Linde elbromsar
Re: Linde elbromsar
Det är en spole i dragstången och en järnklump i draget som flyttar sig några mm närmare spolen när draget skjuts ihop.
Re: Linde elbromsar
Aha, så man behöver i princip en induktansmätare för att mäta på den.
Det bör gå att mäta på den om man skickar en signal med lämplig frekvens och låter spolen ingå i en spänningsdelare med ett motstånd.
Men det förutsätter att man misstänker att den enheten inte fungerar.
Det bör gå att mäta på den om man skickar en signal med lämplig frekvens och låter spolen ingå i en spänningsdelare med ett motstånd.
Men det förutsätter att man misstänker att den enheten inte fungerar.
Re: Linde elbromsar
Jag va lite otydlig, spänning ut till hjulen är 1,7v oavsett om jag påverkar spolen eller inte.
Danie ! Jag fick höra att det skulle gå ström 12v in i spolen och sedan skulle den variera beroende på hur mycket man tryckte ihop draget. Är inte så insatt i detta då jag inte jobbat med det sedan 1999 och en del kunskaper har man tappat. Men ju mer jag funderar desto märkligare låter det att det skulle gå in spänning i spolen som sedan ändras på andra sidan.. Det var där jag tänkte använda en potentiometer för att reglera spänningen.
Danie ! Jag fick höra att det skulle gå ström 12v in i spolen och sedan skulle den variera beroende på hur mycket man tryckte ihop draget. Är inte så insatt i detta då jag inte jobbat med det sedan 1999 och en del kunskaper har man tappat. Men ju mer jag funderar desto märkligare låter det att det skulle gå in spänning i spolen som sedan ändras på andra sidan.. Det var där jag tänkte använda en potentiometer för att reglera spänningen.
Re: Linde elbromsar
Sannolikt ingår spolen i en svängningskrets. Likspänning bör inte förekomma alls på spolen.
Re: Linde elbromsar
Håller med danei, det bör inte ligga (nämnvärt mycket) likspänning över spolen.
Svårt att veta vad för frekvens den kör. Om det inte är så värst hög frekvens så kan en modern multimeter ställd på AC volt kanske visa om det ligger nån spänning över spolen.
1,7V i "tomgång" låter fel, men frågan är om det är givaren i draget som behöver nån slags service eller om det är styrburken som är trasig/felkopplad.
Sorry att jag tjatar om det, men händer nåt om du trycker ihop dragets bromskraftgivare? (Sorry om du redan svarat och jag glömt svaret...)
Svårt att veta vad för frekvens den kör. Om det inte är så värst hög frekvens så kan en modern multimeter ställd på AC volt kanske visa om det ligger nån spänning över spolen.
1,7V i "tomgång" låter fel, men frågan är om det är givaren i draget som behöver nån slags service eller om det är styrburken som är trasig/felkopplad.
Sorry att jag tjatar om det, men händer nåt om du trycker ihop dragets bromskraftgivare? (Sorry om du redan svarat och jag glömt svaret...)
Re: Linde elbromsar
Tjata på bara
Det blir ingen skillnad i spänning ut från bromsmodulen när jag trycker ihop bromskraftsgivaren. Försökte få ut bromskraftsgivaren (spolen) ur draget igår men utan framgång. Sitter en låsring ca 20cm in i röret och har tyvärr ingen så lång låsringstång men får väll köpa en. Konstaterade igår att bromsarna fungerar mekaniskt om jag lägger 12v direkt på kabeln till magneterna. så problemet ligger i bromsmodulen alternativt i draget. Felkoppling av bromsmodulen är uteslutet iaf.
Danie, du får ursäkta om jag ställer korkade frågor men mina kunskaper är som sagt begränsade. Men om det är en svängningskrets måste det då inte finnas en kondensator ?
Nej det bör inte ligga likspänning i spolen då jag är ganska så säker på att röret den sitter i är jordat i draget det sitter i.
Glömde lappen i husvagnen men när jag mäter resistansen i spolen så låg den på 35Ω eller 50Ω minns inte riktigt, kanske det är helt oväsentligt.
Hade underlättat om man vetat vilken del som var trasig
Tiden börjar bli knapp för att få den besiktigad till 26/7. Så om jag skaffar ett relä som jag styr med bromsljuset som sedan går till någon form av spänningsregulator där jag själv kan ställa spänningen till hjulmagneterna så borde jag kunna justera bromsverkan manuellt eller tänker jag galet ?

