Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.
Re: Får ej macro M6 att fungera i UCCNC.
Sidan 9 här https://cnctar.hobbycnc.hu/UCCNC/UCCNC% ... 1-2022.pdf
och sedan https://en.wikipedia.org/wiki/C_Sharp_syntax
eller skaffa screenset
och sedan https://en.wikipedia.org/wiki/C_Sharp_syntax
eller skaffa screenset
John Eriksson skrev: ↑28 maj 2024, 21:24:23 Saknar även en möjlighet att kompensera för slitage i ledarskru/kulskruv.
Backlash distance: Which is a numeric value and sets the backlash distance to compensate on the
axis. The backlash compensation can be enabled or disabled with checking or unchecking the
'enable backlash' checkbox next to the textfield.
The value of this parameter is in Units.
-
Hej.
Som jag har tolkat och använder "Backlash" är att justera bort bort vändglapp, som egentligen är förslitning , men kommer även av för stora toleranser vid tillverkning av främst ledarskruv och tillhörande mutter.
Var kanske lite otydlig med det jag skrev men med främst ledarskruvar i fräsmaskin så blir slitaget olika stort på skruven på olika ställen främst i mitten på skruven. Det är detta slitage jag vill kompensera bort. De som har Mach3 och Mach4 har denna möjlighet. Hur det är i andra program vet jag inte.
Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Som jag har tolkat och använder "Backlash" är att justera bort bort vändglapp, som egentligen är förslitning , men kommer även av för stora toleranser vid tillverkning av främst ledarskruv och tillhörande mutter.
Var kanske lite otydlig med det jag skrev men med främst ledarskruvar i fräsmaskin så blir slitaget olika stort på skruven på olika ställen främst i mitten på skruven. Det är detta slitage jag vill kompensera bort. De som har Mach3 och Mach4 har denna möjlighet. Hur det är i andra program vet jag inte.
Hur det är med Mach4 vet jag inte.
Men i Mach3 finns det nått som heter screw mapping där du kan kompensera för stigningsfel på gängan (eller vad man nu har för drivning). Det går dock inte att kompensera för olika mängd vändglapp på olika ställen längs skruven.
Men i Mach3 finns det nått som heter screw mapping där du kan kompensera för stigningsfel på gängan (eller vad man nu har för drivning). Det går dock inte att kompensera för olika mängd vändglapp på olika ställen längs skruven.
Ha inte för några förväntningar för vad vändglappkompensering kan göra.
Vändglappskompenseringen justerar när skruven byter riktning, medan vändglappet
beror på vilken riktning skärkrafterna har och dessa två sammanfaller normalt inte.
Och om det stämmer för den ena axeln behöver det inte stämma för den andra.
För en interpolerad cirkel ballar det ur t ex.
Vändglappskompenseringen justerar när skruven byter riktning, medan vändglappet
beror på vilken riktning skärkrafterna har och dessa två sammanfaller normalt inte.
Och om det stämmer för den ena axeln behöver det inte stämma för den andra.
För en interpolerad cirkel ballar det ur t ex.
-
Hej.
Vändglappskompenseringen justerar när skruven byter riktning har jag koll på, medan vändglappet beror på vilken riktning skärkrafterna har och dessa två sammanfaller normalt inte. Är nytt för mig, det borde då vara lite olika beroende på om man kör mot eller med fräsning, rätta mig om jag har fel. I UCCNC går det att ställa olika Backlash i alla sex axlar, om jag läser rätt. Sedan kan det bli fel ändå beroende på hur sliten ledarskruvarna är på olika ställen.
Vändglappskompenseringen justerar när skruven byter riktning har jag koll på, medan vändglappet beror på vilken riktning skärkrafterna har och dessa två sammanfaller normalt inte. Är nytt för mig, det borde då vara lite olika beroende på om man kör mot eller med fräsning, rätta mig om jag har fel. I UCCNC går det att ställa olika Backlash i alla sex axlar, om jag läser rätt. Sedan kan det bli fel ändå beroende på hur sliten ledarskruvarna är på olika ställen.
Den funktionen är nog ovanlig till och med på kommersiella CNC-system.John Eriksson skrev: ↑31 maj 2024, 08:10:05 Var kanske lite otydlig med det jag skrev men med främst ledarskruvar i fräsmaskin så blir slitaget olika stort på skruven på olika ställen främst i mitten på skruven. Det är detta slitage jag vill kompensera bort.
Jag håller med om det vore önskvärt att ha.
-
Hej H.O.
Har ändrat i koden till M6 macrot enligt nedanstående.
double SafeZ = -50;
double Ztoolrelease = -30;
double Ztoolpickup = -28;
De två sista raderna på inrådan av H.O. Innan den ändringen så gick Z upp mot översta gränsläget i Z. Efter att jag ändrat till negativa värden så gic Z upp ca 30 mm och sedan sänktes Z. Och slutligen så verkade det som att macrot tog sig igenom hela koden utan att något gränsläge löste ut. Får nog tro att detta macro är skrivet för ett helt automatiskt verktygsbyte med ett antal fördefinerade verktyg som ligger inmatad i "Tools" i UCCNC.
Har fått ett starkt råd att skaffa "Screenset2022" skulle vilja prova detta innan jag köper något har letat på hemsidan men inte hittat någon demoversion att ladda hem.
