Problem med Velleman K8048 PIC programmerare!
Det blev så här:
\ 1 2 3 4 5/
\6 7 8 9 /
Stand by:
4= -10,80
5= 0,00
6= 0,08
7= -10,80
8= 2,03
9= -9,36
Prog...
4= 11,00
5= 0,00
6= 0,08
7= 11,00
8= 0,42
9= 9,50
\6 7 8 9 /
Stand by:
4= -10,80
5= 0,00
6= 0,08
7= -10,80
8= 2,03
9= -9,36
Prog...
4= 11,00
5= 0,00
6= 0,08
7= 11,00
8= 0,42
9= 9,50
\ 1 2 3 4 5/
\6 7 8 9 /
Stand by:
4= -10,63
5= 0,00
6= 0,15
7= -10,60
8= 4,7
9= -9,10
Prog...
4= -10,63
5= 0,00
6= 0,15
7= -10,60
8= -3,4
9= -9,5
Stand by:
4= -10,63
5= 0,00
6= 0,15
7= -10,60
8= 4,7
9= -9,10
Prog...
4= -10,63
5= 0,00
6= 0,15
7= -10,60
8= -3,4
9= -9,5
- Kontakt:
Jo, felsökning på distans tar ett tag. Sedan är det inte säkert att två personers mätinstrument visar exakt likadant osv..
Om man ändå gör en jämförelse på värdena:
Tomaz kort får små skillnader mellan standby och prog på pin 3, 8 och 9.
Greger får små skillnader på pin 3, 4, 8 och 9. Dessutom en stor skillnad på pin 7. Där skiljer det hela 21.8V.
Greger får alltså skillnader på pin 4 och 7 som inte Tomaz får.
Vad gör desssa pinnar och vad är de anslutna till på kretskortet?
Nu är det förstås inte säkert att man kan jämföra på detta sättet. Det beror lite på mätinstrumentet och hur man mäter. Tomaz fick t.ex olika värden vid två olika mät-tillfällen. Men alla ledtrådar är värda att kolla.
Om man ändå gör en jämförelse på värdena:
Tomaz kort får små skillnader mellan standby och prog på pin 3, 8 och 9.
Greger får små skillnader på pin 3, 4, 8 och 9. Dessutom en stor skillnad på pin 7. Där skiljer det hela 21.8V.
Greger får alltså skillnader på pin 4 och 7 som inte Tomaz får.
Vad gör desssa pinnar och vad är de anslutna till på kretskortet?
Nu är det förstås inte säkert att man kan jämföra på detta sättet. Det beror lite på mätinstrumentet och hur man mäter. Tomaz fick t.ex olika värden vid två olika mät-tillfällen. Men alla ledtrådar är värda att kolla.
Men hallåååå???
Är det bara jag som undrar över varför "%¤&¤&¤" ni kollar serieportens utgångar i stället för att kolla i scheman vad dessa signaler från serieporten åstakommer?
Efter vad jag har sett av scheman på detta bygge är det en lätt upphottat JDM-programmerare, den teknik kan nog fungera om det bara finns "buffer" nog till signalerna och en stabil spänningsmatning men det är mycket långsamt vid USB-serieport om det går alls.
I mitt tycke skulle det vara oerhört mycket bättre att kolla steg för steg vilken effekt de digitala seriesignaler har på den övriga elektronik än vilka spänninger ni mätar på en serieport. Serieporten är ju dessutom en väldig standart grej och använder man standart Windows API-kall i programmet fungerar den oberoende om den är inbyggd eller som USB.
Om programmet kör "korrekt", alltså med API-kall, och därmed är kompatibelt med XP's "ingen direkt tillträda till hårdvaran" ska programmen ge de samma signaler ut från serieporten, alltså är felet på kortet.
EDIT: Schema finns på sida 10
Är det bara jag som undrar över varför "%¤&¤&¤" ni kollar serieportens utgångar i stället för att kolla i scheman vad dessa signaler från serieporten åstakommer?
Efter vad jag har sett av scheman på detta bygge är det en lätt upphottat JDM-programmerare, den teknik kan nog fungera om det bara finns "buffer" nog till signalerna och en stabil spänningsmatning men det är mycket långsamt vid USB-serieport om det går alls.
I mitt tycke skulle det vara oerhört mycket bättre att kolla steg för steg vilken effekt de digitala seriesignaler har på den övriga elektronik än vilka spänninger ni mätar på en serieport. Serieporten är ju dessutom en väldig standart grej och använder man standart Windows API-kall i programmet fungerar den oberoende om den är inbyggd eller som USB.
Om programmet kör "korrekt", alltså med API-kall, och därmed är kompatibelt med XP's "ingen direkt tillträda till hårdvaran" ska programmen ge de samma signaler ut från serieporten, alltså är felet på kortet.
EDIT: Schema finns på sida 10
Icecap> Jag har märkt att spänningen ändras när man klickar på "Whrite" eller "Read" och då
tänkte jag att man kunde se på det sättet om det var något som var galet med mitt program
genom att jämföra det med andras resultat när programmet är på.
"DATA" är den fjärde pinnen från vänster på ICSP kontakten.
tänkte jag att man kunde se på det sättet om det var något som var galet med mitt program
genom att jämföra det med andras resultat när programmet är på.
"DATA" är den fjärde pinnen från vänster på ICSP kontakten.
> ...om det var något som var galet med mitt program
Jag kanske har missförstått något, men använder inte alla samma
program som är nerladdat från Velleman ? Hur kan det då vara
"fel" på ett av dom ? Eller är det några inställningar kanske... (?).
Jag vidhåller dock att med så pass många komponenter så är
det nåstan omöjligt att säga "mät på R1" (eller något liknande)...
Jag kanske har missförstått något, men använder inte alla samma
program som är nerladdat från Velleman ? Hur kan det då vara
"fel" på ett av dom ? Eller är det några inställningar kanske... (?).
Jag vidhåller dock att med så pass många komponenter så är
det nåstan omöjligt att säga "mät på R1" (eller något liknande)...
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Icecap:
"Är det bara jag som undrar över varför "%¤&¤&¤" ni kollar serieportens utgångar"
Nop, jag förstod inte heller varför, men hade inget nyttigare för mig så jag kollade skillnaderna iallafall..
Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla på schemat. Mina PDF-läsare tycker att "Dokumentet kan inte avkodas".
"Är det bara jag som undrar över varför "%¤&¤&¤" ni kollar serieportens utgångar"
Nop, jag förstod inte heller varför, men hade inget nyttigare för mig så jag kollade skillnaderna iallafall..

Tyvärr har jag ingen möjlighet att kolla på schemat. Mina PDF-läsare tycker att "Dokumentet kan inte avkodas".