Danie, du får ursäkta om jag ställer korkade frågor men mina kunskaper är som sagt begränsade. Men om det är en svängningskrets måste det då inte finnas en kondensator ?
Nej det bör inte ligga likspänning i spolen då jag är ganska så säker på att röret den sitter i är jordat i draget det sitter i.
Glömde lappen i husvagnen men när jag mäter resistansen i spolen så låg den på 35Ω eller 50Ω minns inte riktigt, kanske det är helt oväsentligt.
Hade underlättat om man vetat vilken del som var trasig
Tiden börjar bli knapp för att få den besiktigad till 26/7. Så om jag skaffar ett relä som jag styr med bromsljuset som sedan går till någon form av spänningsregulator där jag själv kan ställa spänningen till hjulmagneterna så borde jag kunna justera bromsverkan manuellt eller tänker jag galet ?
Re: Linde elbromsar
Ja, relä på bromsljuset bör fungera.
Om du vill ha en lösning som nästan helt säkert fungerar och som borde gå skapligt snabbt att skaffa så borde en bromsstyrburk för amerikanska fordon fungera. De har samma idé med hjul som man skickar spänning till för att bromsa, men de använder en burk som sitter inne i kupén vid förarplats och som dels känner av bromsljusspänningen och dels nån slags accelerometer eller liknande som gör att släpet bromsar olika hårt beroende på hur hårt burken tycker att man ändå bromsar. Tror det brukar sitta en potentiometer för att justera önskad bromsverkan och kanske strömbrytare för att slå av/på bromsarna om man så vill. Risken är väl dock att det tar en evighet att få en sak för Nordamerika skickad till Europa, kanske?
Minns inte vad som sagts tidigare i tråden, men har du eller nån i närheten tillgång till t.ex. oscilloskop? Det skulle hjälpa mycket, för då kan man se om det är en fungerande oscillatorkrets som spolen i draget ingår i, och se om frekvensen ändras när givaren påverkas mekaniskt, eller inte. Typ oscillering och inget händer när man rör givaren = givaren har troligen mekaniskt fel. Oscillering och frekvens påverkas när man påverkar draget = givaren frisk men nåt i styrburken är trasigt så att den inte matar hjulen.
Minns inte heller om du försökt ta av locket på styrburken eller inte. Med maximal tur kanske det sitter säkringar, kanske rent av en per hjul ifall det är separata ledare. (Jag borde läsa om tråden märker jag
).
Hur mycket ström drar en broms om du lägger på 12V? Om det bara är typ 1A eller liknande så skulle du kunna använda en såndär ställbar adapter för att driva småprylar med 3/4,5/6/7,5/9V från bilbatteri. Typ går antagligen snabbare att hitta nåt sånt hos t.ex. Kjell&co eller liknande.
Vet inte vad besiktningen säger ifall du har manuellt ställbar bromsstyrka. Man skulle ju egentligen vilja ha en potentiometer på bromspedalen så att bromsverkan motsvarar hur mycket man trampar. Eller för att göra det än mer exakt känna av hydraultrycket men jag skulle inte ge mig på att sätta tryckgivare på bromssystemet på bilen - där vill man såklart undvika varje grej som kan gå sönder
Om du vill ha en lösning som nästan helt säkert fungerar och som borde gå skapligt snabbt att skaffa så borde en bromsstyrburk för amerikanska fordon fungera. De har samma idé med hjul som man skickar spänning till för att bromsa, men de använder en burk som sitter inne i kupén vid förarplats och som dels känner av bromsljusspänningen och dels nån slags accelerometer eller liknande som gör att släpet bromsar olika hårt beroende på hur hårt burken tycker att man ändå bromsar. Tror det brukar sitta en potentiometer för att justera önskad bromsverkan och kanske strömbrytare för att slå av/på bromsarna om man så vill. Risken är väl dock att det tar en evighet att få en sak för Nordamerika skickad till Europa, kanske?
Minns inte vad som sagts tidigare i tråden, men har du eller nån i närheten tillgång till t.ex. oscilloskop? Det skulle hjälpa mycket, för då kan man se om det är en fungerande oscillatorkrets som spolen i draget ingår i, och se om frekvensen ändras när givaren påverkas mekaniskt, eller inte. Typ oscillering och inget händer när man rör givaren = givaren har troligen mekaniskt fel. Oscillering och frekvens påverkas när man påverkar draget = givaren frisk men nåt i styrburken är trasigt så att den inte matar hjulen.
