Visa upp vad vi fräst.
Re: Visa upp vad vi fräst.
POS:
Något liknande den där skulle jag gärna försöka mig på. Vad var det för typ av stickel du körde på sa du? Vet inte riktigt vad "0,2mm bios" betyder så om du kunde förtydliga lite om det och berätta vad det är för material (alu, I suppose?), matningshastigheter och spindelhastighet så vore jag väldigt tacksam!
MVH
/Tottish
Något liknande den där skulle jag gärna försöka mig på. Vad var det för typ av stickel du körde på sa du? Vet inte riktigt vad "0,2mm bios" betyder så om du kunde förtydliga lite om det och berätta vad det är för material (alu, I suppose?), matningshastigheter och spindelhastighet så vore jag väldigt tacksam!
MVH
/Tottish
Jag körde med en gravyrfräs, liknande dom jag säljer här:
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32791
feedrate 300mm/min om jag minns rätt, och kressen på trean.
Några droppar T-röd då och då.
Pocketing-operation i cambam 0,6mm djupt i 2mm eloxserad aluminiumplåt.
Bios= ytan i botten på V-spåret som blir plan (0,2 var för litet tycker jag)
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=32791
feedrate 300mm/min om jag minns rätt, och kressen på trean.
Några droppar T-röd då och då.
Pocketing-operation i cambam 0,6mm djupt i 2mm eloxserad aluminiumplåt.
Bios= ytan i botten på V-spåret som blir plan (0,2 var för litet tycker jag)
Brorsan "beställde" en Ingen reklam-skylt, så det blev en sådan här...

Jag retar mig dock på att det inte blir helt raka kanter i Y-led och när man kör sneda linjer... De blir S-formade, syns tydligt på A-et...
Jag retar mig dock på att det inte blir helt raka kanter i Y-led och när man kör sneda linjer... De blir S-formade, syns tydligt på A-et...
Snyggt, har du en "single line font" eller har du fixat det på nått annat sett?
Vad är det som gör att det blir så där på A:t?
Jag gjorde en liten aluminiumskylt för nån vecka sen, då gjorde en jag "pocket operation" i cambam på varje bokstav.
Det tar lång tid för min dator att räkna ut banorna, tog faktiskt flera timmar att göra gkoden till skylten.

Vad är det som gör att det blir så där på A:t?
Jag gjorde en liten aluminiumskylt för nån vecka sen, då gjorde en jag "pocket operation" i cambam på varje bokstav.
Det tar lång tid för min dator att räkna ut banorna, tog faktiskt flera timmar att göra gkoden till skylten.
POS:
Det strulade lite med att få till det med den riktiga fonten jag använde så jag gjorde om det till en singel-line. Jag vet inte vad det är som får kanterna att bli svajiga. Ett av a:en blev perfekt, medans alla andra kanter i Y-led och sneda (X+Y) blir svajiga. Uppenbarligen är det i Y-led som det är något skumt med... Har inget glapp. Flexar gör det lite, men det borde inte påverka något när man kör i plast... och inte uppenbara sig i sådana här former... eller?
Morgons:
Snyggt! Jag skall oxå ge mig på något sådant projekt när jag ordnat ett kylkar till Lillasystern...
Det strulade lite med att få till det med den riktiga fonten jag använde så jag gjorde om det till en singel-line. Jag vet inte vad det är som får kanterna att bli svajiga. Ett av a:en blev perfekt, medans alla andra kanter i Y-led och sneda (X+Y) blir svajiga. Uppenbarligen är det i Y-led som det är något skumt med... Har inget glapp. Flexar gör det lite, men det borde inte påverka något när man kör i plast... och inte uppenbara sig i sådana här former... eller?
Morgons:
Snyggt! Jag skall oxå ge mig på något sådant projekt när jag ordnat ett kylkar till Lillasystern...
Vad ska du med kylkar till? Jag har stått med en Ajax flaska med diskvatten i. Funkar jätte bra!
Tips: Kör en grov körning först och sedan bara tar du 0.1mm i finkörning. Blir jätte bra yta.
Tips: Kör en grov körning först och sedan bara tar du 0.1mm i finkörning. Blir jätte bra yta.
Kylkar kanske inte är rätta ordet... Skall köpa en ungsform i rostfritt hos IKEA och ha som uppsamlingskar, så man lätt kan hälla ur vätskan. Sen är det som du säger bara att använda en vanlig sprayflaska..
Aha har du en MDF fräs eller? Då är det lite jobbigt med vatten överallt 

Hej.
Har några bilder på ett turbinnav jag körde förra veckan. Tyvärr är det mest svarvning, hoppas det går bra ändå.

Har några bilder på ett turbinnav jag körde förra veckan. Tyvärr är det mest svarvning, hoppas det går bra ändå.

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Ser man på, det vart ju nåt av klumparna som kom då jag var på besök hos dig. Detta är ju inget som vi i 'korpen' klarar av med våra miniatyrmaskiner
Det blev en hel del med spill

Det blev en hel del med spill

Det är i största laget för min svarv. Ämnet väger 600kg, färdig bit 100kg. Inte värre än att man fixar det i min ruffiga källare.
Vad gör de 3 pinnarna som sitter på backarna på chucken ? (Bild 2)