Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Allt som rör 3D-skrivare.
Gimbal

Re: Visa upp vad vi friformat! (3D-additiv tillverkning)

Inlägg av Gimbal »

SeniorLemuren skrev: 15 december 2025, 15:04:48 Julstädning på gång. Jag hade problem med att få rent bakom de bubbla vattenrören som sitter klammade på väggen med bara 20 mm avstånd från väggen nere vid golvet, så jag skrev ut ett litet städverktyg att gänga på skaftet till golvmoppen. Det har ju koniska gängor i änden så det var lite experimenterande att få till i Fusion360.

Det svarta man kan se på skruven och muttern är ventilslippasta som inte har tvättats bort ordentligt. Jag brukar stryka på lite pasta för att motionera upp gängorna så de blir släta och fina.

På de 2 sista bilderna kan man se att plasten är lite längre än svampen. Detta för att nå ner bakom rören med hela svampen. Skaftet går att vinkla mellan 10 till 45 grader, Svampen är limmad med spraykontaktlim och är lätt att byta ut. Det hela fungerade perfekt.

svamphållare-2.jpg
svamphållare-1.jpg
svamphållare.jpg
svamphållare-3.jpg
Kul. :tumupp:
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Mizzarrogh skrev: 15 december 2025, 15:49:31
Glenn skrev: 12 december 2025, 08:32:12 Jag ville ha en 3d-figur av Calendula, häxan i serien Isabelle..
(...)
Hur gjorde du detdär?

Räcker det med en tecknad bild från typ en serietidning eller till och med egenritad bild?
Ja, dock blir det ju en del meck och efterarbete om det ska bli bra.

Jag använder mest Rodin, och det är den jag använde där med.

www.hyper3d.ai

Dom vill att man ska betala, men man kan göra X antal objekt bara man registrerar sig, sen får man egentligen inte ladda ner dom, men
pga en bugg kan man ladda ner dom ändå. (Man exporterar till mesh edit, och sparar genom den)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Tackar! :tumupp:
OeT

Inlägg av OeT »

limpan4all skrev: 15 december 2025, 08:59:31
OeT skrev: 1 december 2025, 17:17:46 Fortsätter sakta men säkert med gridfininty
Snyggt och bra utskrift. Men borde du inte lägga till fingergrepp så att det är lättare att få ut delarna från sina platser?
Jag retar mig alltid på sådana där insatser där man måste ta fram ett verktyg för att få ut det man vill ha, istället för att inse att man behöver kunna komma åt grejorna...
Det är som en lite "grop" i varje ända för att trycka upp dom
20251215_170102.jpg
20251215_170116.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar