TomasL skrev: ↑28 april 2025, 15:01:31
Du kan inte mäta med en multimeter, du behöver ett oscilloskop för detta.
För felsökning behöver du också en tongenerator eller liknande så du kan simulera signalen från tändspolen.
Också:
MÄT INTE PÅ TÄNDSYSTEMET MED NÅGOT DU VÄRDESÄTTER!
Back-emk när brytarspetsarna eller utgången på elektronisk tändning "släpper" är rätt hög. Vet inte exakt hur mycket den som värst kan bli, men jag skulle inte våga mäta på en sån signal med t.ex. en multimeter med någon form av elektronik, och med oscilloskop skulle jag nog använda en hemgjord 100x-probe med typ zenerdioder som överspänningsskydd eller liknande.
OBS: ifall man inte har tändstift osv anslutet korrekt så blir back-EMK mycket högre. Praktiska studier visar att denna back-EMK räcker för att steka en Ford Duraspark-tändmodul
===============================
Angående kretsen:
Kolla upp om det finns nån Östtysk ekvivalent! Chansen att hitta en sådan är kanske låg, men ändå.
Vet inte om de sålde bil-el till några andra än VW, men Volkswagen använde östtysk bil-el då det begav sig.
Som sidospår så på den tiden Kjell&Co sålde "blandade IC-kretsar" för inte så mycket pengar, för typ max 20 år sen, så lär det ibland bland annat ha ingått en Östtysk krets för intervalltorkare på bil.
De lär ju garanterat ha gjort nån krets för varvräknare, "sportiga" VW Golf osv hade säkert varvräknare, antar jag?
(De hade LED bar graph istället för visarinstrument för tankmätaren på de inhemska Trabant och Wartburg, men tror de bara hade typ fem steg, och det var en kostnadsbesparing för LED var billigare än visarinstrument

)
Annars är ju Rumänien det land som de latin-baserade språken i första hand samarbetade med, tack vare viss likhet mellan språken, men jag känner inte till om Rumänien tillverkade någon elektronik. Tror inte det. (Rumänien producerade ju Citroen på licens, och rent av även en Oltcit-modell som inte fanns som Citroen. Typ nåt Citroen utvecklat men Peugeot-Renault tyckte var för galet när de hade köpt Citroen, så konstruktionen såldes väl på licens till Rumäniens Oltcit. Hubnut på youtube har haft två (!!!) trasiga sådana, tror en haft motorbrand och den andra fick han aldrig att starta för att han är en fullständig idiot på allt elektriskt och han vägrar också erkänna det. Alla kommenterade att det satt ett eftermarknadsstöldskydd och att det borde ha gått att bara koppla förbi det, typ man såg hur kablar till tändningen var kapade och hade garanterat gått att bara återställa, men det var "elektronisk tändning som man måste anlita en expert för att fixa", ungefär.
Sorry för lite sidospår, men ändå
