12v in men 6 volt vid 15 in som bara blir värme, min lösning med lowdropregulator förlorar bara 0 volt vid 12V in och 3 V vid 15 in som blir värme. Med en switchregulator förlorar man mindre, där gäller ineffet gånger verkningsgrad lika med uteffekt.
VU meter? ska det lysa fler dioder om man stampar på bromsen.
Det har gjorts prov med blinkande bromsljus (60-70Hz) och då syns det betydligt bättre.
Prototypen
Totalt är det 400St Lysdioder som ska lödas och de är fördelade på följade vis:
Broms: 200St Röda
Vänsterbink:100St Gula
Högerbink:100St Gula
* De är tänkta att de ska lysa radialt bakåt.
* Vem som ska löda? tja antar

att det är jag som ska göra det.
* VU meter? Kolla
evert2:s länk så förstår du att jag blev brydd då jag ville ha fast sken.
Ville bara ha ett enkelt drivsteg till detta, så vilka komponenter ska jag
skaffa för att bygga det drivsteg du föreslår?
Att det blir varmt från 7809 gör mig inget då jag kan skruva dem via en bit Alu. mot chassi vid nummerplåtens skruvar på insidan.
Postat: 31 augusti 2006, 17:09:13
av Mindmapper
Hej
Har följt diskutionen en stund och tycker ni krånglar till det. Känner därför att jag måste gå med i forumet och göra detta inlägg.
Jag förstår inte riktigt vad det skulle göra om bromsljuset eller blinkers varierar lite i ljusstyrka. I fall det spelar roll tror jag nog att orginalglödlamporna varierar mera än vad LEDen kommer att göra.
Om man kopplar 4st LED i serie kommer spänningsfallet över dessa att bli ca 8 volt. Förkopplingsmotståndet kommer då att ta upp spänningskillnaden mellan LEDen och batterispänningen. Om då batterispänningen varierar en par volt upp och ner kommer strömmen ändå inte att variera så väldigt mycket igenom dioderna. Ljusstyrkan i LEDen varierar inte heller så mycket med strömmen.
Det är ju ganska enkelt att beräkna, koppla upp och prova, och då variera spänningen mellan ex.vis 12 - 15V och se hur mycket ljusstyrkan varierar.
Postat: 2 september 2006, 02:12:36
av ncc1701d
Sen undrar ju jag också lite..
100st ???? för varje sida? Varför inte bara tex 8-10 st highintensity dioder i en ring? Och sen får väl inte blinkers vara GUL utan ska vara ORANGE.
Postat: 3 september 2006, 16:25:23
av lgrfbs
ncc1701d Nu förstår jag inte 8-10 Led:s i en ring?
GUL/ORANGE det vet jag inget om.
Har läst alla och latmasken i mig & jag
har nu kommit till den insikten att det får bli lite förluster, alltså
kommer det att bli 3St 7809 och en massa motstånd + ännu mer led:s.
Tack för alla förslag.
Postat: 3 september 2006, 17:38:59
av prototypen
lgrfbs
Blinker i sverige SKA vara orange
Framåt är det tillåtet med gult eller vitt sken
Bakåt ska det vara rött sken
åt sidan ska positionsljus visa orange sken, kolla med vägtrafikkungörelsen (VTK)
400 st LED i bakrutan, ponera att man monterar 1 LED/cm2 så blir det 400cm2 fördela detta på två paneler så blir det 10x 20 cm, det tar ju en del plats. Men det skulle monteras i en slang. Hur lång blir den?
Använder du highintensity dioder så kommer bakomvarande att bli fullständigt ljusblind och drabbas av chock, nja kanske inte men gör ett prov före du bygger. Prova även i en mörk skrubb så du känner hur det blir på natten.
Hoppas även att du satsar på LED med klar kropp ( som i moderna trafikljus) så syns det än bättre. Ofärgat när det inte lyser.
