Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 34117
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Glenn »

Dessutom oftast tillgång till trefas om man har en kraftigare fräs ;)

..Fast ganska låg WAF kanske..
H.O
Inlägg: 5739
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av H.O »

Och så kan du ha den till att vispa grädde och CNC-spritsa glasyr på pepparkakorna när det är dags för julbaket - perfekt.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av BEEP »

H.O, det var ingen dum idé :lol:
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Jag har faktiskt provat att blanda O'boy med fräsen, upp med en sked i weldonhållaren och på med 2000rpm. Det lät som en bra idé från början, men ja....
Har även provat att "fräsa" kalaspuffar. :doh:


Jag fick upp lite verktyg och sortimentlådor idag med. Blev rätt nöjd! :D
20130923457[1].JPG
Kan ju tillägga att jag älskar jobbets skrotlåda för pinnfräsar. :twisted:
20130923459[1].JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ralvejd
Inlägg: 598
Blev medlem: 24 juli 2012, 23:29:42
Ort: skaraborg

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av ralvejd »

:shock: , undra vad grannarna tror när fräsen jobbar :shock:

Borde du inte lägga lite lack på plyfan innan den blir nersölad?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Det undrar faktiskt jag med. Jag bor ju inte på bottenvåningen så vibrationerna leds ju rakt ner till lägenheten under. :D

Nah. Det funkar nog bra som det gör nu. Den enda typen av "kylolja" jag kör med är t-röd men det är inte ofta.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Idag har jag och en polare grötat i aluminium med en 30mm pinnfräs! :shock:


20130928461.JPG
20130928003.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
petercab
Inlägg: 675
Blev medlem: 4 juli 2012, 16:00:54
Ort: Göteborg

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av petercab »

Ser inte ut som fräsen håller sin linje särskilt snyggt på översta bilden? hur mycket avdrift har du?
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Om du menar att den inte lägger sig gentemot den den tidigare fräsningen var det bara för jag joggade manuellt i mach och flyttade mig inte exakt till förra stället i X. Därför ser det ut som den flexxar.
Användarvisningsbild
BEEP
EF Sponsor
Inlägg: 1593
Blev medlem: 21 januari 2006, 16:57:56
Ort: Mölndal

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av BEEP »

Mr3D skrev:Jo, det har jag redan märkt. Inte ställer till rejält(inte än iaf) men det blir fullt med spån. Då försöker jag hellre skydda det på något vis än att flytta det. För om vi bortser från spånen är jag nöjd med placeringen.
Köp en billig dammsugare och sätt munstycket bredvid pinnfräsen.
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Hade jag kunnat göra, dock så kommer fräsen döna ännu mer än vad den redan gör så jag hoppar nog det. Tack för tipset iaf!
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Nu är det dags för ännu en uppdatering! :D Efter att ha kört fräsen lite så är jag inte nöjd med trapetserna för styrningen, alls. Så jag köpte hem ett par kinakulskruv. Och jag har funderat lite på skavning med, att jag vill lära mig det. Så vad passar bättre än att prova att skava in den när man ändå håller på. Det må vara lite överambitiöst för en julafräs, men jag ser det bara som ett testobjekt i detta fallet.

Jag hade tänkt börja med X/Y länkningen, då den var tympligast att ta med sig till jobbet. Antingen ger jag upp för det är för drygt att skava eller så gör jag klart det. De får vi se.
20140328696.JPG
Jag tänkte att det kunde vara smart att slipa av ytan först så det inte är så mycket att "skrotskava" senare.
20140328698.JPG
Jag har ingen bild på den första planslipade ytan, men bra blev det. Dock så måste jag säga att kineser inte kan planslipa för 5öre. De båda ytorna var oparallella med ungefär 0.15mm.



Började på med andra sidan. Inte nog med att de inte kan slipa parallellt, de kan inte slipa plant heller. Skulle inte bli förvånad om de "planslipat" med en bandslip...
20140328701.JPG
Här är den andra sidan planslipad.
20140328699.JPG

Jag köpte hem ett skavstål från OTD Tools. Hade tänkt köpa hårdmetall men tänkte att det är nog smart att börja med verktygsstål om skavning inte skulle vara nått för mig. Jag var inte riktigt nöjd med hur stålet såg ut original dock...
20140328697.JPG
...så det blev att slipa till det i bänkslipen.
20140328702.JPG
La på märkfärg på planskivan och sen på med biten. Var rätt svårt att ta en bra bild. Men som ni ser uppe i högra hörnet har den inte blivit någon märkfärg där, alls.
20140328704.JPG
Efter några timmars skavande såg det ut såhär. De första passen hände det knappt nått. Jag vågade inte ta i så mycket och hade inte fått in tekniken helt. Men jag är fortfarande lite osäker på några grejer. Ibland så känns det som om stålet bara gnuggas på ytan och ibland hugger den fast, kan det vara min teknik som är fel eller beror det på skavstålet eller kanske till och med gjutgärnet? Någon som har några tips? :D Vilket som så blir det att köra vidare med skavningen idag.
20140328707.JPG
Vi får inte glömma kulskruvarna heller! Fick de i går eftermiddag, men kommer inte börja med fästen till de innan jag har skavt klart(eller gett upp). Jag gav runt 500kr för de och det inkluderade frakt(behövde inte tulla). Det är ju ingen topp kvalité men för en femhundring känns det vettigt. Det är ju endel glapp i de, men markant mindre än mina nuvarande trapetser. Jag fick de även körda med min egna ändbearbetning. Den känns okej faktiskt. Men diametern där lagret ska passa är någon hundradel för stor. Antingen tar jag smärgelduken och putsar till den eller så kastar jag upp den i rundslipen. Men något jag är missnöjd med, det är gängan. Jag specifierade M12 i ritningen jag skickade men fick en M12 med stigningen 1 eller liknande. Ska kolla vad vi har för gängsnitt/tappar på jobbet.
20140329708.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Limestone
Inlägg: 129
Blev medlem: 22 maj 2012, 10:51:59
Ort: Rydsgård

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Limestone »

Ser bra ut, inte mycket kvar av originalet 8)
Användarvisningsbild
Mr3D
Inlägg: 612
Blev medlem: 27 november 2012, 20:31:02
Ort: Trollhättan

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Mr3D »

Hehe, finns ju en anledning till det... :D


Kan ju uppdatera er om att jag fortsatte skava någon timme till igår, men jag tröttnade efter ett tag. Nu har jag dock provat på det och det var inget för mig. :P

Kulskruvsfästen kommer jag börja med nästa helg.
Anders K
Inlägg: 209
Blev medlem: 13 mars 2013, 16:38:57

Re: Mr3D rustar upp och CNC konverterar en julafräs

Inlägg av Anders K »

Ambitiöst värre! Riktigt kul projekt och du är ju KUNG som har en fräs i köket! Överkungligt! :lol:

Jag skickar över min fräs, så kan du göra ett litet retrofit på den med om du skulle bli rastlös. ;)
Skriv svar