Mätförstärkare, en halv Watt

Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Re: Mätförstärkare, en halv Watt

Inlägg av Spisblinkaren »

Du är skön du, jag fattar absolut ingenting av vad du säger :D

Dimensions-lagret, vadå dimensionslagret?

Vänligen specificera :)

Och "dra i de blå prickstrecken och tryck ratsnest", vad fasen betyder det? :)

Nej, du får prata med mig som om jag vore en idiot när det gäller Eagle, för annars förstår jag dig inte.

Tack för ditt inlägg, dock!

MVH/Roger
RoPa

Inlägg av RoPa »

@Rogerk8, Har för mig att gratis Eagle har begränsad kortyta, tror du vill ha ett större kort.
Det var ett av skälen till att jag gick över till KiCad, tröttnade på att alltid klämma in allt på 8x10 cm.
Sen fungerade inte Eagel så bra på Debian i början (genom Vine) vilket bidrog.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

När jag ritat något i Eagles schema-editor och gör "generate board" då får jag komponenterna i en hög längs ena sidan och en vit ruta i den andra av Eagles board-fönster. Den vita rutan är kortets kanter i lager 20 "Dimension". För att göra kortet mindre drar jag i den vita (ljusgrå?) board rutans kanter med Move-verktyget valt.

Max storlek i gratisversionen är 80x100mm (3,1"x3,9").

Eagle har sina egenheter men är ett väldigt bra program för pengarna (0:-), de olika delarna är väl integrerade med varandra från start och det finns tillräckligt med användare för att det skall skrivas böcker om det som förklarar grunderna och är uppdaterade med aktuella versioner av Eagle.

Ett par förslag:
http://www.adlibris.com/se/bok/designin ... 0133819991 192:-
http://www.adlibris.com/se/bok/make-you ... 0071819251 229:-

Orkar man lägga lite tid på att lära sig handhavandet då flyter det på ganska bra sedan.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

RoPa skrev:@Rogerk8, Har för mig att gratis Eagle har begränsad kortyta, tror du vill ha ett större kort.
Det var ett av skälen till att jag gick över till KiCad, tröttnade på att alltid klämma in allt på 8x10 cm.
Sen fungerade inte Eagel så bra på Debian i början (genom Vine) vilket bidrog.
Det där verkar stämma, när jag fick till nån slags dimensions-koll av boarden var den 80X100.

När jag sedan försökte förstora den genom att helt enkelt dra i kanterna så blev den förstorad men när jag sedan skulle försöka placera mina två kontakter (som permanent lagt sig utanför kortet långt ner till vänster), så gick boardstorleken tillbaks till 80X100.

Så man kan nog säga att boardstorleken är max 80X100.

Provade dock aldrig att minska på boardstorleken på det sättet.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr skrev:När jag ritat något i Eagles schema-editor och gör "generate board" då får jag komponenterna i en hög längs ena sidan och en vit ruta i den andra av Eagles board-fönster. Den vita rutan är kortets kanter i lager 20 "Dimension". För att göra kortet mindre drar jag i den vita (ljusgrå?) board rutans kanter med Move-verktyget valt.

Max storlek i gratisversionen är 80x100mm (3,1"x3,9").

Eagle har sina egenheter men är ett väldigt bra program för pengarna (0:-), de olika delarna är väl integrerade med varandra från start och det finns tillräckligt med användare för att det skall skrivas böcker om det som förklarar grunderna och är uppdaterade med aktuella versioner av Eagle.

Ett par förslag:
http://www.adlibris.com/se/bok/designin ... 0133819991 192:-
http://www.adlibris.com/se/bok/make-you ... 0071819251 229:-

Orkar man lägga lite tid på att lära sig handhavandet då flyter det på ganska bra sedan.
Mycket bra förklarat, tack!

Men jag har som sagt bara gratisversionen (än så länge) och då är det uppenbart att 80X100 är max.

Tack också för de fina bokförslagen, kan bli aktuellt men bara om jag uppgraderar.

Annars måste jag säga att Schematic-editorn fungerade ganska väl, jag la inte speciellt mycket kraft för att förstå utan testade mig bara fram och på ett par dagar fick jag till ett schema som verkar okej (lite strul med för många komponenter i biblioteket som gör det onödigt rörigt att bara cadda upp ett kort med raster samtidigt som raster i sig var ett problem för det fanns ju t.ex inga normala diod-raster alls) även om jag misstänker det ska vara gröna punkt-noder vid alla ledningsförbindelser för ni kan ju se ovan att jag nästan bara fått med mig kontakterna till Board-editorn och dom är i princip dom enda som har gröna punkter.

