Utförsäljning på Labb elektronik i sthlm
1) Tog hem en sådan á 2,5kg - Hur mycket kan man ta ut på 20V lindningen?Mina axlar och mina ben klagar nu över att jag hittade de där 26V 4A transformatorerna och lastade 8st i ryggsäcken... Sen var det ju tre stora påsar också.
Vad jag kan hitta så är AD580 2.5V precisionsreferenser med inbyggd konstantströmsgenerator. Iofs inte så dumt det heller. Eller är det så att strömgeneratorn ändrar strömmen med 1uA/K?
Några KTY-motstånd är jag nog intresserad av. Vad är det för kapsel på de hålmonterade? Några ytmonterade skulle inte vara så dumt heller, borde bli riktigt små om man bara löder på trådar. Kanske skulle gå att sätta inuti en switchtrafo för att få reda på temperaturen inuti lindningarna.
2) Jomenvisst, jag menar AD590JH inte 580 (lite skumögd, dement ligth och dåligt med ljus i skärgår'n). En suverän analog tempmätare oberoende av ledningsresistansen. Har >50
3) KTY81 1Kohm och 2kohm TO-92 vid +25C är plast men KTY85 är SOD80.
Vet inte vad jag behöver just nu ... ett oscilloskope på lång sikt.
/Stefan
Vad tror ni om detta?
Eftersom flera av medlemarna i denna tråd pratat om en bytes-site.
Jag la upp en CMS på mitt webhotell ikväll.
Tanken är att dom som har fyndat ska kunna lista vad som dom kan tänkas byta bort, och vad dom vill ha...
Om ni vill vara med så skicka ett PM till mig.
Ni kommer då få ett lösenord till denna sida där ni kan logga in, och då editera er sida.
http://www.tunetech.se/EF/index.php
Jag hann inte lägga till mina komponenter ikväll.
Tror ni detta är en bra lösning?
/Tripp
Eftersom flera av medlemarna i denna tråd pratat om en bytes-site.
Jag la upp en CMS på mitt webhotell ikväll.
Tanken är att dom som har fyndat ska kunna lista vad som dom kan tänkas byta bort, och vad dom vill ha...
Om ni vill vara med så skicka ett PM till mig.
Ni kommer då få ett lösenord till denna sida där ni kan logga in, och då editera er sida.
http://www.tunetech.se/EF/index.php
Jag hann inte lägga till mina komponenter ikväll.
Tror ni detta är en bra lösning?
/Tripp

Jag tog också sådana där kretskortstrafos men har inte provat någon än. Du kan ju börja på 200mA eller så och låta den gå till temperaturen stabiliseras och se hur varm den blir. Om den inte blir så varm öka lasten lite och se hur varm den blir då. Det borde gå bra att låta den bli så varm att man precis inte kan hålla kvar fingret på den (typ 60 grader) men nå mycket varmare än så är nog inte bra.
Fisherman: 20V-lindningen borde kunna ge c:a 0,4A eller 0,8A beroende på om den skulle användas för 130V-koppling eller bara för att kunna köra på 240V men den ligger ju direkt mot primärlindningen utan någon extra isolering så är inte så lämplig att använda som sekundärlindning egentligen. Däremot så finns det ju massor med plats kvar på bobbinen, i alla fall på ena sorten, så det skulle ju gå att linda på en extra lindning utanpå sekundären om man inte behöver så jättemycket effekt från den. Om man vill göra om 26V-lindningen till 20V kan man ju linda på en för 6V/4A och koppla i motfas.
Fisherman: 20V-lindningen borde kunna ge c:a 0,4A eller 0,8A beroende på om den skulle användas för 130V-koppling eller bara för att kunna köra på 240V men den ligger ju direkt mot primärlindningen utan någon extra isolering så är inte så lämplig att använda som sekundärlindning egentligen. Däremot så finns det ju massor med plats kvar på bobbinen, i alla fall på ena sorten, så det skulle ju gå att linda på en extra lindning utanpå sekundären om man inte behöver så jättemycket effekt från den. Om man vill göra om 26V-lindningen till 20V kan man ju linda på en för 6V/4A och koppla i motfas.
Marta: Man kan ju byta mot sånt man har liggande som inte kommer från labb!
Annars så känner jag mest att det vore skoj om det man tog hem
kom till användning. Jag tror till exempel inte att jag kommer att
kunna förbruka lådan med 1000 dioder innan jag trillar av pinn.
Kan iofs gå i arv.
-"Jag ärvde 968st 1N1002 av min far!"
/W
Annars så känner jag mest att det vore skoj om det man tog hem
kom till användning. Jag tror till exempel inte att jag kommer att
kunna förbruka lådan med 1000 dioder innan jag trillar av pinn.
Kan iofs gå i arv.
-"Jag ärvde 968st 1N1002 av min far!"

/W
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Fisherman: Nu var det inte så att jag glömde plocka med mig såna med raka stift, utan jag glömde skriva att de finns med på bilden. Det är de gröna där till höger, strax under crimpverktygen som ser ut som flöten. 
[edit]
Roade mig med att sortera upp och skriva ner antalet logikkretsar. Sen lade jag upp dem i en kundvagn på elfa. Dryga 12000kr...

[edit]
Roade mig med att sortera upp och skriva ner antalet logikkretsar. Sen lade jag upp dem i en kundvagn på elfa. Dryga 12000kr...