Har ändrat i koden till M6 macrot enligt nedanstående.
double SafeZ = -50;
double Ztoolrelease = -30;
double Ztoolpickup = -28;
De två sista raderna på inrådan av H.O. Innan den ändringen så gick Z upp mot översta gränsläget i Z. Efter att jag ändrat till negativa värden så gic Z upp ca 30 mm och sedan sänktes Z. Och slutligen så verkade det som att macrot tog sig igenom hela koden utan att något gränsläge löste ut. Får nog tro att detta macro är skrivet för ett helt automatiskt verktygsbyte med ett antal fördefinerade verktyg som ligger inmatad i "Tools" i UCCNC.
Har fått ett starkt råd att skaffa "Screenset2022" skulle vilja prova detta innan jag köper något har letat på hemsidan men inte hittat någon demoversion att ladda hem.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Det finns inget demosystem för Screenset2022, men så mycket kan jag säga att jag aldrig har ångrat mig sedan jag köpte första versionen av Screenset till Mach3, när jag konverterade till UCCNC köpte jag Screenset 2017 och sen Screenset 2022.
Vilken version av UCCNC kör du? Den som fungerar bäst just nu är 1.2115
Screenset 2017 är för UCCNC version 1.2047 till 1.2049
Screenset 2022 är för UCCNC version 1.2113 eller 1.2115
Den stöder följande kontrollers:
Screenset 2017/2022 kräver en monitor som klarar upplösningen 1920x1080, har du det?
Vilken version av UCCNC kör du? Den som fungerar bäst just nu är 1.2115
Screenset 2017 är för UCCNC version 1.2047 till 1.2049
Screenset 2022 är för UCCNC version 1.2113 eller 1.2115
Den stöder följande kontrollers:
Vilken kontroller kör du?UC100
UC300-USB with either M44 or 5LPT motherboards.
UC300ETH with either M44, M45, or 5LPT motherboards
UC300ETH with UB1 Breakout/Motherboard (requires UCCNC version 1.2043 or later)
UC400ETH
AXBB-E
Screenset 2017/2022 kräver en monitor som klarar upplösningen 1920x1080, har du det?
-
Hej
Använder 2 st Samsung 2443 skärmar körs i 1920x1200.
UCCNC är i version 1.2113.
Använder UC100.
Sedan kommer vi till en sak som jag tycker CNCDRIVE är dålig på. Jag har letet på hemsidan men inte hittat version 1.2115 som jag tolkar är nyare än vers. 1.2113. Skulle önska att det fanns en funktion i UCCNC som kontrollerade installerad version och frågade om ladda hem nyare version.
Använder 2 st Samsung 2443 skärmar körs i 1920x1200.
UCCNC är i version 1.2113.
Använder UC100.
Sedan kommer vi till en sak som jag tycker CNCDRIVE är dålig på. Jag har letet på hemsidan men inte hittat version 1.2115 som jag tolkar är nyare än vers. 1.2113. Skulle önska att det fanns en funktion i UCCNC som kontrollerade installerad version och frågade om ladda hem nyare version.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
OK, då ska det funka. Du hittar 1.2115 här: https://www.forum.cncdrive.com/viewtopi ... 0&start=50
-
Hej.
Laddar hem 1.2115 nu men varför gömma alla dessa versioner i forumet, istället för att ha dom på en egen flik i hemsidan "Download latest version". Skall prova denna version på min andra "CAD-dator" som jag har, köra i demoläge då jag bara har en UC100. Få se vad jag tycker.
Åker jag på att göra om alla inställningar i 1.2115 eller kopieras dessa från 1.2113.
Laddar hem 1.2115 nu men varför gömma alla dessa versioner i forumet, istället för att ha dom på en egen flik i hemsidan "Download latest version". Skall prova denna version på min andra "CAD-dator" som jag har, köra i demoläge då jag bara har en UC100. Få se vad jag tycker.
Åker jag på att göra om alla inställningar i 1.2115 eller kopieras dessa från 1.2113.
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Jag har uppgraderat ett antal gånger, och varje gång gör jag det jag tycker är ”rätt”. Jag tar en bild på varje inställningssida i UCCNC på den gamla versionen, från dessa bilder matar jag in inställningarna i den nya versionen.
Och jag ser till att göra en ny profil i den nya, kör aldrig på default. Du kan skapa en genväg på skrivbordet till UCCNC och ange ”/p profil” som parameter, t.ex. ”C:\UCCNC12115\UCCNC.EXE /p john” där john är din profil.
Och jag ser till att göra en ny profil i den nya, kör aldrig på default. Du kan skapa en genväg på skrivbordet till UCCNC och ange ”/p profil” som parameter, t.ex. ”C:\UCCNC12115\UCCNC.EXE /p john” där john är din profil.
-
Hej.
Det finns även en version 1.2116 såg jag. Har du provat den versionen eller är den alltför ny och inte riktigt "avlusad".
Det finns även en version 1.2116 såg jag. Har du provat den versionen eller är den alltför ny och inte riktigt "avlusad".
- Mickecarlsson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Alla versioner är ”test-versioner” Tyvärr har 1.2116 för många buggar i sig så avstå från den. Jag har kört 1.2115 i två år utan större problem. Jag har UCR-201 den trådlösa pendanten men den lever sitt eget liv, finns en lång tråd om den på UCCNC’s forum. Har du den så var försiktig, den kan skicka iväg vilken axel som helst ett par millimeter när den så tycker. 1.2115 är stabilare till den, och jag har lärt mig hur problemen uppstår och kan undvika dom.