Persoligen tycker jag bästa simulering är breadboard och om t.ex Eagle kunde ta fasta på det så skulle man inte ens behöva söka på komponenter/raster för dom är liksom så få :)

MVH/Roger
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Okej, fem frågor:

1) Hur får jag ledningar mellan alla komponenterna när jag går över till Board-editorn?
2) Hur reser jag effekttransistorerna upp?
3) Hur får jag fatt i vettigare raster för motstånden (så att dom inte tar så stor plats, diametern verkar vara typ 8mm nu)?
4) Kan man cadda egna raster?
5) Kan jag deleta komponenter ur biblioteket?

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

För vanliga hålmonterade lysdioder ta led.lbr -> LED gruppen -> LED3MM eller LED5MM.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Vet inte riktigt vad du menar på ettan, har du kört ERC för att se att du inte har löst dinglande trådar i schematic innan du går över till board?

Motstånd kan du väl välja 0207 eller vad du har till hands som är mindre ur biblioteket förutsatt att 0,25W räcker.

För att simulera breadboard skulle du kunna mäta cc-avstånden på det experimentkort du tänkt använda och sedan skapa ett nytt lager i Eagle där du lägger in linjer med rätt avstånd? Dölj det egna lagret när du grovlayoutar och slå sedan på visningen av det för att finpassa komponenterna på rätt ställe.
eagle breadboard 1.png
Mitt exempel blev inte så bra men visar principen.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

swesysmgr, kan du fatta att jag har fått det att funka :D

Jag körde ERC och fick då över hundra fel varav de flesta var av den arten att jag mycket riktigt inte hade fått kontakt mellan ledning-komponent.

Så jag placerade ut nodpunkter på precis alla komponentförbindelser och även "vinkelräta" nät.

Till slut hade jag bara protesten att komponeterna inte hade några värden, men vem bryr sig för jag ska ju ändå inte simulera skiten, liksom.

I board-editorn knödde jag sedan ihop komponenterna så mycket jag kunde och fick faktiskt till slut även plats med plintarna!

Nu är dock komponentplaceringen helt kaotisk och så vill jag inte ha det.

MEN man kan faktiskt skicka dessa Gerber (om jag nu kan komma så långt) för tillverkning för kortet är med andra ord redan nu användbart.

Mycket jävulskap upplevde jag dock vid flyttningen av komponenter, speciellt slutade MOVE att fungera för plintarna men inte för dom andra komponenterna, spädde med andra ord på mitt hat för mjukvara :D

Jag stängde ner hela projektet och startade om och även om det inte blev bättre så plötsligt som från en blixt från klar himmel, fungerade det igen :D

Vilken jälva skit det görs, alltså!

Nu ska jag byta namn på projektet och kämpa vidare med vettigare komponentplaceringar, det som oroar mig är främst att nu ligger effekttrissorna ner och jag vi ha dom stående.

MVH/Roger
PS
Jag har ändå börjat gilla Eagle, gäller bara att lära sig.
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Fasen, jag börjar tycka detta är riktigt roligt.

Eagle är faktiskt väldigt lättanvänt!

Ikväll har jag lyckats placera ut alla komponenter i den Effekt-OP struktur jag vi ha.

Jag lyckades byta footprints på motstånden för även om jag gillar "Japan-montage" så är dom svåra att mäta på, hittade istället efter möda vanliga liggande hålmonterat raster.

Sen försökte jag byta alla knäppa diod-raster, hittade ett men det gick inte att göra replace med det för det kopplade in sig åt fel hål (bra jobbat, Eagle :)).

De stora radiella lytarna lyckades jag dock hitta ett raster för, så det blev bättre.

MVH/Roger
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

rogerk8 skrev:2) Hur reser jag effekttransistorerna upp?
Du verkar använda BD139/BD140 på ditt kort, de verkar använda TO-126 förpackning som redan finns som stående fotavtryck därför tar jag BD139 som exempel.

Att ändra i de medföljande biblioteken eller skriva användardata till C:\Program files i Windows är en dålig idé, börja därför med att skapa ett nytt bibliotek (File->New library) i Eagles kontrollpanel och spara det i din Eagle-mapp i din hemkatalog. Lämna fönstret för ditt nya bibliotek öppet annars kommer detta inte att fungera.

