Intressant placering av säkringar.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Re: Intressant placering av säkringar.

Inlägg av arvidb »

Jag sommarjobbade med att rigga lasershower för en massa år sedan. Vid ett tillfälle hade vi problem med JFB som löste ut och jag hade öppnat ett portabelt elskåp av nåt slag för att kunna slå på den igen. Jag hade kontakt med chefen via walkie-talkie och vi diskuterade problemet. Jag vände mig bort några sekunder och när jag tittar tillbaka ser jag ett barn i lågstadieålder som klättrar inuti elskåpet i ett försök att få bättre utsikt! Alldeles bakom står föräldern och ser uttråkad ut. :doh:

Lite halvt chockad ropar jag till föräldern nåt i stil med att "Du ska nog inte låta honom klättra inuti elskåpet!" varpå föräldern vaknade till och plockade ut barnet.

Det hela gick bra. Mycket tacksam för IP2X-klassningen där! :pray:
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

"det hela gick bra. Mycket tacksam för IP2X-klassningen där! :pray:"

Oh, ändå läskigt då barnfingrar är för små för IP2x.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Ja, det var pulshöjande, kan man väl säga.

Men det jag grubblade på mest efteråt var nog ändå det faktum att föräldern bara stod och såg på när barnet klättrade in i elskåpet.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Gimbal skrev: 18 februari 2021, 15:42:23 Oh, ändå läskigt då barnfingrar är för små för IP2x.
Ja, jag har för mig att Semko tog fram ett eget "barnfinger" för provning av lampor för barn. Tror att det standadiserades av IEC sen.

Jag minns att vi hade ett i vårt skåp med provfingrar och pinnar (vi hade både rakt och ledat "vuxenfinger" eftersom nån av våra standarder krävde att man kunde trycka med en viss kraft utan att få in fingret i glipor), men jag tror inte nån av våra standarder faktiskt krävde barnfinger.
Skriv svar