Bygga fileserver NetWare 3.12
- lillahuset
- Gått bort
Re: Bygga fileserver NetWare 3.12
lillahuset, jag är bara en simpel fräsmaskinist, ingen dataexpert. 
Nu verkar det i alla fall vara hyfsad ordning på hårdvaran.

Nu verkar det i alla fall vara hyfsad ordning på hårdvaran.
Senast redigerad av säter 25 januari 2017, 20:30:46, redigerad totalt 1 gång.
Jag skulle behöva en bootbar DOS6.22 diskett.swesysmgr skrev:Vad jag kan se får du med dina floppies manuellt göra en startpartition för dos på säg 200MB, sätt den aktiv och lämna resten av disken tom. Starta om, formatera och gör DOS-partitionen bootbar.
Kan jag tillverka en sådan via min USB-adapter?
Så svår är inte den delen om man har lite DOS-vana från 90-talet men det fanns ju en anledning till varför Novell försvann från marknadenlillahuset skrev:Det här verkar vara ett besvärligt uppdrag.

Licensdisken var ju bootbar? Format och Fdisk verkar ligga under A:\dostools.säter skrev:Jag skulle behöva en bootbar DOS6.22 diskett.swesysmgr skrev:Vad jag kan se får du med dina floppies manuellt göra en startpartition för dos på säg 200MB, sätt den aktiv och lämna resten av disken tom. Starta om, formatera och gör DOS-partitionen bootbar.
Kan jag tillverka en sådan via min USB-adapter?
Bootdiskforserver innehåller lite mer som CD-drivare men du måste fortfarande fixa den bootbara DOS partitionen manuellt.
Jag kan lägga upp lite bilder som visar hur man gör men du har väl installerat DOS förr på fräs-datorerna?
Jag har tappat bort DOS-disketten.du har väl installerat DOS förr på fräs-datorerna?
Då skriver jag FORMAT C: och FORMAT D: bara då?swesysmgr skrev:Licensdisken var ju bootbar? Format och Fdisk verkar ligga under A:\dostools.
Det är inte svenskt tangentbord.
Jag hittar inte på hur man får fram "SPACE".

Du kör FDISK först, gå till A:\DOSTOOLS-mappen och kör det.
Jag tar mig inte till DOSTOOLS-mappen.
Jag måste kunna trycka "SPACE" för det.
Jag tycker jag har provat alla kombinationer.
Jag måste kunna trycka "SPACE" för det.
Jag tycker jag har provat alla kombinationer.

Ok det var ett märkligt fel att just space inte fungerar men har du en annan fungerade DOS-dator då kan du tillverka en startbar diskett med hjälp av den.
Ta en blank diskett och gör format /s på den i den fungerande datorn, sedan kan du kopiera över FDISK och FORMAT till den. Har du en maskin med CD kan du kopiera över CD-drivrutiner och autoexec/config från den med och ändra sökvägen till A:.
Här verkar det finnas DOS med CD stöd att ladda ner (ej testad):
http://www.allbootdisks.com/disk_contents/dos.html
Ta en blank diskett och gör format /s på den i den fungerande datorn, sedan kan du kopiera över FDISK och FORMAT till den. Har du en maskin med CD kan du kopiera över CD-drivrutiner och autoexec/config från den med och ändra sökvägen till A:.
Här verkar det finnas DOS med CD stöd att ladda ner (ej testad):
http://www.allbootdisks.com/disk_contents/dos.html
Jo skapa en primär dospartition är väl alt 1 och när den är klar sätt den aktiv alt 2. Därefter vill den starta om och sedan kör du format C: /S eller bara format C: och sedan sys C:.
Den säger att det redan finns en partition på 8032.4 Mb, 1024 cylinders.
Hur nu det kan vara möjligt då jag har snabbformaterat disken i Win7.
Hur nu det kan vara möjligt då jag har snabbformaterat disken i Win7.
Formatering tar inte bort partitionerna. Det finns ett val längre ner, tror det är 3, i FDISK med vilket du kan radera alla gamla partitioner.
- lillahuset
- Gått bort
Jag erkänner gärna att jag förmodligen inte skulle lyckas med det här projektet trots att jag har varit med sedan CP/M på 8" floppy. 160kB per diskett.