Gå till Eagles kontrollpanel-fönster igen och bläddra till standardbiblioteket "transistor-npn.lbr" i trädet. Leta upp BD139 i listan och högerklicka på namnet, välj sedan "Copy to library". Nu får du en kopia av BD139-komponenten i ditt privata bibliotek som du kan redigera utan att förstöra något.

Leta sedan upp standardbiblioteket "ref-packages.lbr" i Eagles kontrollpanel, bläddra till "TO126V", högerklicka och välj "New package variant in library". Skriv in ett lämpligt variant-namn i rutan som kommer upp ("V" t.ex. eftersom det är vertikalt paket). Varianterna måste ha unika namn, blankt är upptaget av det horisontella paketet och det du skriver in kommer att hakas på komponentens namn i schemat sedan om komponenten har ett namn som slutar med * (vilket BD139* har).

Kvar att göra är att bestämma vilka pinnar (B/C/E) på transistorn i schemat som skall kopplas till respektive lödö i fotavtrycket, den lilla gula triangeln i listan till höger i ditt privata bibliotek varnar för detta. Klicka "Connect" knappen nere till höger under listan.

I Connect-fönstret kan du antingen klicka ihop varje pin-pad manuellt genom att markera dem och klicka knappen "Connect" i detta fönster eller ta "Copy from" längst ner och "TO 126 Horizontal" i dropdownen för att kopiera samma konfiguration. Jag dubbelkollade i databladet att emittern verkar vara pinne 1 osv.

Spara ditt privata bibliotek, gå tillbaks till Eagles kontrollpanel och öppna ditt ursprungliga projekt. Gå till schema-fönstret och Library->Use menyn. Bläddra till den katalog där du lade ditt privata bibliotek ovan och öppna det i ditt projekt. Nu kan du klicka "Add" som vanligt, gå till ditt privata bibliotek i listan och sedan välja BD139V och det vertikala fotavtrycket dyker upp på ditt kort.
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Är du missnöjd med Eagles medföljande dioder kan du göra ungefär som ovan, kopiera diod-komponenten vars symbol du vill använda till ditt privata bibliotek. Byt eventuellt namn på den med Library->rename och para sedan ihop din diodvariant med ett av standard-fotavtrycken "D-2.5", "D-5", "D7.5" osv. i "ref-packages.lbr".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Tack för all den tid och energi du lagt ner på att försöka förklara detta för mig!

Dock känner jag att jag förstår så lite av vad du säger så jag vågar inte ens prova detta, det finns fallgropar och mängder med frågor kommer att dyka upp som jag inte ids besvära bl.a dig med.

Jag är så dålig på datorer/applikationer att det är pinsamt!

Nu ska jag gå vidare med ett litet nybörjartrick jag kommit på :)

Eftersom jag vill ha min Effekt-OP strukturellt riktig (mest för enklare felsökning) vill jag naturligtvis också ha den rätt strömflödesmässigt, om man säger (jag menar, nu vet jag inte vilken sida på motstånden som är kopplad vart).

Men iom att roteringsverktyget finns och tåtarna alltid hänger kvar på t.ex motstånden så ser jag faktiskt vilken sida av motstånden som kopplas vart bara genom att test-rotera det :)

Så det här ska jag göra härnäst när andan faller på.

Därefter kommer jag inte pilla så mycket mer utan avser försöka skapa Gerber (jag struntar således i om vissa footprints inte är ideala, bara plats för komponenten finns och hålen är tillräckligt stora).

MVH/Roger
PS
Ser du nåt problem med att nyttja effekttransistorernas footprints på det sättet jag redan gör? Jag menar, sluttrissorna sticker ju utanför kortet (men jag får ingen varning, tror jag) samtidigt som deras placering redan nu är bra. Det enda lilla problem jag eventuellt ser är att BD139/BD140 tar onödigt med plats när dom ligger ner lite längre in på kortet.
RoPa

Inlägg av RoPa »

Det är ok att lägga ut komponenter så att t.ex. silk/text/symbol lagret överlappar med kopparlager.
Du kan alltså flytta dina BD139/BD140 så de får sina hål där du vill ha dem och strunta i om bild3en av deras liggande kåpa krockar med något annat, som du gjort med de som "sticker ut".
Användarvisningsbild
Spisblinkaren
EF Sponsor

Jag är klar, bara nån enstaka komponent behövde roteras.

Frågan är nu hur jag går vidare.

Jag vill alltså ha ett 2-lagers 80X100 (som dels är max dels är vad jag har just nu).

Jag är helt rådvill om hur man går vidare.

ULP, kanske? :D

Tacksam för tips!

MVH/Roger
Skriv svar