Svenska "PIC/AVR-tutorials for dummies"

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

En wiki är egentligen inte anpassat för att vara varesig ett diskussionsforum eller ett bloggsystem - även om det finns wikis som är mer eller mindre specialanpasade för just dom två uppgifterna.

En wiki är mera att likna med en anarkistisk miniatyrvariant av hela webbdelen av internet.

Alla kan lägga upp sina egna sidor med information och länka fram och tillbaka mellan varandra. Precis som grundtanken var med www en gång i forntiden. Skillanden är att vem som helst kan gå in någons webbsidor och redigera, hacka runt, lägga till, rätta eller radera. Som tur är sparas alltid gamla versioner av sidorna så att man enkelt kan "undoa" när elakingar varit framme.

Jo. För att skapa en ny sida så börjar man med att skapa en ny länk på en redan existerande sida. Länken gör man genom att skriva in et CamelCase-ord eller ett vanligt ord inom [[semesterbilder]]. När man sparat sida så finns det ett frågetecken efter länken som visar att det är en bruten länk. Klicka på frågetecknet och skriv din sida. Spara och det är klart!
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Pluggar mikroprocessorteknik A i skolan och vill nu bygga en programmerare och köpa processorer. Vad ska man välja, pic eller avr?
Var är det för några för och nackdelar med dom olika?
Bra tipps på fina "nybörjarprocessorer" skulle också vara fint och till vilken programmerare dom passar bra till.
Länk tipps kanske?
Användarvisningsbild
Motormannen

Inlägg av Motormannen »

Ok, jag kör med avr då...

Ska fixa lite "samplar" från http://www.atmel.com/products/avr/
Vilka microcontrollers ska jag testa tycker ni om jag är ny inom detta?

Om ni har några tipps på microcontrollers, ska jag skriva något speciellt här---> (Alternative Speed or Package)?
Hur många får man beställa av varje?
Användarvisningsbild
Illuwatar
Kontakt:

Inlägg av Illuwatar »

Bra nybörjar-AVR är AT9S2313 och AT90S8515. ATmega8(L) är en bra nybörjar-representant för mega-serien. Man kanske bör ta upp båda typer (AT vs. mega) eftersom båda typer används rätt så flitigt.
Mattias@HTU

Inlägg av Mattias@HTU »

Jag kan rekommendera följande sida som tar upp "Build your own AVR starter kit".
http://homepage.sunrise.ch/mysunrise/pf ... erkit.html
För att skicka programmet till kretsen kan man använda PonyProg som finns här:
http://www.lancos.com/prog.html

/Mattias@HTU
www.elektro.htu.se
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

uh, vad har hänt med http://uc-wiki.nerdlabs.org/ ? "Couldn't connect to MySQL server. :-("
Användarvisningsbild
mrmike

Inlägg av mrmike »

nähä, slipp då =P
matseng
Kontakt:

Inlägg av matseng »

Jag la tillbaka en backup på siten där inte rätt lösenord för databasen var definierat, och då sket det sig. Det är fixat nu (sedan "länge").

Jag känner att det är dags att jag börjar skriva något nu oxo. Har haft det litet fullt upp den senaste veckan, men nu har det släppt.
Användarvisningsbild
Jonaz

Inlägg av Jonaz »

Vad hände med denna? är den död eller? det vore ju trisst i sådana fall.
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Lät som en mycket bra idé det här med en nybörjar guide på svenska. Men det verkar ju tyvärr som det har avstannat. Finns det någon som kan tipsa om var man kan hitta nybörjarlittertur? Helst på något fildelningsprogram, allternativt bra böcker som brukar finnas på biblioteket. Jag har siktat på att först lära sig Basic på PIC, är det rätt ände att börja i.
Användarvisningsbild
rickeboy
Kontakt:

Inlägg av rickeboy »

Det verkar som om jag kommer få STORA möjligheter till att börja med AVR så småningom... jag gillar och skriva och skulle inte banga för att skriva en nybörjares nybörjar beskrivning... kan återkomma när jag börjar...

ristomemo>> Man kan inte snacka om termer om att lära sig Basic för PIC, PICBasic är fruktansvärt simpelt... börja med det är ju en ide men att fortsätta med det tycker jag inte är riktigt rätt... om du lär det assembler kommer du aldrig att stötta på problem... åtminstone inte sådana som du gör med PICBasic...

jag har använt det en del och visst det är bra till mkt snabba projekt där du bara vill ha att till å funka... men man ska inte ställa några krav på att...

//Rille
Användarvisningsbild
EagleSpirit
Kontakt:

Inlägg av EagleSpirit »

när du ändå tänkt lära dig hur det funkar är det nog bättre med assembler för då vet man mer hur kretsen fungerar. Med Basic så blir det typ, jag skriver det här kommandot och den får en lysdiod att blinka. Man vet inte riktigt vad som händer i "kretsen" egentligen.

Men om man har bråttom med ett projekt är det bättre med basic. Det är ju som att skriva på engelska :P
ristomemo

Inlägg av ristomemo »

Jag är nog lite otålig :shock: av mig så jag börjar nog med Basic trots allt. Även om man skulle lära sig mer ingående att börja med assembler.

Vad kan ni rekomendera för litteratur?
Budgeten är begränsad så helst sånt man kan ladda ner på internet, eller nått som är så vanligt att det finns på biblioteket.

Tack på förhand.
Användarvisningsbild
axelsonic
EF Sponsor

Inlägg av axelsonic »

Dog det där med wikin ?

Jag är långt ifrån duktig, snarare glad amatör, med betoning på amatör =P.

Men jag kan tänka mig att lägga upp nyttigheter och små knep och knop. Om jag bara lyckas klura ut hurfan jag använder den där wiki-mecket...
Men jag vill ha litet hjälp, ty jag kan inte så rackarns mycket =) .
Kent
Kontakt:

Inlägg av Kent »

Vad hände med Pic guiden?
Skriv svar