7809 är väl lite fel bara bränna bort 6 volt. Titta på följande i en annan tråd kopplingen med LM2577, visserligen beräknat för vita LED men det ryms fler monokrona LED än vita.
http://www.geting.se/viewimage.php?imag ... itaLED.jpg
Prototypen
Postat: 3 september 2006, 19:22:37
av lgrfbs
Lysdioderna i fråga är:
http://www.tradera.com/auction/aid_31267512
http://www.tradera.com/auction/aid_31256741
och de är redan inköpta, så vad jag kan göra är att köra
de gula på minder mA vilket borde bli mer orange.
Slangen är 2,5m lång och ska monteras edligt:
Om jag använder LM2577 endligt ditt
(prototypen) schema behöver jag väl bara
tre kopplingar, rätt??
Postat: 3 september 2006, 20:45:20
av prototypen
Tradera släppte inte in mig men det stod något om SMD och då har du det trevligt med lödningen, det blir lite pilligt. Jag vill ha en utförlig rapport hur det gick.
Färgen på lysdioder avgörs av dopningen av kislet och fotoner sänds ut när en upptvingad elektron ramlar tillbaka till sin rätta elektronbana. Resonansfrekvensen blir ljusets frekvens men ofta omräknat till våglängd. Kulören på lysdioden bestämms inte av strömmen utan den är fast.
Jag förstår fortfarande inte hur du ska få lysdioderna att lysa bakåt, dom kommer att vilja sno sig åt alla håll inne i slangen. Uppåt,nedåt, framåt och en del kommer att lysa bakåt.
med 400 lysdioder på 2,5 m så har varje diod 6,25 mm, en ytmonterad LED jag har hemma är 3,6 mm däremellan har vi 2,65 mm att fixa 2 lödningar men man kan lägga dioderna i 2 rader.
Kopplingen med LM2577 klarar 25 lysdioder i varje slinga. Adj kopplas bara till en av slingorna men låt mig fundera, går slingan med mätning sönder så rusar spänningen men problem är till för att lösas.
JA du behöver bara 3 st LM2577 kretsar.
Prototypen
Postat: 4 september 2006, 12:28:43
av ncc1701d
Ja varför så många som 100st? ska du göra en ljusskylt att ha i bakrutan eller?
Jag uppfatta det som att du skulle byta ut glödlamporna i ordinarie mot leds.
Ska du ha leds i ordinarie behöver du inte så många då lampglaset sprider ljuset.
Haha du kanske skulle kolla upp reglerna för hur öjuset får se ut innan du sätter igång. Man får inte byta lampor hur som helst i en bil.. Det vet jag efter att jag gjort det själv. Det finns krav på spridning, hur ljuset syns i olika vinklar osv..
lgrfbs skrev:ncc1701d Nu förstår jag inte 8-10 Led:s i en ring?
GUL/ORANGE det vet jag inget om.
Har läst alla och latmasken i mig & jag
har nu kommit till den insikten att det får bli lite förluster, alltså
kommer det att bli 3St 7809 och en massa motstånd + ännu mer led:s.
Tack för alla förslag.
Postat: 4 september 2006, 12:39:39
av lgrfbs
Jag har inte sagt att jag skulle byta ut glödlamporna mot LED:s, vet att
det är populärt att göra det nu mera.
Hela tanken är att inte bli överköra av "höghus" på hjul då de inte ser mina
ordinarie bakljus, bara för att det inte kan hålla avståndet till min lågeffekts
bil.
Du kan ju kolla bilden några inlägg längre upp så ser du hur det är tänkt att
det ska ser ut.
Postat: 4 september 2006, 22:04:33
av prototypen
Om lgrfbs någon gång får chansen att köra ett "höghus" kommer han att inse att har man fått fart på 53 ton så släpper man ogärna. Gamla Scania hade 10 växlar Volvo 16 numera är det visst 12 på båda. Det är inte så kul att börja om 8 växlar ner. En gammal Datsun är bara en munsbit för ett "höghus" så håll undan.
Prototypen
Postat: 4 september 2006, 22:58:59
av lgrfbs