Igångsättning av Maximat V10 svarv
-
Re: Igångsättning av Maximat V10 svarv
Har du resistans mellan röd och alla övriga trådar, = 3-fas motor.
Såg att det går att köpa Dahlanderomkopplare, med din motor viktigt att välja en för D / YY , ej Y / YY, om man ser till kopplingsschema.
Med det vi vet idag, hade jag lagt på 3 faser 400 volt på röd blå grå /svart sockerbit, och sett om den snurrar. Därefter jobbat vidare på en elegant lösning. Glöm ej att jord, även vid testning.
Såg att det går att köpa Dahlanderomkopplare, med din motor viktigt att välja en för D / YY , ej Y / YY, om man ser till kopplingsschema.
Med det vi vet idag, hade jag lagt på 3 faser 400 volt på röd blå grå /svart sockerbit, och sett om den snurrar. Därefter jobbat vidare på en elegant lösning. Glöm ej att jord, även vid testning.
-
Det funkade! Helt enligt Prins valiants råd.
Jag bytte plats på blå och grå för att få den att gå åt rätt håll.
Barnsligt vad glad man blev
Då skulle det vara en ny brytare som inte kostar en njure.
Tips på inköpsplats?
Jag bytte plats på blå och grå för att få den att gå åt rätt håll.
Barnsligt vad glad man blev
Då skulle det vara en ny brytare som inte kostar en njure.
Tips på inköpsplats?
Här finns lite om byte av switchar.
https://groups.io/g/emcoV10lathe/topic/ ... 6303923?p=
Där refereras till en instruktion för "konvertering" av switcharna. Jag tror att det är den som länkas till nedan. Jag hittade den i wordformat, men gjorde om den till pdf.
Den här gissar jag att du har hittat.
https://elcompptyltd.co.za/wp-content/u ... al-RED.pdf
/Pi
https://groups.io/g/emcoV10lathe/topic/ ... 6303923?p=
Där refereras till en instruktion för "konvertering" av switcharna. Jag tror att det är den som länkas till nedan. Jag hittade den i wordformat, men gjorde om den till pdf.
Den här gissar jag att du har hittat.
https://elcompptyltd.co.za/wp-content/u ... al-RED.pdf
/Pi
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
Nej var nöjd att det snurra och sedan blev det dags för middag...
Kvalificerad gissning på vilken färg skulle vara annan hastighet?
Kvalificerad gissning på vilken färg skulle vara annan hastighet?
-
Nu blir det mer invecklat med hög hastighet. Jag skrev tidigare:
För körning enbart på höghastighet 3000 rpm koppla enligt följande:
Då skall samtliga 3 parter på svart sockerbit förbindas, kortslutas till varann (Y-koppling).
De 3 inkommande faserna R S T från nätet skall då kopplas till den vita sockerbiten (R och S fasen) och den ensamma svarta sockerbiten (T-fasen).
Om vi går på färger skall de tampar där du har kopplat in låghastighet nu kopplas ihop, kortslutas till varann, blå, röd, grå.
Och de 3 faserna R S T skall i stället kopplas till gul, vit, grön.
Det är den ovan beskrivna omkopplingen som gör det besvärligt att hitta en omkopplare som gör detta automatiskt, en äkta Dahlanderkopplare. Som dessutom skall kunna koppla fram back. I min värld gjorde vi alltid detta i en kontaktorskåp.
För körning enbart på höghastighet 3000 rpm koppla enligt följande:
Då skall samtliga 3 parter på svart sockerbit förbindas, kortslutas till varann (Y-koppling).
De 3 inkommande faserna R S T från nätet skall då kopplas till den vita sockerbiten (R och S fasen) och den ensamma svarta sockerbiten (T-fasen).
Om vi går på färger skall de tampar där du har kopplat in låghastighet nu kopplas ihop, kortslutas till varann, blå, röd, grå.
Och de 3 faserna R S T skall i stället kopplas till gul, vit, grön.
Det är den ovan beskrivna omkopplingen som gör det besvärligt att hitta en omkopplare som gör detta automatiskt, en äkta Dahlanderkopplare. Som dessutom skall kunna koppla fram back. I min värld gjorde vi alltid detta i en kontaktorskåp.
-
Tusen tack Prins valiant! Du förklarar så tillochmed jag förstår.
Och Alla andra som hjälp med era kunskaper.
Dahlanderkoppling/brytare är det samma på engelska?
Detta kommer nog att få vila till vintern det finns så mycket annat den här årstiden. Då hinner jag köpa lite grejer till dess.
Det känns som de förstörda dreven kan vara en ursäkt till att bygga en A-axel till cnc-fräsen.
Är det någon speciell orsak till att kugghjulen är gjorda i bakelit? Eller går det att tillverka ett i aluminum?

Dahlanderkoppling/brytare är det samma på engelska?
Detta kommer nog att få vila till vintern det finns så mycket annat den här årstiden. Då hinner jag köpa lite grejer till dess.
Det känns som de förstörda dreven kan vara en ursäkt till att bygga en A-axel till cnc-fräsen.
Orsaken till att dreven är i bakelit är troligen att det är billigare snarare än bättre 
En fördel är dock att dom går sönder direkt om du krockar med släden.
Typ.

En fördel är dock att dom går sönder direkt om du krockar med släden.
Typ.
kolla om det inte går att 3d skriva ut kugghjulen som test till att börja med
-
En fundering med denna ännu.
Prisskillnad på en kvalitetsbrytare och en China VFD är marginell.
För och nackdelar på de två alternativen?
