Sida 13 av 14
Postat: 2 februari 2008, 20:17:40
av Battery
Jepp, jag har en 10L dunk av en skärvätska som heter "Cimstar 620" som en polare "lånade" från sitt jobb. Kommer att köra en liten pump på 600L/h som helt enkelt får pumpa fritt så det rinner ner på frässtålet.
Dock måste jag slipa/måla och täta baljan under innan jag kan ta detta i bruk, och så skall jag borra+gänga bordet så man kan dra fast skruvstycket ordentligt

Postat: 3 februari 2008, 04:13:47
av Fräsen
Hehe... det mittersta hålet ser ut som en kanelbulle! =)
Man ska vara försiktig med sina fräsar och fästa skruvstycket ordentligt. Min personliga uppfattning är att fyrskäriga fräsar är sämre för att fräsa fickor med. Bättre med två skär, enligt mig.
Postat: 3 februari 2008, 14:46:20
av Battery
Jepp, jag skall försöka få tag i lite fler frässtål, har bara 3st 6mm med 4 skär hittills som jag köpt för 2euro/st

"Hårdmetallfräs 6mm" tror jag de hette.
Har funderat lite på att beställa några från cnc-plus.de men de har ju bara upp till 3mm verkar det som, skulle gärna ha 6mm också.
Postat: 3 februari 2008, 14:56:45
av Battery
En fundering, skulle
denna vara något att ha? Varvtal 900-6000rpm och 43mm hals, så den skulle passa rakt i kress-fästet. Men är den kanske lite väl klen?
Skulle vara otroligt smidigt att kunna byta mellan fräsarna beroende på vad man skall köra för material osv.
Postat: 3 februari 2008, 15:07:12
av POS
Postat: 3 februari 2008, 16:25:18
av Battery
Ah, det såg ju ut att fungera bra

får definitivt fundera på det.
Postat: 5 februari 2008, 20:22:43
av Battery
Idag har jag (nästan) borrat bordet.
Körde först en peck drill-cykel ner till 10mm, tanken var att låta kressen svalna emellan och sedan köra resten. När jag var halvvägs på andra omgången (ner till 20mm djup) så lossnade muttern till Z-axeln, var tydligen lite för temporärt svetsat

Anyway så svetsade jag om den men då var klockan redan så mycket så jag hann inte köra färdigt.
Börjar förövrigt vara riktigt nöjd med hur maskinen fungerar, dock är nog Z-axeln akilleshälen just nu, kulbussningarna verkar ha fått något skräp i sig samt att den i övrigt sviktar ganska mycket. Skruven har också onödigt mycket friktion.
Har fått tag i en 40cm lång kulskruv med 4mm stigning, skall försöka få tag på riktiga linjärgejdrar så fort jag får råd och då blir det att bygga ny Z-axel helt och hållet.
En bild på borrningen

Postat: 5 februari 2008, 23:00:03
av whynot
Har Du bytt ut silverstålsaxlarna på Z? Annars är det som jag sa det är döfött att använda sådana.
Postat: 5 februari 2008, 23:08:37
av Battery
Nej jag har inte bytt dem eftersom Z-axeln ändå skall byggas om på ett eller annat sätt så jag kör såhär nu tills dess.
En av orsakerna till ombyggnaden är också att den skulle behöva slippa några centimeter högre upp för att kunna utnyttja höjden mer effektivt. Så om jag fortsätter med kulbussningar kommer det ändå att behövas längre axlar så jag skippar att byta dem tillsvidare.
Postat: 6 februari 2008, 18:34:26
av Battery
Såja, hålen uppborrade till 7mm, blev en hel del spån

Att köra en 7mm borr med 10,000rpm rekommenderas verkligen inte

det gick iallafall men det lät inte trevligt.
Detta är heller inget som rekommenderas om man värderar sitt förstånd
Men ack så tillfredsställande att beskåda resultatet
Hamnar att tillverka en adapterplatta för skruvstycket då det inte passar 60x60mm hålmönstret men det borde inte vara några problem.
Motivationen är hög nu när allt flyter på så bra iallafall

Postat: 6 februari 2008, 18:39:29
av blackadder
Om man inte vill gänga en massa hål för hand så går det mycket lättare om man har en skruvdragare/borrmaskin.
Postat: 6 februari 2008, 18:53:46
av Battery
Jo, men gängorna blir ju därefter också när man inte kan knäcka spånorna som när man gängar för hand.
Och vad gäller självgängande borrar har jag endast dåliga erfarenheter av sådana. Om det inte behöver vara bra gängor så visst, men i detta fall ville jag ha så bra som möjligt.
Postat: 6 februari 2008, 19:41:17
av blackadder
tänkte mest på maskingängtappar.
Postat: 7 februari 2008, 16:37:09
av Fräsen
Kör du med en skarp M8 gängtapp på ca 1000 varv så behöver du aldrig backa av spånorna, det är bara något man gör när man kör långsamt för hand. T-sprit eller bivax är också nödvändigt, speciellt om man kör fort. Gängor körda med en borrspindel brukar bli mycket bättre än för hand. Körde du genomgående hål eller var det bottenhål?
Postat: 7 februari 2008, 17:25:03
av blackadder
Hastigheten har inget att göra med om du behöver bryta spånor eller ej, det är utformningen på gängtappen som avgör.
Maskingängtappar kör antingen spånorna framför sig eller bakåt.
Men först och främst kanske man ska inrikta sig på att få rätt borr (6,8mm till M8x1,25) innan man diskuterar vilket som ger bäst gängor
