Perklas CNC 3040 - Såld, Letar ny....
Re: Perklas CNC 3040 - Nu har den kommit BILDER
Det där felmeddelandet får man om man har något problem med moderkortets chipset, har för mej att man kan googla på rtai latency test.
Jag gjorde ett nytt latencytest nu.. gjorde ju ett från live skivan innan jag installerade LinuxCNC... grabbar.. nu tror jag det är dags att lägga ner detta.. i alla fall med den här datorn.. kolla in...

Fattar inte att det blev så fel då med Latencytestet jag körde med LiveCD som nån föreslog att jag skulle göra.. här har vi orsaken att detta inte funkar... klart som korvspad...

Fattar inte att det blev så fel då med Latencytestet jag körde med LiveCD som nån föreslog att jag skulle göra.. här har vi orsaken att detta inte funkar... klart som korvspad...
Nja det är knappast anledningen att du inte lyckas röra axlarna. Har du en juste parallellkabel? Är porten inställd på rätt sätt i bios? Funkar nåt annat parallellportsanslutet?
- ochkl0620
- Kontakt:
Fick du paralellkabeln med fräsen?
Vissa kablar är nämligen inte fullkopplade.
Har inget annats som är parallellanslutet så det har jag ingen aning om, håller som sagt absolut inte på med PC i vanliga fall då jag slängde ut både datorerna och delarna för mångar år sen när jag gick över till Mac..X-IL skrev:Nja det är knappast anledningen att du inte lyckas röra axlarna. Har du en juste parallellkabel? Är porten inställd på rätt sätt i bios? Funkar nåt annat parallellportsanslutet?
Jag har mätt upp kablen och det verkar vara kontakt på alla pinnarna.. Jag var inne i bios och kollade, det är nån HP egen deisgnad bios så det finns inte mycket att göra där, hur ska den vara inställd då ?
Har mätt upp den o den verkar funka, ja jag fick den med fräsen...ochkl0620 skrev:Fick du paralellkabeln med fräsen?
Kan det vara så att du inte alls kör den inställningsfil du tror att du kör?Perkla skrev:Borde fräsen gå att köra med dessa inställningar.. svar nej.. men jodå, det funkar lika som alltid, Y axel bakåt fast jag valt UNUSED på alla axlarna.. Jag testade att röra om totalt bland axlarna i inställningarna.. så X var på Z och Y på X tex.. den funkade lika endå.. börjar ana oråd..
Du skulle kunna testa med Lalim (http://lalim-parallel-port-control-prof ... r.com/3.6/) i windows 2000 på nån av burkarna med parallellport.
Jag har för mig att det ska vara EPP som porten ska vara inställd på i BIOS.
Dessvärre, kan ej köra W2K eftersom det inte går att få tag på några vettiga drivrutiner, höll på flera timmar med det och det är bara att lägga ner, hittade inga drivers till nånting alls för den delen, i Linux funkar det klockrent.. drivrutinerna alltså.X-IL skrev:Kan det vara så att du inte alls kör den inställningsfil du tror att du kör?Perkla skrev:Borde fräsen gå att köra med dessa inställningar.. svar nej.. men jodå, det funkar lika som alltid, Y axel bakåt fast jag valt UNUSED på alla axlarna.. Jag testade att röra om totalt bland axlarna i inställningarna.. så X var på Z och Y på X tex.. den funkade lika endå.. börjar ana oråd..
Du skulle kunna testa med Lalim (http://lalim-parallel-port-control-prof ... r.com/3.6/) i windows 2000 på nån av burkarna med parallellport.
Jag har för mig att det ska vara EPP som porten ska vara inställd på i BIOS.
Ja men vilken fil skulle den då köra och i vilken mapp ligger den då ?
Ja du, jag har ingen burk med LinuxCNC så jag kan inte svara dig. Jag vet bara att när både jag och Zealotry startat upp det har våra maskiner rört sig på nåt av de första försöken. Att du lyckas röra på en axel åt ett håll, betyder ju att du har stegpinnen rätt för den axeln, men om du sen ändrar den till nåt annat så ska ju inte y röra sig, gör den det så är det nog ett av två problem, du kör inte den config du tror eller det bor små troll i dina ledningar som jävlas med dig.
Du är inne på samma spår som mig, att jag inte kör den fil jag tror, kolla i en bild längre upp vilka mappar jag har i config mappen.. borde jag radera nån av dom.. ?
Hur kan jag göra för att vara säker på att jag kör rätt config fil.. ? jag har testat att skapa flera nya.. ingen skillnad.
Hur kan jag göra för att vara säker på att jag kör rätt config fil.. ? jag har testat att skapa flera nya.. ingen skillnad.
Har gjort en liten felsökning, jag har konstaterat att det måste vara absolut omöjligt att den kör dom filerna jag har skapat och testat med.. om jag raderar alla filer och mappar som ligger i config mappen .. så går den att köra endå på Y axel och bara bakåt.
Var kan det ligga några mer filer som absolut måste bort.. ? Jag fattar ingenting, klart att det inte funkar om det ligger andra filer i bakgrunden som sabbar allt...
Var kan det ligga några mer filer som absolut måste bort.. ? Jag fattar ingenting, klart att det inte funkar om det ligger andra filer i bakgrunden som sabbar allt...
Tror jag fixat lite.. men långt ifrån allt..
Nu har jag fått till det så alla axlarna verkar vara kopplade till programmet, MEN det bara tickar lite i motorerna, i alla tickar det beroende på vilken axel jag valt, har rotat runt bra nog i config filen med inställningar och skit, får inte till det, vette fan vad det är... som vi såg i latencytestet så fick jag ju skyöga siffror, kan det vara problemet ?
Nu har jag fått till det så alla axlarna verkar vara kopplade till programmet, MEN det bara tickar lite i motorerna, i alla tickar det beroende på vilken axel jag valt, har rotat runt bra nog i config filen med inställningar och skit, får inte till det, vette fan vad det är... som vi såg i latencytestet så fick jag ju skyöga siffror, kan det vara problemet ?
Det var fel av mig.. spelar ingen roll vilken axel jag väljer att köra.. så är det bara Y som funkar och det är bara så pass den tickar fram, ungefär 0.1mm i timmen eller nått sånt, jag har grejat o fixat men det går inte det här, datorn är säkert skrot precis som jag trodde redan från början, sista latencyn jag gjorde fick över en miljon ns... det säger ju en del. Ska bygga en ny dator när jag får råd så slipper det hänga på det.
Tills dess får detta ligga på is...
Jag tackar alla som varit snälla och hjälpt till..
Tills dess får detta ligga på is...
Jag tackar alla som varit snälla och hjälpt till..

