Sida 11 av 23

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 13:21:46
av Mizzarrogh
Kanske går att göra någon enklare form av röktester. :D
Eller, jo, man borde kanske få en grov uppfattning om man fäster remsor av plastband samt tex någon form av rök eller dimma så att man ser hur luften går (när det är vindstilla...).

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 13:24:46
av nlinus
Jo ett test med rök vore väl snyggt. Dock krävs det en rejäl fläkt för att testa hela ventilpaketet, om man ska lyckas simulera det flöde som blir när motorn är igång

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 13:30:29
av Mizzarrogh
Men, om man filmar lågan och det är relativt vindstilla och man tex slår i en skvättt parrafin eller liknande i tanken eller någonstans där det är hett kanske man kunde få en vag uppfattning? Eller... :humm: jag vet inte...

Ang ventilerna så tycker man ju att ingående respons borde vara relativt konstant oavsett tjocklek i sammanhanget, men svårt att säga exakt om det ingår i ett system ihop med någonting annat, men personligen tror jag som sagt mer på brännkammarsystemet, och tail pipen, åtminstone på valveless är tailpipen ganska känslig på vissa modeller ihop med brännkammar dimmensionering (önskar manhade mer exakta tabeller här... men det finns kanske något program som fungerar :humm: )

Edit: Aha, nu fattade jag hur man menade med ventilbladen, men det borde ju minitunneln ge svar på tycker man. glöm inte kolla Virvlar bakom, mm :humm:
Edit: Om det nu inte är något fenomen som uppträder när processen är i fullgång dvs.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 13:52:52
av Mizzarrogh
Har ni funderat kring detta?
(Alltså att bränslet förvärmes av hettan från brännkammaren)
(men det kanske inte fungerar/för riskabelt... :D )

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:11:49
av nlinus
Ja det kanske skulle funka, men tror du att förvärmning av bränslet kan vara speciellt avgörande? Spridarna dimmar nog bra fint som det är, bara man kommer upp i tillräckligt högt tryck.
Sen är det kanske inte så himla lockande att pumpa 12 liter soppa per minut förbi brännkammaren. Ska det brinna så får det gärna vara i denna =)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:30:24
av Henry
Vad använder ni för pump till spridarna? Är ni helt säker på att det blir en fin dimma från de? Pröva att koppla bort alla utom en tex och testa den vägen bara som test.

Problemet skulle ju kunna vara att det är för lite tillförsel av luft i startfasen det är ju trots allt en stor volym som skall fyllas, har sett vissa på nätet som tömmer stora behållare med luft på bara några sekunder för att sätta fart på sina.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:33:36
av Mizzarrogh
Måhända därför många kör med gas i början? :humm:

Edit: Om man vågat skulle man ju ha tex raketer (tex fastbränslehybrider) som gav bra skjut i början... 8)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:36:13
av nlinus
Vi kör med sex st bensinpumpar.
Tror inte att problemet är brist på luft vid starten för den startar och går renare medan vi blåser. Det är sedan den börjar gå dåligt.

Spridarna har Lars-Erik (Larda) provtryckt och konstaterat att de dimmar ganska skapligt redan vid 1 bar. Dock är minst 2 bar att föredra.

Vi har en trycktank, en 3/4" brandslang och tre munstycken på ett rör som vi använder för startluft, så det blir bra skjuts. :)

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:39:45
av Mizzarrogh
En möjlig tanke skulle måhända kunna vara att dimma hinner kondenseras och därför inte antänds? :humm:

Edit: Tex mot metall.

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 14:58:15
av nlinus
En möjlig tanke ja. Vad jag vet så har Lars-Erik kalkylerat med munstyckenas spridningsvinkel när han gjort venturin, så att bränslet inte borde kondenseras.

En sak som jag reagerat för är att om man gör ett misslyckat startförsök så att motorn självdör så räcker det med att slå till tändningen för att få ytterligare en rejäl smäll några sekunder senare. Tror att bränslet är ganska finfördelat i förbränningsrummet, men att det inte hinner in nog mer luft. Om motorn står i ett par sek så hinner den suga in luft bakifrån och så tänder den. Med andra ord; detta borde styrka en teori om att den inte får in tillräckligt med luft genom ventilerna? :? :?:

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 15:01:09
av Mizzarrogh
Har ni testat köra motorn litet längre perioder i testbänk och sett vad som händer? :humm:

Edit: Men det kanske inte går i praktiken? :humm:

Edit: Tänkte mig att beräkningarna var gjorde efter ett framräknat drift index som kanske har för hög svacka vid starten? *lös spekulation..

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 16:18:18
av svanted
varför inte tillfälligt bygga om den till en valveless för att få den att gå utan ventiler...
ett 1m L format 2" rör fastsvetsat mitt på kammaren pekande rakt bakåt....
då borde den absolut starta och då kan man jobba därifrån....och felsöka
kanske man kan ha bådera...
fartvinden kommer att hjälpa till att öppna ventilerna vilket kan ge den en fiktiv EBK?....

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 16:23:07
av Mizzarrogh
Får den inte markant ändrat effektförhållande då?

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 16:38:24
av svanted
kan tänkas, vet inte, kanske... :oops:
det blir iaf högre än det är nu....
"sidopipan" kan ju stängas med ett spjäll....eller tas bort helt...när de fått ordning på den...
fortsättningsvis....
en inte alltför otrevlig egenskap, i förlängningen.....
att få till en startegenskap modell "impa"....
vrida på en nyckel....
och trycka på en knapp...
BRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRRR..... :D

Re: Yamaha et400t r(snöskoter) med pulsejet motor

Postat: 16 mars 2011, 17:32:17
av Mizzarrogh
Jo, i teorin, det har du nog rätt i, men misstänker problematiken förstärks (om vi gör ett teoretiskt exempel) då det är mer kritiskt med dimensioneringen hos en sådan (iaf om man vill maximera effektivitet). tror jag. :humm: Men fungera skulle det kanske. Dock misstänker jag man skulle få ännu mer "kondensproblem" i inlednings skedet även om det inte längre vore kritiskt med flödet på samma vis (om det nu är det dvs, jag vet faktiskt inte...) :humm: