Det finns visst rätt gott om R290-system sen många år.
Dels används R290 i en del luftavfuktare och liknande, och dels används det i frånluftvärmepumpar.
Visst, detta är säkert en liten del jämfört med alla luft-luft-värmepumpar, luft-vatten-värmepumpar och vatten-vatten-värmepumpar (berg-/mark-/sjövärme), men det är ändå såpass många system att det rimligtvis finns tillräcklig data angående risker.
===============
Inom elbranschen fanns det åtminstone förr olika former av begränsad behörighet, där en elmontör fick egen behörighet att utföra många arbeten inom t.ex. en industri.
För kylbranschen så är det rimligt att ha en begränsad certifiering som enbart gäller t.ex. de moment som ingår när man monterar en luft-luft-värmepump eller endast de moment som ingår om man gör en fullständig service på AC i en bil.
Krav på prov i hårdlödning, krav att arbete måste ske under ett företag som innehar viss utrustning osv, är bara onödiga hinder.
===============
Värt att komma ihåg är att ett par typiska källor för utsläpp av F-gaser är dels när helt okunniga privatpersoner demonterar befintlig luft-luft-värmepump och dels när oavsiktlig mekanisk åverkan får F-gaser att läcka ut.
Om vi verkligen vill minska växthuseffekten snarare än att skydda branschen så borde vi ha regler som dels kräver att hela rörpaketet mellan inomhusdel och utomhusdel monteras skyddat mot genomborrning (dvs mellan rörsystem och yttervägg sätter man tillräckligt hård stålplåt), och dels regler som kräver att branschen har en pott som betalar hela kostnaden för att vem som helst ska avgiftsfritt kunna ta ut kyltekniker som demonterar luft-luft-värmepump och ifall kompressorn fungerar och gas inte läckt ut så sugs gasen in i utomhusdelen, annars så tas den reda på, och när detta är klart så märks utomhusdelen med en skyddad klisterlapp som antingen säger att den innehåller gas eller att gasen är tömd, datum och nån slags identifierare för vem som gjort detta. Kombinera detta med förbud för privatpersoner att sälja värmepumpar utan denna etikett.
Dessutom borde vi kanske överväga att ha regler som kräver att det går att demontera alla icke-kyldmedelrelaterade detaljer utan att behöva röra de köldmedelsrelaterade detaljerna. Dvs med andra ord krav på att det går att demontera fläkt, styrkort, sensorer osv på inonhusdelen på en luft-luft-värmepump utan att behöva kylteknikerkunskap/certifikat.
===============
Även om utsläpp av F-gaser är det största växthuseffektproblemet relaterat till kylbranschen så är allmänt kassering av faktiskt användbar utrustning ett problem som gäller många områden. För kylbranschen så är problemet att ifall det kostar flera tusenlappar att ta ut en kyltekniker att göra ett arbete så är det väldigt nära till hands att låga kylteknikern byta ut en luft-luft-värmepump som kanske bara har ett smärre fel som egentligen hade lönat sig att laga.
===============
Angående krav på certifikat på andra grejer så insåg väl VVS-branschen att det är helt omöjligt att övertyga politiker på krav på certifiering för att arbeta med något som är mindre farligt än vad folk dagligen gör i sina kök. Oavsett hur varm ens uppvärmningsanläggning blir så blir den inte varmare än vattnet man kokar på spisen, så skållningsrisken vid fel på VVS-installationer är inte värre än risken att välta en kastrull kokande vatten. På samma sätt så är faran att göra fel vid hantering av avlopp inte värre än faran att hantera rått kött i köket på fel sätt. (Eller jag ska väl ärligt talat erkänna att jag inte läst på om vilket som är värst, salmonella från rått kött eller vad för sjukdomar man nu kan få om man hanterar avlopp felaktigt).
Dessutom får privatpersoner ställa in börvärde på varmvattenberedare helt utan behörighet, trots legionellarisken. Om vi kan ha sånt som t.ex. plomberad bränsleblandning på förgasare på gräsklippare så borde vi också ha krav på att det inte går att ställa varmvattenberedare på lägre än 55 grader, och behörighetskrav för att få köpa/äga termostater som är ställbara inom intervallet säg 35-55 grader.
Angående yrkesförarbevis så är detta inget direkt problem för privatpersoner som vill göra enstaka transporter. Det är bara att skaffa eller hyra/låna en A-traktor (eller motorredskap) för att utföra transporten. För en privatperson så rör det sig om att göra det ett fåtal gånger och/eller på kortare avstånd, så den lägre hastigheten spelar mindre roll. Min personliga åsikt kring detta är också att reglerna borde ändras så att den som har B-körkort får köra A-traktor med tungt släp i 50km/h helt enkelt eftersom den med B-körkort får göra detta med motorredskap klass 1.
Angående trafiksäkerhet så kan man, sett ur domedagsprofetiaperspektivet, kräva delvis ombesiktning av motorfordon när arbeten skett på bromssystemet, och kanske plombering av allt bromsrelaterat när besiktningen utförs, och automatiskt körförbud om dessa plomber bryts. Inte för att det är något problem i praktiken, men om vi ska ha absurda krav på certifiering för R290 så kan vi väl fortsätta med absurda krav för certifiering för att arbeta med fordonsbromsar. Jag vet ju iaf vilket som är farligast om man gör fel....
Också angående trafiksäkerhet så har ju biltillverkarbranschen tydligen lyckats lobba extremt bra eftersom det, enligt vad andra skrivit trådar här osv, tydligen inte går att få en bil godkänd som ombyggt/egenbyggt fordon om man använder drivlinan från en befintlig elbil/hybridbil för att - häpnansväckande nog - den elektriska drivlinan inte går att få godkänd utsläppsmässigt utan intyg av dess tillverkare. Utsläppskrav på elektrisk drivlina, smaka på den. Ungefär lika dumt som att i Tyskland måste man ha en utsläppsklassetikett för att få köra en ren elbil i lågutsläppzoner.
Nu har ni jagat upp mig här

Jag är så extremt besviken på miljörörelsen som verkar totalt dogmatiska på alla sätt och vis. Förutom mitt favorithatobjekt att de lyckats stänga ner vattenkraftverk för att rädda nån j-la laxtrappa så gör de så mycket andra vansinniga grejer, som t.ex. att lyckas lobba för att få bort blyat lödtenn för elektronikhobbyister trots att mängderna är otroligt försumbara och elektronikhobbyister dessutom i liten skala räddar miljön genom att återanvända istället för att "återvinna" elektronikskrot. Eller såklart detta med att elkonvertera eller hybridkonvertera motorfordon. Om målet verkligen vore att minska användningsn av fossila bränslen utan att straffa glesbygden så skulle det istället vara krav på trängselskatt för nybyggda bostadsområden i tillräckligt stora städer (med skatt för att åka ut från området i morgonrusningen och åka in till området i kvällsrusningen, eventuellt med vissa undantag så att den som gör enstaka längre resor inte drabbas), och dels skulle det göras en statligt sponsrad verksamhet som går ut att masskonvertera några vanligt förekommande lämpliga befintliga bilar. Välj och vraka bland några av de bilmodeller/plattformar som finns i stora mängder och som förutom drivlinan är i gott skick trots att värdet gått ner till under säg 20k, och välj ut någon/några modeller och gör masskonverteringar på dessa, och tillåt också återregistrering av skrotade bilar om de elkonverteras.