Sida 17 av 18

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 16 mars 2011, 23:23:53
av netrunner
Intressant plan att ha dubbla system på det sättet, hoppas dom inte råkar i egensvängning och börjar att bekämpa varandra. Man får nog flyga runt lite med ett par tegelstenar först.

Den du länkar till är den bästa som finns och tyvärr inte så bra:
Max power: 375W
11V 10.5A*2 Thrust:1320g/46.56oz
= 3,52g/watt

The name of the game is "gram / watt".
Det är en mycket stor skillnad på att ha 3,5g/W eller 7g/W när man tittar på hur mycket motor + batteri + ESC man måste ha med sig för att tex kunna lyfta 3kg "payload" i 10minuter. Mera batterier gör att man måste ha fler motorer och då även mera batterier osv osv...

Hett tips är http://www.drivecalc.de/

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 17 mars 2011, 13:45:19
av PeterH
Spännande, kan någon beskriva funktionen hos motorn? Roterar propparna åt samma håll eller olika? Kan någon beskriva (heslt med en skiss eller foton) hur motorn är byggd, är det dubbla axlar (en inre och en yttre :humm: ). Rent spontant gissar jag att det sitter två axlar varav den ena är ett rör där den andra axeln ligger innuti, övre lindningen driver nedre proppen och nedre lindningen den övre proppen? Har aldrig sett eller kommit i kontakt med motortypen förr så det är vilda gissningar från min sida... :D

Jag funderar nog mer i banorna med traditionell Octa för redundans men att man bygger kamerafästet så pass långt under att motorerna kommer utanför bild. Om en octa riskerar att krascha trots sina "extra" proppar kan lika gärna denna lösning också falera så då spelar det ingen roll. Ramlar den ner får kameran samma smäll oavsett vilken typa av lösning man kör :(

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 18 mars 2011, 17:56:25
av Henry
Roterar propparna åt samma håll eller olika?

Om du tittar på vinkeln på vardera propellers blad så ser du att de måste rotera på olika håll för att luftflödet skall gå på samma håll från båda.


Rent spontant gissar jag att det sitter två axlar varav den ena är ett rör där den andra axeln ligger innuti, övre lindningen driver nedre proppen och nedre lindningen den övre proppen?

Har inte haft den i handen eller så men är till 100% säker på att den är byggd exakt så.

Denna konfiguaration är tex väldigt populär på många typer av billiga leksaks helikoptrar.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 18 mars 2011, 19:04:44
av hubben
Det roliga, eller tråkiga om man vill, med en sån dubbelpropp-setup är att du får väldigt långa och känsliga axlar på motorn. En touch med proppen i backen och du får byta motoraxlar...

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 18 mars 2011, 22:17:55
av Henry
Och kanske tom proppar vilket kanske kan göra det billigare att köpa en helt ny, vilket man kanske fått göra ändå om inte axlarna säjs var för sig vls.

Hur är det har denna typ av setup högre lyft eller så än två likadana motorer bredvid varandra?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 18 mars 2011, 23:05:25
av Walle
Att byta proppar är i sig den absolut minsta kostnaden i det hela. Proppar ses som förbrukningsvara, motorer ses inte som förbrukningsvara. Men jag undrar om de verkligen är så känsliga att axlarna kröker sig bara för att en prop touchar backen. Med tanke på att jag vid flertalet tillfällen råkat flyga med "vanliga" borstlösa rakt ner i backen så pass hårt att BÅDA propellerbladen helt lossnat från navet, helt utan skador på motorn, så tvivlar jag starkt på hubbens farhågor.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 18 mars 2011, 23:21:46
av netrunner
Det ska gå att räta ut axeln genom att "skruva fast den i chucken på en skruvdragare" och "vålda" medan men snurrar, för att få den rak... eller "rakare" så att säga.

Jag håller på med en test-rigg nu för att se hur effektiva olika motor kombinationer är.

Tyvärr ganska mycket mätfel som jag behöver jobba på, för att få ett exakt resultat. Preliminärt så ser det ut såhär:

Motorer 2x
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6247
Propellrar:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=11333

Singel motor med Counter Rotating propeller ger 720gram vid fullgas.
Dual motor "rygg mot rygg" Standard + Counter Rotating ger 1020gram vid fullgas.

Det blir flera testar när jag har min ampermätare samt en bättre ESC. Men som det serut nu är inte "rygg mot rygg" rätt väg att gå.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 19 mars 2011, 01:43:32
av Henry
Var inte att enbart byta proppar som jag menade utan även det och special axlarna, men motorerna i sig kan ju kosta en del så att så länge som inte axlarna hade varit svindyra så hade man nog kommit undan billigast genom att enbart byta de nämnda grejerna.

Beroende på hur röret är uppbyggt om det är lite tjockare och det har tajta dimensioner för mittaxeln och således inga kullager med ett avstånd emellen så kan den nog klara av smällar rätt bra eftersom axeln inte direkt kan kröka sig.

Ok så det var så pass stor skillnad mellan två för sig och två motroterande, trodde jag inte intressant.

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 19 mars 2011, 08:52:58
av hubben
@Walle: En "normal" BL-motor har rätt kort axel i förhållande till axeldiametern. På den typ av motor jag har på min trike just nu
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=6524
som har en rätt lång, men solid, axel kröker man axeln titt som tätt när man kraschar.
Med tanke på priset är det inte hela världen att få byta motor...

Nu finns det ju lite olika typ av counter-rotating system men om du tex kollar på denna:
http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... duct=16618

Där ser man hur tunn den axeln är som går ut till yttersta proppen, och den är ju även rätt lång...

