Jonas ROV

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Re: Jonas ROV

Inlägg av JonasJ »

Hm, de jämförelser du gör i din edit är alltså för plexiglasrör med plexiglaskupoler? Det är ju oerhört intressant att man får en som enorm förbättring med kupoler. Att det skulle vara starkare förstod jag men inte att det skulle vara så mycket starkare. Det trodde jag inte. Då skulle det vara möjlighet att bygga e ROV helt i plexiglas bara man använder kupoler istället för raka gavlar och ändå kunna gå ned till 100 m. Bra att veta till nästa version ;)

En bra sak är att om jag bara kan gå ned till 5-10 meter så kanske mina tätningar håller :)

Något emot om jag skriver om detta i min blogg och använder dina bilder? Försöker samla allt på samma ställe när jag sedan gör en fullständig hemsida om ROV:en.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Det är lugnt att använda bilderna. Ja det är plexiglaskupoler jag jämförde med. Plana ytor är inge vidare bra på att stå emot tryck...
100m är nog ganska optimistiskt. Man bör ligga en bit under gränsen för materialet. Den här tanken jag räknar på nu som skoluppgift har man lagt maxtrycket på ungefär en fjärdedel av haverigränsen. Antar att det är pga fel som kan uppkomma som t.ex dåliga svetsar, rost, bucklor, andra materialdefekter osv.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Ska man upp til stora djup måste nog materialet i sig undersökas (ultraljud/röntgen) men då hamnar man på en helt annan prisnivå. Svetsar måste vidare svetsas korrekt och snudd på av licenssvetsare samt efterkontrolleras även de.

I princip finns ju inga tryckkärl för stora tryck som har raka hörn och kanter, kanske är av en orsak :)

Bra jobbat annars och man kan ju rätt tydligt se var trycket tar vägen.
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Ett sätt att staga upp borde vara om du kan sätta ett stag från centrum på ena gaveln till centrum på den andra så att sidorna inte kan tryckas inåt men det kanske sitter grejer ivägen och då blir det ju svårt. annars kanske det skulle gå att limma fast en skiva till på insidan av gaveln så den blir stabilare. Eventuellt borra ett hål i centrum av den inre skivan så att kameran kan titta ut. Ja det går nog hitta på flera förstärkningar så du slipper vara orolig över hur djupt den går hela tiden.
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Jo, jag får fundera om det är värt mödan att stärka upp den eller om jag helt enkelt ska börja på version 2. Ett och annat har man ju lärt sig längs vägen...

Men denna ska i vattnet åtminstone en gång innan jag lägger den i avdelningen för lite sådär misslyckade projekt. Nu har jag fått ett nytt badkar (faktiskt helt nytt badrum) så nu är inte avståndet till att göra ett nytt provdyk lika långt men å andra sidan är det en hel del att fixa med huset nu.
_kim_

Inlägg av _kim_ »

Det har inte hänt något med rov:en den senaste tiden ? =)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nja, det går inte snabbt men häromdan laddade jag faktiskt upp en video som jag tänkt uppdatera denna tråd med men inte hunnit ännu :)

http://www.youtube.com/watch?v=9-cQdcxcF10

För många projekt och för lite tid...
TommyT

Inlägg av TommyT »

Spännande video men varför den där hemska musiken som typ 80% av alla youtubeklipp har?
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Tja, alternativet är att ni får höra mig andas, sucka och min knarrande stol. Jag tänkte ni skulle få slippa det. Att det blev just den låten vet jag inte. Jag använder "Jag har tur"-knappen och knappen verkar favorisera den hemska låten. Lyckligtvis finns det en volymknapp :)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Första inlägget uppdaterat!
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Nu har mitt första inlägg nått 60000 tecken så jag får inte längre uppdatera det. Går det att lägga in ett extra inlägg direkt efter mitt första så att jag kan fortsätta i det eller utöka antalet tecken (fast det påverkar väl säkert alla inlägg så det kanske är dumt). Nu när jag varit så duktig och haft mina uppdateringar i ett och samma inlägg känns det lite onödigt att börja sprida ut dem i tråden.

2010-06-24 -- 2010-06-27
Under helgen har jag fortsatt arbeta på styrboxen. Själva elektroniken är i stort sett klar. Det återstår en del programmering för att knyta ihop styrboxen med min ROV.

Såhär ser huvudkortet ut:
Bild

En ATMega644P sitter som spindel i nätet och klockar på i 14.7456 MHz (udda frekvens men denna frekvens ger mig 0 % fel när jag skickar signaler via UART:en). Nere i vänstra hörnet är en färdig lösning för 12 V -> 5 V step down monterad. Den är köpt från SureElectronics för ett tag sedan. Ovanför den sitter RS485 kretsen och ovanför den sitter kontakten till PS2 samt en ISP-kontakt. På högersidan finns kontakter för 4 x 20 LCD samt en RGB LED som ska visa statusen.

Även panelen där allt ska placeras börjar ta form.

Framsida:
Bild

Baksida:
Bild

Och avslutningsvis en video där jag provkör PS2 kontrollern.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Ser bra ut med elektroniken, kanske blir nått provdopp i år!

Ska du sätta någon list runt den alfa-numeriska displayen, eller hur fixar du de inte så fina kanterna? :)

Läcker ROV'en fortfarande, eller har du lyckats täta det än? Ser verkligen fram emot första testet! :eek2:
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Kantlister kommer! ROV:en läcker fortfarande men jag hoppas få tid att bygga på den under veckan. Det beror på om jag somnar själv eller inte när jag lägger barnen. :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Följer som sagt detta med absolut största intresse, rotade efter lämpligt tryckkärl förra veckan till mitt gamla "brandsläckarprojekt" gjorde om designen litet i avvaktan på delar, men det kommer i en annan tråd när det kommit en bit, blir fasligt tungt dock verkar det som så får nog tänka om en del... :D
Funderade på pumpar för framdrivningen som alternativ men verkar inte bli någe kräm att tala om om man kommer över en viss viktgräns med standardpryler.

Appropås motorer så, läste någonstans (P-sub måhända?) där man använt litet bättre trollingmotorer som tryck kompenserades med olja tror jag.
Skruvade isär en gammal havererad cirkulationspump förut och den var gjord ungefär som jag trodde med lindningar ingjutna i plastblock och motorn "vattensmord" måste klura litet mer på det. Men verkar ju som ditt koncept med modellmotorerna fungerar som det skall? 8)
Användarvisningsbild
JonasJ
Kontakt:

Inlägg av JonasJ »

Om det fungerar ute i verkligheten vet jag inte ännu men jag tror det. Hittills har jag bara kört fram och tillbaka i ett badkar och det är lite för kort och lite för smalt för att verkligen kunna avgöra hur bra motorerna är.

Trollingmotorer eller länspumpar verkar vara populära fattigmansthrusters men även trollingmotorer kostar en slant.

CrustCrawler har börjat sälja thruster. Även om de antagligen är billigare än proffsen så är $459 rätt mycket pengar speciellt då man lär behöva några st.
Skriv svar