Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtrx433
Re: Trådlös 433 MHz temperatursensor för Tellstick och RFXtr
Här kommer en print screen
Vad jag fått frsam så verkar pulståget vara 73.6 ??
Skall nu prova OSCCAL och se vad det ger
Vad jag fått frsam så verkar pulståget vara 73.6 ??
Skall nu prova OSCCAL och se vad det ger
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Det ser helt ok ut. Och eftersom 73ms är ok, så kommer inte en regenerering av kalibratorvärdet att ändra något. OSCCAL-värdet är alltså troligen ok.
Då återstår hur du har kopplat. Du kan kanske ta en bild?
Då återstår hur du har kopplat. Du kan kanske ta en bild?
Perfekt att veta att den är ok
Jag fixar några bilder imorgon.
Kanske skulle vara bra med typ en test hex som bara sänder ut en helt ok sträng så man kan utesluta att det felar med typ ds18b20.
Andreas H
Jag fixar några bilder imorgon.
Kanske skulle vara bra med typ en test hex som bara sänder ut en helt ok sträng så man kan utesluta att det felar med typ ds18b20.
Andreas H
Paketen sänds alltid ut korrekt, oavsett om värdet från ds18b20 är fel. Om inga sensorer detekteras, skickas inte heller något i luften.
Se över din koppling igen. Om du kör 0.6.1 eller tidigare, så ska du använda det första elschemat.
Prova också med att ha tx433 konstant kopplad till gnd och vdd. Pinne 6 kopplas till Data.
Se över din koppling igen. Om du kör 0.6.1 eller tidigare, så ska du använda det första elschemat.
Prova också med att ha tx433 konstant kopplad till gnd och vdd. Pinne 6 kopplas till Data.
Ok
kollar allt en gång till och tar lite bilder under em/kväll
/Andreas H
kollar allt en gång till och tar lite bilder under em/kväll
/Andreas H
Halloj har nu testat igen men samma resultat ??
här kommer lite kort på bygget. hoppas någon hittar något galet
/Andreas H
här kommer lite kort på bygget. hoppas någon hittar något galet

/Andreas H
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Jag ser ingen transistor på bilderna, min som inte fungerade berodde på en trasig transistor.
Jag ser inga konstigheter i kopplingen.
Kan du se att det står 433 någonstans på transmittern? Du kan ju ha fått en annan frekvens av misstag. Det ska stå 433 på den stora metallkomponenten.
Du kör med 0.6.1 hoppas jag. Den sätter osccal-registret rätt. Fel värde i det registret ger fel timing i paketsekvensen som skickas ut. Se tidigare post till Pixi.
Det skadar heller inte att regenerera osccal-värdet med din pickit2. Gamla värdet kan ha blivit korrupt.
Hoppas något av detta hjälper.
Edit: Jag stryker mitt sista tips. Det var ju samma tips som jag gav tidigare. Jag var lite för trött imorse
Kan du se att det står 433 någonstans på transmittern? Du kan ju ha fått en annan frekvens av misstag. Det ska stå 433 på den stora metallkomponenten.
Du kör med 0.6.1 hoppas jag. Den sätter osccal-registret rätt. Fel värde i det registret ger fel timing i paketsekvensen som skickas ut. Se tidigare post till Pixi.
Det skadar heller inte att regenerera osccal-värdet med din pickit2. Gamla värdet kan ha blivit korrupt.
Hoppas något av detta hjälper.
Edit: Jag stryker mitt sista tips. Det var ju samma tips som jag gav tidigare. Jag var lite för trött imorse

sonnyboy: Jag kör 433 sändaren direkt på vdd och gnd. blir en trissa när detta funkar
ecenier:
Skall kolla igen i em.
japps version 0.6.1
Det som slog mig nu var att när jag kollar i rfxmgr (rfxtrx433 mjukvaran) så kommer esic (clas ohlsson) givaren in ok men kan det kanske vara så att rfxcom dissar infon om den är galen eller nått ??
Såg även att min tellstick duo inte tar emot min esic heller. Får nog prova att uppdatera och kolla igen vad som händer.
ecenier:
Skall kolla igen i em.
japps version 0.6.1
Det som slog mig nu var att när jag kollar i rfxmgr (rfxtrx433 mjukvaran) så kommer esic (clas ohlsson) givaren in ok men kan det kanske vara så att rfxcom dissar infon om den är galen eller nått ??
Såg även att min tellstick duo inte tar emot min esic heller. Får nog prova att uppdatera och kolla igen vad som händer.
Kolla även att du har firmware 5 på din tellstick.
Version 4 funkar dåligt med esic och således även min esic_clon.
Version 4 funkar dåligt med esic och således även min esic_clon.
Halloj
Lyckan är total inför påsken
För tack för all hjläp (även lärorikt
)
Nu har jag fårr det att funka
Uppdaterade tellstick till V5, var en av dom första som fick en, jag körde version 3
så kommer det in fin fint
Det verkar däremot vara problem med rfxcom, troligtsvis är inte meddelandet ok eller nått så det inte visas. slog på debug i rfxcom och då kom detta:
08030302208F664987
Packettype = UNDECODED RF Message
UNDECODED HIDEKI:208F664987
------------------------------------------------
08030302208F663994
UNDECODED HIDEKI:208F663994
08030302208F6639A7
UNDECODED HIDEKI:208F6639A7
Skall ta ett snack med Bert på rfxcom om han kan fixa så att detta kan komma i en uppdatering
Tack än en gång allihop och Glad Påsk

Lyckan är total inför påsken

För tack för all hjläp (även lärorikt

Nu har jag fårr det att funka
Uppdaterade tellstick till V5, var en av dom första som fick en, jag körde version 3

så kommer det in fin fint

Det verkar däremot vara problem med rfxcom, troligtsvis är inte meddelandet ok eller nått så det inte visas. slog på debug i rfxcom och då kom detta:
08030302208F664987
UNDECODED HIDEKI:208F664987
08030302208F663994
UNDECODED HIDEKI:208F663994
08030302208F6639A7
UNDECODED HIDEKI:208F6639A7
Skall ta ett snack med Bert på rfxcom om han kan fixa så att detta kan komma i en uppdatering

Tack än en gång allihop och Glad Påsk

Ny version av 0.6-grenen (som bara har stöd för ds18b20) finns att ladda ner.
Jag vet dock inte om det är någon som fortfarande kör med denna gamla version.
Jag vet dock inte om det är någon som fortfarande kör med denna gamla version.
Jag har märkt att det skickas sporadiska paket om man inte använder en PIR-sensor, och inte har kopplat den pinnen till GND. Nu har jag lagt till detta i elschemat samt i text.
Ber om ursäkt om jag kapar koden men funderar på ett liknande projekt och experimenterar lite med en 433 MHz transmitter. Hur har ni löst layouten, dvs hur är sändaren placerad jämfört med de intelligenta kretsarna? Finns risk för störningar vid felaktig placering?
Jag har kopplat två olika kopplingar på ett kopplingsdeck samt ytterligare en på ett kompakt 3x3cm kretskort. Jag har inte märkt någon interferens eller störning mellan komponenterna.
Är detta ett problem du sett tidigare?
Är detta ett problem du sett tidigare?