@netrunner: Med tanke på hur lite vibrationer du behöver för att störa gyrot tror jag at du har svårt att få den tillräckligt rak med den metoden. Har du dessutom en axel i en axel så krävs det extremt liten krokighet för att tappa i stort sett all effekt på motorn..

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 3 april 2011, 20:23:34
av mobimation
DeVille skrev:Mobimation, välkommen till forumet!

Intressant med info om arducopter, har själv varit inne på att gå den vägen för att använda till Gröne Baronen.
Har du du fått till GPS hold och altitude hold? Har du provat ardupirates koden?

Jag har en fundering på att eventuellt byta ut IMU kortet som du kör med till följande sensorer.
För att hålla nere kostnaden lite. Ser du någon nackdel med det?
Atmel Sensor 9DOF fast då behöver man komplettera med en Trycksensor

Tycker du kan göra en bygg/projekttråd med bilder och filmer!

/DeVille
Hej jag beställde byggsatsen genast när jag såg att de var på gång. Så jag fick byggsats #41 i världen av första produktionsvändan, sedan har det varit svårt stt få tag på dessa kit. Man kan köpa lösa delar och bygga sin egen,
ett kit är bara för bekvämlighet och mindre utmaning första gången man provar.

Arducopter använder ganska dyr hårdvara och det ingår en del kostsamma komponenter
men jag tyckte bygget var ganska enkelt. Och det är en bra community med mkt info och hjälpsamhet.

Komponenter jag använt
ArduPilot Mega UAV controller
ArduPilot Mega IMU shield ("oilpan")
Mediatek GPS-modul
DIYDrones har ett kit med ovanstående tre moduler och en del kontakter/kablar för 250 dollar.
Magnetometer (kompass)
Ett par XBee-moduler för att sända sensor-data via "telemetri-serieporten" trådlöst till en PC på marken
där det kan presenteras visuellt.
Man behöver 4 st ESC, 4 motorer, 4 propellrar, en quad-ram, et LiPo-batteri.
en minimum 4-kanals RC-sändare/mottagare,
mjukvaran kan man tanka ner och flasha via Arduino IDE:n.

De säljer färdigbyggda här:
http://www.udrones.com/category_s/26.htm
men då kostar det (860 dollar)

lösa delar här:
http://store.diydrones.com/category_s/28.htm

Min är fortfarande flashad med första Alpha-mjukvaran sedan före jul.
Men jag skall börja prova senaste nu snart.
Jag har kompilerat den så den stödjer kompass och GPS men senare versioner har mkt
bättre stöd för mer egenskaper. Med en ultraljudssensor kan man få bra koll på höjd om man vill försöka flyga UAV
med programmerade rutter.

Taktiken hittills har varit att ju mindre jag flyger desto längre dröjer det innan jag kraschar.
Det har inte varit så bra flygläge utomhus i snön.

Sedan kan man ge sig in i FPV-världen och flyga med kamera/glasögon som en del gör.

Om ni är några i Sthlms-området som är ute och provflyger någon helg framöver kommer jag gärna och
testar med ArduCoptern,

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 4 april 2011, 00:28:43
av netrunner
Det är en fördel att krascha några gånger i simulator först.

Arducopter skryter med att den är: "It is the most advanced IMU-based open source autopilot available today"

Men jag gissar att den ligger långt efter http://paparazzi.enac.fr/wiki/Booz som har hållit på längre och verkar extrem.

Arducopter är ser ju ut att vara lättare att komma igång med ... men å andra sidan är ju paparazzi frestande då den stödjer VTOL för "flygplan" och en massa andra cool saker.

Jag vill testa några propellrar till innan jag bestämmer mig för vad jag sak bygga. Arducopter är ju frestande för att komma igång så fort som det går. Arducopter stöd för ultraljud?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 4 april 2011, 08:18:18
av DeVille
Vad är det som Papparazi klarar som inte ArduPirates/ArduPilots fixar. Det skulle vara VTOL-flygplan då.
Bara för att ett projekt har många rader kod betyder inte att det är bra, kan ju vara dåliga programmerare också ;-)

Något som jag ser som en stor fördel är att Ardunio fixar att använda Vanliga ESC´er. Slipper låsa sig till de som klarar I2C.
Arducopter/ArduPirates

Dessutom har ju Ardunio i övrigt en rätt stor community där man kan få hjälp om/när något strular.
Jag upplever Papparazin svår att få grepp om, däför lutar jag mer åt ArduPirates.


/DeVille

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 4 april 2011, 11:47:42
av hubben
Ni som testat arducoptern, hur fungerar den?

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 4 april 2011, 20:01:36
av netrunner
DeVille skrev:Bara för att ett projekt har många rader kod betyder inte att det är bra, kan ju vara dåliga programmerare också ;-)
Har du också jobbat med IBM? :D

Re: Mitt quadprojekt (el-helikopter för kamera)

Postat: 19 april 2011, 14:34:49
av simply
janbjorn skrev: Jag har beställt detta quad-controller kortet och det har acceleometer, gyro och magnetometer. Mjukvaran (som inte är helt klar än) på kortet är ganska flexibel och man ska kunna mixa ihop signaler från alla sensorer för att få önskad styrning ut.
Det gjorde jag med...

Det verkar juh dock ta lite tid med den "egna" mjukvaran så jag har lagt på senaste versionen av MultiWii (v1.7) tills vidare och min quad flyger prima fisken. Gyro/ACC output som syns i GUI't är slät som en babyrumpa jämfört med mitt "original" MultiWii-bygge med WM+ och BMA180 BOB ;)

Stort plus är att kortet är så litet (39x28mm) inkl. tre sensorer... jmf med t.ex KK-kort och MultiWii på shield som brukar ligga på typ 50x50mm. Kanske skall köpa sig en till PIPO... hmmm!

//A