Laddare elbil
Postat: 17 augusti 2021, 10:16:50
Det är nog även ett missförstånd med vilken original kabel bilen är laddad med.
Bilen en Volvo V60 Recharge levereras med två laddkablar.
1. Laddkabel med integrerad kontrollenhet s.k klump på sladden. Där ena kontakten är en vanlig schuko avsedd för vanligt vägguttag och den andra kontakten på kabeln är en typ 2 "bil-handske"
2. Passiv laddkabel med kontakt av typ 2 "bil-handske" i båda ändarna en hona och en hane.
Den fast installerade Laddboxen som avses i denna tråd kan levereras med fast typ 2 sladd alt med ett typ 2 uttag. TS har inte angett vilken modell det gäller vad jag sett. Han har borrat hål i garageväggen för att få ut laddkabeln på andra sidan av väggen. Han pratar även om att kabeln då är skarvad via plint.
Jag fattade det som att han vid laddtester med originalkabeln använde den aktiva kabeln med klump på sladden enligt punkt 1 ovan. Men efter att ha läst och funderat lite så verkar det som han använt den passiva kabeln enligt punkt 2 ovan. Detta innebär i så fall att den installerade laddboxen är försett med typ 2 kontaktdon.
TS får komplettera sina inlägg med mera information om vad som är installerat och hur testerna utfördes.
Ursprungliga problemet var väl att kunden klagade på att bilen laddades långsammare med denna laddbox än med tidigare utrustning. Vad bestod tidigare utrustning av?
Eller tror kunden att bilen skall laddas med 22 kW bara för att laddaren klarar denna effekt?
Edit läste första inlägget igen, vilken inte jag kan göra när man skriver inlägg utan att avbryta och förlora texten.
"Kunden klagade dock på att den inte laddar fullt. En hybridbil kan ta emot 2,3 kW men laddningen gick bara upp till 1,7 kW. Telefonsupport med Defa kunde inte fixa detta trots fjärranalyser från deras sida. Kunden har även en mobil laddkabel som kan användas i ett vanligt uttag. Med den får man mer effekt. Den visar inget mätvärde och bilen visar heller inte effekt, men jag kunde se vid lastmätaren vid centralen att denna laddare drar 9A medan laddboxen drar 7A."
Här ser man att det är den aktiva sladden som använts som referens. Men Volvo anger 16 A som högsta laddström, men deras manual saknar ju riktig fakta som jag redan klagat på. Så det är mycket möjligt att dom begränsar sin laddkabel till 9 A för att slippa arga kunder som klagar på att säkringen löser ut när dom laddar via vägguttaget där 10 A är ett vanlig säkringsvärde. Eller så är begränsningen på 9 A satt i bilens inbyggda laddare.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id/2020w17
Bilen en Volvo V60 Recharge levereras med två laddkablar.
1. Laddkabel med integrerad kontrollenhet s.k klump på sladden. Där ena kontakten är en vanlig schuko avsedd för vanligt vägguttag och den andra kontakten på kabeln är en typ 2 "bil-handske"
2. Passiv laddkabel med kontakt av typ 2 "bil-handske" i båda ändarna en hona och en hane.
Den fast installerade Laddboxen som avses i denna tråd kan levereras med fast typ 2 sladd alt med ett typ 2 uttag. TS har inte angett vilken modell det gäller vad jag sett. Han har borrat hål i garageväggen för att få ut laddkabeln på andra sidan av väggen. Han pratar även om att kabeln då är skarvad via plint.
Jag fattade det som att han vid laddtester med originalkabeln använde den aktiva kabeln med klump på sladden enligt punkt 1 ovan. Men efter att ha läst och funderat lite så verkar det som han använt den passiva kabeln enligt punkt 2 ovan. Detta innebär i så fall att den installerade laddboxen är försett med typ 2 kontaktdon.
TS får komplettera sina inlägg med mera information om vad som är installerat och hur testerna utfördes.
Ursprungliga problemet var väl att kunden klagade på att bilen laddades långsammare med denna laddbox än med tidigare utrustning. Vad bestod tidigare utrustning av?
Eller tror kunden att bilen skall laddas med 22 kW bara för att laddaren klarar denna effekt?
Edit läste första inlägget igen, vilken inte jag kan göra när man skriver inlägg utan att avbryta och förlora texten.
"Kunden klagade dock på att den inte laddar fullt. En hybridbil kan ta emot 2,3 kW men laddningen gick bara upp till 1,7 kW. Telefonsupport med Defa kunde inte fixa detta trots fjärranalyser från deras sida. Kunden har även en mobil laddkabel som kan användas i ett vanligt uttag. Med den får man mer effekt. Den visar inget mätvärde och bilen visar heller inte effekt, men jag kunde se vid lastmätaren vid centralen att denna laddare drar 9A medan laddboxen drar 7A."
Här ser man att det är den aktiva sladden som använts som referens. Men Volvo anger 16 A som högsta laddström, men deras manual saknar ju riktig fakta som jag redan klagat på. Så det är mycket möjligt att dom begränsar sin laddkabel till 9 A för att slippa arga kunder som klagar på att säkringen löser ut när dom laddar via vägguttaget där 10 A är ett vanlig säkringsvärde. Eller så är begränsningen på 9 A satt i bilens inbyggda laddare.
https://www.volvocars.com/se/support/ma ... id/2020w17