Sida 12 av 214
Postat: 23 augusti 2008, 15:50:53
av POS
Blev lite leksakstillverkning till barnen idag (och så fick jag ju provköra min nybyggda fräs lite också såklart)

2 stycken urtidsdjur i 4mm plywood.
Tanken var att det skulle avverkas i två pass men i ett av programmen blev det visst fel så det tog hela djupet på en gång men det gick visst fint det med.
2mm pinnfräs
feedrate:500mm/min
Jag är inte helt säker på att dom är rätt ihopsatta man är ju ingen arkeolog precis...

Postat: 23 augusti 2008, 20:30:53
av Raketost
Har du "konstruerat" dom själv, eller hittat en färdig konstruktion/fräsfil?
Blev väldigt snygga/coola

Postat: 23 augusti 2008, 20:42:39
av Meduza
Gissar att du hittade dom i långa tråden på cnczone

Postat: 23 augusti 2008, 21:11:19
av pcmper
En liten DFX-fil på alsterna skulle ju sitta rätt

Postat: 23 augusti 2008, 21:56:54
av POS
Raketost:Nej, finns ju massor att bara ladda hem från nittiotalsflugan internet.
Meduza: ja i den tråden finns det många sånna här 3d-pussel eller vad man ska kalla det. Men dom kommer inte därifrån.
pcmper: Självklar en länk till dxf:en, finns på den här sidan:
LÄNK
Postat: 31 augusti 2008, 19:22:33
av POS
Provde på lite 3D-fräsning idag.
Nån figur i ek blev det. 150x180
feedrate 800 och allt i en körning med 4mm fräs.
Tog drygt en timme att köra.
Det är riktigt kul att se bilden "växa" fram.

Postat: 31 augusti 2008, 20:22:25
av PeterH
Tjusigt! Får mig osökt att fundera på vilka steg som behövs för att få till en 3D-fräsning från en vanlig bild? Har för mig att det tagits upp i en annan tråd men hittar den inte nu...
Är det någon av er som kort (eller detaljerat om ni orkar) kan beskriva steg för steg hur man skulle kunna göra för att ta en bild (foto från digitalkamera eller scannad bild) och få ut G-koder till 3D fräsning?
/Peter
Postat: 31 augusti 2008, 21:26:51
av jojje
Postat: 1 september 2008, 08:05:35
av mri
PeterH: Mig veterligen finns det inga algoritmer för att omvandla färger/gråskalor i ett vanligt 2D fotografi till 3D information. Man borde stoppa in sitt huvud i en 3D scanner...

Postat: 1 september 2008, 15:50:15
av Dennis_F
http://www.bobcadcam.com, jag har för mig att deras programvara skall kunna omvandla 2D fotografier till 3D fräsdata.
Men jag har inte provat det själv.
Postat: 1 september 2008, 18:42:26
av H.O
Det finns en funktion i LazyCAM som importerar en en bild och konverterar till G-kod i 3D. Det finns ett par olika sätt den kan "jobba" på och man kan ställa önskad, storlek, djup, stepover och hurvida vitt eller svart skall vara "ytan".
Jag har aldrig riktigt testat vad den går för men det finns där och med lite testande så går det att få till en rätt OK "previes" i Mach3's toolpath-fönster.
Postat: 3 september 2008, 09:18:03
av mri
Jag laddade ner LazyCAM och kollade lite. Verkar som den tar gråskalor och konverterar direkt till Z... Inget jag skulle kalla 2D till 3D konvertering. Färger, ljus och och skuggor på en 2D bild kan inte kopplas ihop så enkelt med dess verkliga 3D form. Det behövs nog en mycket avancerad algoritm som "vet" hur t.ex. ett ansikte skall se ut, för att det skall kunna skapa rätt 3D info. Ta t.ex. bilden på Kekkonen här till vänster. Pannan är ljus, och kan antas vara längst fram, mörkare och mörkare skulle då vara längre bak. Skulle ge ganska bra resultat. Men, nu råkar glasöganbågarna vara nästa svarta också.... fast dom är nästan längst fram...
Det som POS fräst ser ut att vara från äkta 3D info, inte gråskalor i ett fotografi.
Postat: 3 september 2008, 18:37:11
av MadModder
Man kan ju använda emboss-filter i något fotoprogram. Det blir ju lite platt, men kanske blir en häftig effekt?
Postat: 3 september 2008, 20:49:03
av sweFredrik
Artcam 2008 har en speciell funktion för detta. Har inte testat men kika i en "tutorial" och det verkar ganska enkelt.
Postat: 5 september 2008, 23:54:58
av sm2wmv