Sida 17 av 41
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 09:57:49
av anders_bzn
Henry skrev:Jag utgår ifrån att du kommer att byta till skivbromsar innan test?
Varför då? För att kunna bromsa kraftigt räcker det gott med V-bromsarna. Det är absolut inga problem att bromsa så kraftigt med dem så att man gör en framåtvolt över styret (jag vet).
Det är bara befogat med skivbromsar på MTB när man kör där det är riktigt smutsigt...
Bygget är för övrigt riktigt snyggt. Ska bli intressant att se om kraftöverföringen kommer att funka.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 11:56:22
av squiz3r
>Varför då? För att kunna bromsa kraftigt räcker det gott med V-bromsarna. Det är absolut inga problem att bromsa så kraftigt med dem så att man gör en framåtvolt över styret (jag vet).
Jag kan inte annat än att hålla med... Jag har helt vanliga V-bromsar på min cykel, och det är inga problem att bromsa så hårt så att båda hjulen låser sig. Problemet är ju som sagt i terräng när det blir lera/skit på dem.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 12:50:01
av Henry
Visst vid normal körning så funger de hur bra som helst. Men om det är 13Hk hur många kmh kan man då komma upp i? Säg komma susade i tja en 60+ blås och man trycker V-bromarna fram och bak i botten några gånger hur länge håller gummit då? Det är liksom inga 20 kmh det handlar om längre. Dessutom med den värmen som bildas vid en sådan hastighet då ju all effekt äts upp av just bromsarna så lär ju den allra yttersta ytan på de mer eller mindre nästan smälta vilket mycket väl kan försämra bromseffekten rätt markant.
För en i princip lätt MC som jag vet inte kanske en 13Hk motsvarar så hade i alla fall jag definitivt bytt ut de mot något starkare och hållbarare om det hela skulle användas till något mer än bara lek och om man velat utnyttja kraften fullt ut, men det är jag. Men vi får se hur snabbt den blir och om det ens behövs.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 14:45:06
av Rocky_AL
Man får ju inte glömma att man kan bromsa med motorn också.
Ju fortare man kör desto mer kan man motorbromsa.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 14:59:23
av Henry
Visst om det nu är implementerat i elektroniken vls, men man kan nog även kortsluta alla lindningar med ett relä tex men det kan kanske bli lite väl kraftig broms då måhända.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 16:07:33
av ds77
tja mina v-bromsar fungerar gott och väl i 30-40 km/h också så det borde ju inte vara några större problem. Frågan är väl snarare om hela projektets lämplighet
Men jag förutsätter att han inte kommer att köra någorlunda förnuftigt med den

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 17:03:35
av Rocky_AL
Hur kommer styrningen se ut egentligen?
Det kan inte vara en lätt match att pwma en motor på flera kW.
Mosfetarna lär väl flyga iväg som nyårsraketer om de inte väljs ordentligt.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 18:42:17
av Fagge
Rifakungen: hehehe, är det meningen att du ska våga åka på den där sen?
Nja fan tar en om man skulle dratta dit… I värsta fall får man väll sätta alkolås på cykeln, då sådana leksaker brukar vara populära på fester.
squiz3r: Har du testat om det är jobbigt att sitta på den med batterierna mellan benen?
Japp, inga problem än så länge, då batteripacket bara är 13cm brett i nuläget.
Men jag ska vid ett senare tillfälle brädda tramporna, så att det känns naturligare att sitta mer bredbent!.
Zeylon: En sån där skönhet vågar man ju knappt parkera i 2 minuter medans man springer in och handlar en tidning…
Här hemma i ödemarken är det väll ingen större stöld risk. Skulle man få för sig att ”Cykla” till jobbet så kommer man ju ändå att få konka in den inomhus för laddning.
Men visst det är ju inget man skulle våga ställ på en ikea parkering obevakat.
Henry: Jag utgår ifrån att du kommer att byta till skivbromsar innan test?
Jo men det får bli en senare uppgradering, allt krut ligger nu på att få igång den.
Rocky_AL: Man får ju inte glömma att man kan bromsa med motorn också…
Hur kommer styrningen se ut egentligen?...
Nä, Frihjulslagret tar ju bort möjligheten att motorbromsa, så det går bort.
Jag tänker köra med samma mosar & bult-dioder som jag använde på den förra cyklen. Det har funkat helt perfekt utan minsta lilla värmetuväckling.
Men givetvis så ska det dit mer än dubbelt antal mosar & dioder i denna versionen. & eventuellt förstärka mönsterkortsbanorna genom att löda fast kopparskenor direkt på laminatet!.
& så får det väll bli en AVR som får skapa PWM pulserna följt av en kraftigare mosdrivare.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 19:19:56
av Stolleman
Den ser grym och brutal ut och ett stort plus för fina och klara bilder
Och jag längtar tills första Youtube-klippet på den i action

