Fixade mitt problem med Y genom att ta fram slitssågen och kapa av botten. Blev bra, nu går det att dra åt allt så man är rädd att skruvarna ska ge upp istället
Enligt mina beräkningar så behöver man minst 0,6 Nm för Z vid direktdrift, men lägger man på 500N för att få lite marginal så behöver man 1,2 Nm... (Detta med trapetsskruvar). Har du sedan tex 3:1 utväxling så behövs förståss bara 0,4 Nm! X och Y behöver mindre då dom inte måste bråka med gravitationen
Jag överväger att köpa såna här servon: http://www.surpluscenter.com/item.asp?U ... e=electric
Dock blir hastigheten inte så imponerande då den bara klarar 1150 rpm.
X och Y med direktdrift = 2300 mm i minuten
Z med 3:1 = 1533 mm i minuten
Japp... Tror inte man behöver 36A dock.. Det drar ju bara motorerna vid full belastning och det är inte troligt man belastar alla axlar fullt ut samtidigt!
Ja geckos bör fungera finfint, men jag tänker bygga egna servodrivers
Fick problem med min BF20 Z började med att tappa steg sen bommade den vid jogging för att till slut stå helt still när jag skulle jogga uppåt.
Det vat stoppskruven på Z-motorn´s remhjul som gett sig på glid och bara slira runt vid belastning, fastän jag gängsäkrat den innan. Nåja skruva dit den igen med gängsäkring och spände så hårt jag vågade.
Tycker inte om konstruktionen med stoppskruv, hur har ni som själv gjort remhjulen fixat fastsättningen av dom Eller det finns kanske andra lösningar så att hjulen sitter som berget
Nu vet jag inte riktigt hur du gjort din stoppskruvslösning. Men när det gäller servo/stegmotor drifter är aldrig endast stoppskruv att rekomendera. Möjligen i samband med kil då du sätter kilen i axeln och sedan spänner din spännskruv mot kilen. Annars blir det som du beskriver, med tiden glappar det upp sig.
En bättre, men lite dyrare alternativ är att använda spännelement. Klarar mycket höga moment i förhållande till diameter samt lätta att demontera.