Minns inte heller om du försökt ta av locket på styrburken eller inte. Med maximal tur kanske det sitter säkringar, kanske rent av en per hjul ifall det är separata ledare. (Jag borde läsa om tråden märker jag

Hur mycket ström drar en broms om du lägger på 12V? Om det bara är typ 1A eller liknande så skulle du kunna använda en såndär ställbar adapter för att driva småprylar med 3/4,5/6/7,5/9V från bilbatteri. Typ går antagligen snabbare att hitta nåt sånt hos t.ex. Kjell&co eller liknande.
Vet inte vad besiktningen säger ifall du har manuellt ställbar bromsstyrka. Man skulle ju egentligen vilja ha en potentiometer på bromspedalen så att bromsverkan motsvarar hur mycket man trampar. Eller för att göra det än mer exakt känna av hydraultrycket men jag skulle inte ge mig på att sätta tryckgivare på bromssystemet på bilen - där vill man såklart undvika varje grej som kan gå sönder

Re: Linde elbromsar
Så var det på äldre Linde elbromsar, men det är nog inte aktuellt i det här fallet.göra det än mer exakt känna av hydraultrycket men jag skulle inte ge mig på att sätta tryckgivare på bromssystemet på bilen
Re: Linde elbromsar
Ett relä rak av fungerar inte. Jag minns en gång när det blev fel på styrmodulen. Då låste husvagnens bromsat bara man petade på bromspedalen. Visserligen på grusväg.
Ja, en svängningskrets behöver en kondensator. Den finns i så fall i elmodulen.
Den enda rimliga alternativa lösningen till påskjutssensorn är att gå på trycket i bilens bromssystem. Den vägen skulle jag inte gå. En helt annan lösning är att registrera om vagnen till obromsad, om vikten tillåter det. Det är en lösning som jag vet att förekommer.
Ja, en svängningskrets behöver en kondensator. Den finns i så fall i elmodulen.
Den enda rimliga alternativa lösningen till påskjutssensorn är att gå på trycket i bilens bromssystem. Den vägen skulle jag inte gå. En helt annan lösning är att registrera om vagnen till obromsad, om vikten tillåter det. Det är en lösning som jag vet att förekommer.
Re: Linde elbromsar
Det verkar väl iofs synd att typa om till ombromsad om det går. Då har man ju i princip ett EU-släp och värdet som släp sjunker nog. Dessutom måste dragfordonets tjänstevikt vara dubbla släpets vikt för att få köra 80 istället för att krypa i 40.
Re: Linde elbromsar
Den vi hade tror jag var under 700kg totalvikt.
Det blev en tradition att pappa försökte få fason på bromsarna inför semestern, besiktningen resulterade i allmänhet i en två på bromsarna. Men då gick det ju att köra över semestern. Så samma visa nästa år. Jag tror den traditionen tog slut när han bytte bromsmodulen till just den version som tråden handlar om. Sedan fungerade bromsarna, i alla fall enligt mitt minne.
Det blev en tradition att pappa försökte få fason på bromsarna inför semestern, besiktningen resulterade i allmänhet i en två på bromsarna. Men då gick det ju att köra över semestern. Så samma visa nästa år. Jag tror den traditionen tog slut när han bytte bromsmodulen till just den version som tråden handlar om. Sedan fungerade bromsarna, i alla fall enligt mitt minne.
Re: Linde elbromsar
Då får man inte dra den i 80 med till exempel de lättaste versionerna av en såpass stor bil som Ford Granada.
Re: Linde elbromsar
Här är en sådan bromsmodul med accelerometer man monterar i bilen.
Den har en väldigt detaljerad bruksanvisning med installationsanvisning, testning och felsökning.
Kan beställas från amazon på 14 dagar. https://assets.curtmfg.com/masterlibrar ... 40_INS.pdf
https://www.amazon.se/-/en/Jiawugk79em3 ... B0D1RJ7LR2
Den har en väldigt detaljerad bruksanvisning med installationsanvisning, testning och felsökning.
Kan beställas från amazon på 14 dagar. https://assets.curtmfg.com/masterlibrar ... 40_INS.pdf
https://www.amazon.se/-/en/Jiawugk79em3 ... B0D1RJ7LR2
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.