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 23:17:03
av zeylon
Jag är lite nervös över dom utanpåliggande spänningsskenorna. Dom där batterierna har nog rätt så hög kortslutningsström så kommer du emot med något av metall så blir det nog inte så kul...
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 15 december 2009, 23:35:29
av Henry
Jo men det får bli en senare uppgradering, allt krut ligger nu på att få igång den
Ok men då är jag lugn.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 16 december 2009, 00:02:58
av swesysmgr
anders_bzn skrev:Varför då? För att kunna bromsa kraftigt räcker det gott med V-bromsarna. Det är absolut inga problem att bromsa så kraftigt med dem så att man gör en framåtvolt över styret (jag vet).
Det är bara befogat med skivbromsar på MTB när man kör där det är riktigt smutsigt...
Mja jag cyklar mest i centrala Gbg, hade fälgbromsar på min förra MTB, när den blev stulen bytte jag upp mig till hydrauliska skivor och jag måste säga att de är totalt överlägsna på alla sätt.
Det räcker att det regnar för att bromsverkan på fälgarna skall bli sämre medans skivorna är opåverkade av detta (och i Gbg regnar det ofta), ligger du i en lång utförsbacke och bromsar (tänk Aschebergsgatan för er som varit här) så bildar backarna lite pulver/avskrap (vid regn gegga!) som försämrar bromsverkan. Med skivorna kan jag även bromsa bra verkan utan att låsa hjulen vilket är suveränt.
De kräver praktiskt taget inget underhåll, bytt backar med 18 månaders mellanrum. Med fälgbackarna behövde jag på hösten byta med 2-3 veckors mellanrum eftersom de slets ner så fort av regn, smuts och utförsbackar. Prövade allt från lågbudget Clas O backar till dyra Shimano och Ritchey, inget höll särskilt bra. Otroligt skönt att slippa stå och byta backar utomhus i mörker och regn och veta att man alltid kan få stopp i alla lägen.
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 16 december 2009, 08:30:03
av Fagge
Du kan varva ner
zeylon.
På den 7e bilden på förra sidan, så syns det att pinbulten sticker ut lite extra. & detta är för att kunna skruva fast en plexiskiva utanpå som skydd.
Tanken var även att klä dessa sidokåpor med något snyggt utskuret mönster av t.e.x kolfiber-film.
Så om det finns någon sysslolös grafiker här, så får ni mer än gärna göra ett försök att designa något snyggt mönster för kolfiber-filmen, men ändå så att man kan skymta en del av battericellerna & vissa sevärda detaljer.

Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 16 december 2009, 09:25:46
av anders_bzn
swesysmgr skrev:anders_bzn skrev:Varför då? För att kunna bromsa kraftigt räcker det gott med V-bromsarna. Det är absolut inga problem att bromsa så kraftigt med dem så att man gör en framåtvolt över styret (jag vet).
Det är bara befogat med skivbromsar på MTB när man kör där det är riktigt smutsigt...
Mja jag cyklar mest i centrala Gbg, hade fälgbromsar på min förra MTB, när den blev stulen bytte jag upp mig till hydrauliska skivor och jag måste säga att de är totalt överlägsna på alla sätt.
Det räcker att det regnar för att bromsverkan på fälgarna skall bli sämre medans skivorna är opåverkade av detta (och i Gbg regnar det ofta), ligger du i en lång utförsbacke och bromsar (tänk Aschebergsgatan för er som varit här) så bildar backarna lite pulver/avskrap (vid regn gegga!) som försämrar bromsverkan. Med skivorna kan jag även bromsa bra verkan utan att låsa hjulen vilket är suveränt.
De kräver praktiskt taget inget underhåll, bytt backar med 18 månaders mellanrum. Med fälgbackarna behövde jag på hösten byta med 2-3 veckors mellanrum eftersom de slets ner så fort av regn, smuts och utförsbackar. Prövade allt från lågbudget Clas O backar till dyra Shimano och Ritchey, inget höll särskilt bra. Otroligt skönt att slippa stå och byta backar utomhus i mörker och regn och veta att man alltid kan få stopp i alla lägen.
Jag brukar byta 2ggr per år och cyklar en hel del, förra vintern/våren cyklade jag 2ggr i veckan till jobbet. 4,5mil tor. Men en stor man har en gång sagt "Bromsen är fartens värsta fiende"
Re: Fagges EL-cykel ( Version 2 på sid 10> )
Postat: 17 december 2009, 17:10:39
av LABBOT
Men när pappa cykla Vätternrundan då cykla han i 65-70km/h och hade v-bromsar. Det är inge fel på de!!! Men jag gillar hydrauliska skivbromsar, det har jag på mina cyklar.