Här ett klipp på testkörningen igår. Går väl inte att bifoga filmer i forumet vad jag kan förstå...
https://youtube.com/shorts/l4HC_AbdGd4?feature=share
Prisskillnad på en kvalitetsbrytare och en China VFD är marginell.
För och nackdelar på de två alternativen?
Här ett klipp på testkörningen igår. Går väl inte att bifoga filmer i forumet vad jag kan förstå...
https://youtube.com/shorts/l4HC_AbdGd4?feature=share
-
Bra alternativ. Denna typ av motor kan köras med VFD och då kopplas höghastigheten in konstant. Därför bör du pröva att även den fungerar vid tjuvkoppling som beskrivits.
Jag skall titta vidare efter prisvärd Dahlanderkoppare för D/ YY motor och antar att du vill ha låg/ hög hast, stopp/start samt reverse.
VFD omriktare kommer att kräva en del igångkörning för att passa en sådan okänd motor, där den s.k. v/f-kurvan skall ställas. Gamla udda motorer är ej de bästa for s.k. autotuning och vi saknar många data som erfodras typ nominellt varvtal, cosFi m.m. Men manuell tuning går bra. Finns oftast beskrivet i omriktarens instruktionsbok. Annars fixar vi detta.
Sedan kräver det tillräckliga kunskaper från din sida för att koppla knappar och hastighetspotentiometer till dess ingångar. Men väljer du omriktare är vi alltid behjälpliga här på forumet. Välj en omriktare där du kan ladda ned instruktionsboken som pdf i förväg, så att du inte köper grisen i säcken.
Med tillräckligt stor, och korrekt inställd VFD kommer motorn att förbli lika stark som med omkopplarvred.
Hur är det egentligen med laterala motorn? Kan den glömmas, eller har du redan lösning för den?
Jag skall titta vidare efter prisvärd Dahlanderkoppare för D/ YY motor och antar att du vill ha låg/ hög hast, stopp/start samt reverse.
VFD omriktare kommer att kräva en del igångkörning för att passa en sådan okänd motor, där den s.k. v/f-kurvan skall ställas. Gamla udda motorer är ej de bästa for s.k. autotuning och vi saknar många data som erfodras typ nominellt varvtal, cosFi m.m. Men manuell tuning går bra. Finns oftast beskrivet i omriktarens instruktionsbok. Annars fixar vi detta.
Sedan kräver det tillräckliga kunskaper från din sida för att koppla knappar och hastighetspotentiometer till dess ingångar. Men väljer du omriktare är vi alltid behjälpliga här på forumet. Välj en omriktare där du kan ladda ned instruktionsboken som pdf i förväg, så att du inte köper grisen i säcken.
Med tillräckligt stor, och korrekt inställd VFD kommer motorn att förbli lika stark som med omkopplarvred.
Hur är det egentligen med laterala motorn? Kan den glömmas, eller har du redan lösning för den?
-
Ok... vad är laterala motorn? 
Jag skulle nog helst köra oldschool med brytare.
-Att printa skulle nog vara en god idé för att testa, det blir dock en massa isär och ihopskruvande.
-Dokumentet som pi länkade är tyvärr för en 2fas. Men på forumet fanns det mycket intressant. Tar länge att söka igenom allt där
Jag skulle nog helst köra oldschool med brytare.
-Att printa skulle nog vara en god idé för att testa, det blir dock en massa isär och ihopskruvande.
-Dokumentet som pi länkade är tyvärr för en 2fas. Men på forumet fanns det mycket intressant. Tar länge att söka igenom allt där
-
Jag såg i elschema att man talar och visar även en vanlig 3-fas motor som kallas latheral. Därav frågan.
Jag tycker om sådana här tankenötter, och mina tankar snurrar kring en lösning där okapslade omkopplare finns på Amazon till rimligt pris, knappt 1000kr totalt med frakt.
Jag tror på en lösning där du sätter in en omkopplare för fram / stopp / back. En annan Dahlanderkopplare från Amazon som jag tror skall funka där du bestämmer hög / låg hastighet. Alltså 2 st vred.
Kan det vara något för dig? I så fall ritar jag ett schema med inkopplingsanvisningar (under förutsättning att brytarnas funktion kan användas) .
Kapsling har du, den befintliga. Är det något att jobba på?
Jag tycker om sådana här tankenötter, och mina tankar snurrar kring en lösning där okapslade omkopplare finns på Amazon till rimligt pris, knappt 1000kr totalt med frakt.
Jag tror på en lösning där du sätter in en omkopplare för fram / stopp / back. En annan Dahlanderkopplare från Amazon som jag tror skall funka där du bestämmer hög / låg hastighet. Alltså 2 st vred.
Kan det vara något för dig? I så fall ritar jag ett schema med inkopplingsanvisningar (under förutsättning att brytarnas funktion kan användas) .
Kapsling har du, den befintliga. Är det något att jobba på?
-
Det låter som en bra lösning med flera brytare. Absolut.
(Visst kunde jag väl hänga på en modern 3fasare.
Men det känns lite fel när befintliga verkar fungera.)
Kapslingen hade jag liggande, kan vara att motorskyddet är för litet men det får jag väl uppgradera.
(Visst kunde jag väl hänga på en modern 3fasare.
Men det känns lite fel när befintliga verkar fungera.)
Kapslingen hade jag liggande, kan vara att motorskyddet är för litet men det får jag väl uppgradera.
Vad för storlek på motorskydd behöver du?
Borde ha en drös i skrotlådan på jobbet.
Borde ha en drös i skrotlådan på jobbet.