Sida 12 av 15
Postat: 27 september 2007, 18:01:21
av Henry
Jo givetvis men det kan kanske ev behövas ändå så att det blir en jämn värme över hela kortet men det återstår att se och det kan nog hända att det som sagt hade kunnat räckt med att öppna luckan på undersidan i så fall. Intressant om det redan fann elektronik i den. Har bara sett mekaniska grejer som bara styrde hur lång tid brödet skulle vara i men bra om man direkt elektroniskt kan styra tempen på den istället då det kanske kan spara en del tid istället för att göra något helt nytt.
Postat: 27 september 2007, 18:54:46
av sodjan
Gissning:
Det är nog "bara" en elektronisk timer, värmen är sannolikt fortfarande on/off.
Postat: 27 september 2007, 19:17:55
av Henry
Ja jag tänkte väl det..
Postat: 29 september 2007, 13:55:02
av blueint
@bengt-re:
Är väl fördelen med fabriksgjorda el-ugnar. Man slipper krånglet med isolatorer & övrig mekanisk konstruktion.
@Henry:
Någon form av IGBT/JFET PWM styrd reglering borde kunna ordna saken.
Hittade dokument om temperatur gradienter etc..:
*
http://www.fairchildsemi.com/an/AN/AN-7528.pdf
*
http://www.ieechina.com/Upload/Tech/200 ... 470781.pdf
2,5 Celsius/sekund verkar vara gränsen.
Det borde man kunna ha koll på mha:
http://www.elfa.se/elfa-bin/dyndok.pl?v ... 259003.htm
(klarar 280 C)
Tips om brödrostar med 16 x 10 cm eller större plats vore bra!

Postat: 29 september 2007, 14:25:37
av Henry
Jo visst finns det en hel del tekniker för att reglera värmen det är jag fullt medveten om fick bara uppfattningen om att det skulle vara elektronik i en billig man köpt vilket jag inte fick ihop riktigt.
Postat: 6 oktober 2007, 04:06:58
av blueint
Mätte förresten på SIBAs brödrostar.
200kr:
http://www.siba.se/product/product.aspx ... er=SE91742
300kr:
http://www.siba.se/product/product.aspx ... er=SE91743
Den första vart 13.5 x 13.5 cm invändligt. Och den större 13.5 x 24 cm. Så iaf på den större får man in ett europakort (160x100mm). Sen är nog rusta etc.. betydligt billigare

Postat: 14 oktober 2007, 22:24:02
av Andax
Har nu köpt en brödrost för 99:- (en så som tar 2x2 skivor, budgetmärke Melissa).
Bör nog inte vara så svår att bygga om till reflow ugn.
Blev lite förbryllad när jag skruvade isär den eftersom det gick två sladdar till ena änden på värmeslingan. Visade sig vara en resistiv späningsdelare för att skapa lågspänning till kontroller-elektroniken. De anslöt nämligen i ena änden och ca 1/25 del in på värmeslingan => ca 9 volt rms till elektroniken där det likriktades och glättades. => slapp de en transformator.
För styrning tänkte jag använda en liten mikrokontroller och kombinationen optokopplad triac
MOC3043 och effekt triac
BT139/800 + en liten
PT-1000 från Conrad. Vad tror ni om det?
Fågan är hur man ansluter ledare till tempsensorn som ska klara temperaturen. Löda är ju inte tal om. Sedan hur man isolerar ledarna? De måste ju klara 300 grader utan problem.
EDIT: La till länkar till datablad...
Postat: 15 oktober 2007, 07:34:45
av thepirateboy
Det bör funka tycker jag. Testade
min termostat på brödrosten som bygger på samma princip och det verkar funka så långt. Beställde typ-k givare från ebay igår så tanken är att byta ut nuvarande givare mot denna. Sen ska det lödas

Postat: 15 oktober 2007, 07:41:08
av bengt-re
Termoelementet är enkelt - köp ELFA 76-832-20, den överlever insidan av en ugn utan problem.
Postat: 15 oktober 2007, 12:18:24
av Andax
Bengt-re, har köpt (dock inte fått än) små Pt-1000 från Conrad för en billig penning (60:-). ELFAs 76-832-20 är i dyraste laget för ett hobbyprojekt.
Problemet med Pt-1000 elementen är att de har 10 mm anslutningstampar och eftersom tempsensorn bör vara monterad ganska nära pcb som ska reflow-lödas behövs någon typ av skarvning.
Postat: 15 oktober 2007, 17:19:46
av PeterH
Använd ett litet rör och kläm fast den... Kanske du kan använda vanliga skarvhylsor för typ "bil-el" om du tar bort plasten först? Kör med vanliga EKK-kablar som du tar bort skyddhöljet och så trär du på temperaturbeständig fläta typ den som brukar sitta på trådarna i gamla våffeljärn...
/PeterH
Postat: 15 oktober 2007, 18:15:08
av Andax
Ja något sådant får man nog göra.
Postat: 15 oktober 2007, 20:04:02
av DeeJayPA
PeterH:
Varför EKK?
RHH är mer passande.
Postat: 15 oktober 2007, 20:23:22
av bengt-re
Ajabaja, inga skarvar inte... Sätt termoelementet precis intill termoelementsförstärkaren så att detta har samma tempertur - skarvar du så får du ett till termoelement - aj f-n... Såg att du skrev PT1000.... Då kan man koppla nästan som man vill ju....

Postat: 16 oktober 2007, 18:05:38
av PeterH
Tog EKK som exempel eftersom enkel-ledare är att föredra... Jag känner inte till RHH på rak arm, men är det en enkel-ledare så funkar säkert det också
/PeterH