Ja du, jag tror fortfarande inte att du kör rätt configfil, alternativt så är något VÄLDIGT fel med den du kör, om du får Y att röra sig trots att du inte har satt någon pinne för någon axel, då kan det inte vara rätt fil du kör.
Du kommer med väldigt stor sannolikhet inte lösa problemet genom att byta dator.
Starta nu datorn i Win2000 i VGA-mode, så kör du lalim eller mach3 om det går att installera. Lalim kommer du bara att kunna ta något steg i taget eller så kan du iofs programmera små sekvenser, men du ser att det faktiskt händer nåt.
Annars så tar du och signalerar direkt på pinnarna i parallellkabeln, då kan du ju dutta varje axel för sig och se att de lever. Du kan ju iofs behöva jorda eller lägga på spänning på enable-signalen också.
Förresten du har confat eventuellt Enable? Ser du på ditt kort några lysdioder som indikerar något med drivarna (enablade, steg eller liknande?)
Du kommer med väldigt stor sannolikhet inte lösa problemet genom att byta dator.
Starta nu datorn i Win2000 i VGA-mode, så kör du lalim eller mach3 om det går att installera. Lalim kommer du bara att kunna ta något steg i taget eller så kan du iofs programmera små sekvenser, men du ser att det faktiskt händer nåt.
Annars så tar du och signalerar direkt på pinnarna i parallellkabeln, då kan du ju dutta varje axel för sig och se att de lever. Du kan ju iofs behöva jorda eller lägga på spänning på enable-signalen också.
Förresten du har confat eventuellt Enable? Ser du på ditt kort några lysdioder som indikerar något med drivarna (enablade, steg eller liknande?)