Boris CNC (dar303)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Re: Boris CNC (dar303) (uppdatering 4:e axel, många bilder!)

Inlägg av POS »

Jag beställde en fjärde axel här om dagen, så jag kommer testa så fort jag fått allt jag behöver. :)
Wrapper 2:an var ju inte speciellt dyr ifall den är bättre, men det verkar inte vara så stora skillnader.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har inte hunnit joxa något mer med 4:e axeln men ett annat behov har uppkommit.
När jag testade att fräsa en liten del i plast åt Zeus så fylldes rummet av äckliga små spån och mina andra experiment med fräsning i vinyl och andra plaster ställer till med en jäkla röra så en dammsko fick bli nästa projekt!

Detta är första prototypen i 20mm MDF.
Jag tänkte göra den som två delar, en hållare som sitter fast i spindelfästet och en del med borsten som går att ta av för att byta verktyg etc. De hålls ihop av magneter.

Spindelfästet på Borismaskinerna är ett konstverk men det har en väldigt opraktisk form om man vill sätta fast något i det, inte en rak yta!
Jag är kass på cad och mätning så jag orkade inte rita av det utan skruvade loss det, la det i scannern, tog in det i illustrator, livetraceade, exporterade som .dxf och plockad in i cambam... :)
pryl.jpg

Så här blev det till slut i CamBam:
cambam.JPG
Det är alltså en del som kläms runt spindelfästet...det kändes bra i teorin i alla fall! Jag tänkte skruva fast det med några M3:or eller så om det behövs.

Här är början...mycket damm blev det! Det laddade upp dammsugaren statiskt så den kraschade Smoothsteppern ett flertal gånger...o-smooth!
Photo 2011-11-18 11 36 39.jpg
Så här blev delarna, lite grova kanter men jag körde med en trasig 6mm tvåskärig fräs då jag inte ville förstöra något fint verktyg om det började brinna etc. Den var bra svart och bränd efter smoothstepperkrascherna kan jag lova så det var nog tur!
Photo 2011-11-18 16 35 58.jpg
Spåren var nån tiondel för små så jag fick handjaga lite i en manuell fräs, ska ändra ritningen sedan.
Borstlisten köptes på Kuntze i västberga (sthlm) för ca 260:- för två meter. http://www.kuntze.se/
Jag fick klippa i bitar, det var omöjligt att bocka eller böja dom i rätt form!
Här är borsten smältlimmade på plats.
Photo 2011-11-18 17 06 14.jpg
Jag skruvade i några skruvar att fästa mot magneterna:
Photo 2011-11-18 17 26 08.jpg
Här är magneter på plats, 4st 1mm neodym i varje stapel samt slangen monterad:
Photo 2011-11-18 17 29 13.jpg
Här allt monterat:
Photo 2011-11-18 17 30 05.jpg
Det blev sådär.
Jag hade gjort hålet för spindeln lite för litet så jag fick brotcha upp det till 30, hade mätt spindelmutterns diameter och inte lagt till nåt...
Magneterna var för klena, jag ska använda sådana som sitter i hårddiskar och det borde räcka med en eller två.
Passformen på hållardelen var inte så bra, jag borde ha förstorat den typ 3%, vektoriseringsprocessen gjorde den lite mindre "inåt" så att säga men det gick att fila bort på 2 minuter och de sitter där utan att skruvas!
Ett par styrningar så att de två delarna sitter rakt ska jag fixa också.

Om någon vill ha .cb eller .nc-filerna till denna så finns dom här:

Spåret (lite för litet)
http://dl.dropbox.com/u/14104692/dammsk ... %A5r%5D.nc

Resten av koden:
http://dl.dropbox.com/u/14104692/dammsko/dammsko1.nc

CamBam-filen:
http://dl.dropbox.com/u/14104692/dammsko/dammsko2.cb

Detta var som sagt ett test, egentligen skulle jag vilja göra en flytande hållare som följer arbetsstycket, två rundstänger som löper genom hål i spindelfästet och håller i en platta där borstdelen sitter fast med magneter och ett par justerbara stopp så man kan ställa in hur mycket skon skall lyftas och hur långt ner den ska vara.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av dar303 19 november 2011, 08:18:49, redigerad totalt 1 gång.
labmaster

Re: Boris CNC (dar303) (DIY dammsko, många bilder!)

Inlägg av labmaster »

Var har du hittat borstlisten?
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Kuntze, skrev det nån stans i röran ovan. kuntze.se
Engelsmän tycker nog det namnet är lite skoj... :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Det första man blir blid på...

Vad är det för höjd på borsten i din nya damsko? Jag är också akut behov av att bygga en damsko ty det dammar kopiöst när man fräser ekträ. Igår fräste jag ett par furulister med lite udda mått som inte finns i träbutiken. Det dammade lite mindre och damsugarmunstycket sög i sig allt men det är jobbigt att följa fräsen manuellt.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Kod: Markera allt

Artnr      Bredd mm Färg Höjd mm Lagervara 
532.4010   4         Svart 10         Ja 
532.4022   4         Svart 22         Ja 
532.5025   5         Svart 25         Ja 
532.85125  9         Svart 125        Ja 
532.8540   9         Svart 40         Ja 
532.8575   9         Svart 75         Ja 
Bild
Användarvisningsbild
pcmper
EF Sponsor

Inlägg av pcmper »

Får väl visa min sug också, jag kan se när fräsen kletar igen eller vad som händer i övrigt när jag kör.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Det är 25mm läng på den jag köpte.
Användarvisningsbild
frallzor

Inlägg av frallzor »

Trevligt bygge

Påminner lite om denna som jag köpte för ett litet tag sen.
http://www.kentcnc.net/nc/
Användarvisningsbild
drh

Inlägg av drh »

List (i plas el alu) med borst i olika "höjd" finns även på Jula från 39kr/ ca 1m

http://www.jula.se/search-result/?q=BOR ... TNINGSLIST

Markera hela länken ovan, kopiera och klistra in

Bild
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

dar303 skrev: Här är början...mycket damm blev det! Det laddade upp dammsugaren statiskt så den kraschade Smoothsteppern ett flertal gånger...o-smooth!
När jag praktiserade som träslöjdlärare hade slangarna till centraldammsugaren en sladd fastsatt vid slangen, jag är inte 100, men jag tror att det var just för att leda bort statisk elektricitet. Borde gå att fixa enkelt själv, t.ex. ett slutrör/munstycke i metall som jordas, kanske genom ett motstånd på några megaohm? Allra bäst hade väl kanske varit att ha munstycket av konduktiv plast, men jag vet inte hur enkelt det är att hitta rör i konduktiv plast..:)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kan tänka mig att det behövs, Mdf verkar vara den värsta källan t statisk elektricitet av det jag fräst!
Innan jag jordade bordet var det mycket värre, jag har fått höra om två trick till att testa; en rejäl jordkabel ända fram till spindelfästet och en jordkabel, skalad, inuti dammsugarröret! Ska testa spindeln först...
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Statiskt uppladdade slangar/rör är ingen höjdare direkt. Jorda ordentligt är rätta vägen att gå, in med avskalad kabel i slangen är väl det enklaste vi kan göra.
Agwan

Inlägg av Agwan »

Min dammsugare kom med antistatisk slang. Och de finns att köpa som tillbehör, men är inte det minsta gratis. 3.5m 22 grov slang kostar en tusing, 5m 27 grov 1500:-.

Det är svårt att fixa så att något av plast som inte är antistatiskt från början att bli det. Det räcker liksom inte att ansluta en kabel till det, eftersom själva plasten inte leder alls. Det kan gå med lite tur och antistatspray. Om det är riktigt jäkligt så kan det nog hjälpa med tipset om en skalad kabel i slangen, för då kan gnistorna hoppa till den och ladda ur.

Metalliska saker som laddas upp kan man såklart lätt fixa med en kabel bara. Och vill man att det inte skall vara så starkt anslutet så kan man som Walle säger sätta en resistor i serie. Några 10-tals megaohm. Typiskt när man håller på med elektriska komponenter så vill man inte att något som är uppladdat skall laddas ur fort, för då blir strömmen så hög och komponenterna skadas. Så där skall man hålla hög resistans. Men räknar med att det skall räcka för att över tid ladda ur allt så att de får samma potential.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Jag fick också kraftig statisk uppladdning när jag satte slangen från grovdammsugaren i närheten av fräsen. Detta löste sig emellertid enkelt med att använda en bit aluminiumrör i änden på slangen ingen ytterligare åtgärd behövdes.
Skriv svar