Sida 11 av 170

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:16:31
av Glenn
Fick en hyfsad acer-laptop med manual och laddare som inte tog laddning, det visade sej på att powerkontakten var knäckt..
DSC_0069small.JPG
..Efter en massa tid att försöka få isär laptopen, så tog det inte många minuter att limma och löda om kontakten, sen ihop med allt och jajamän, funkade fint.

Men vad är det med folk ? laptopens skärm var 1280x800, men körde i 1024x768.. suck..

ska se om jag kommer på nåt att ha den till, annars får jag väl försöka kränga,

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:31:27
av TomasL
Håller på att reparera brorsans svågers KingCab efter motorras.
Lite roliga bilderatt njuta av

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:35:34
av gOry
Ett sk. komplett ras! usch, har ni fått tag på ny maskin ännu?

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:37:07
av säter
#Avrykna bult till ramlageröverfallen#
Undrar var det har börjat? Dvs. vad som är grundorsaken till haveriet.
Ramlagerbultarna lär ju knappast ha gått av utan orsak.

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:51:28
av TomasL
Det undrar jag också, den officiella versionen är dåliga vevstakslager, vilket syns tydligt, men jag har svårt att begripa hur vevstakshaveriet slår av två bultar till ramlageröverfallen, på ramlager 2 och 3, samma sida, samt att bultarna på lager 1 är deformerade och lösa, samt att hålet gänghålet (samma sida) på lager 1 är lite ovalt.

Ja vi köpte en på skroten, med (enligt uppgift) utbytta lager, och man kan konstatera att tråget/botten på motorn varit demonterad.

Re: Senaste reparationen

Postat: 15 november 2011, 23:59:06
av säter
Möjligtvis att när vevstaken vispade ut genom blocket utsattes vevaxeln för enorma krafter, och blev i princip rotryckt. :humm:

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 00:00:50
av TomasL
Sant, samt att delar av staken har fastnat mellan vevsläng 3 och blocket, så det är hål där också, fast på motsatt sida, så möjligheten finns.

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 00:13:15
av gOry
Det var de jag funderade på också, det i kombination med underdimensionerade överfall och skruvförband?
Man tycker en stake i alu borde inte lyckas slita loss en vevaxel :humm:

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 00:52:32
av TomasL
Dock, blocket är järn

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 01:07:06
av gOry
jovisst, men jag tycker att en(?) stake i gjuten alu som vispar ut genom blocksidan inte ska lyckas med att nästan slita loss samtliga ramöverfall.
Tycker att staken borde ju knäckas långt innan.

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 01:11:19
av TomasL
Håller fullständigt med, och den har ju inte vispat runt, utan blivit slagen ut genom blockets sida av veven.

Nu lär det iofs blivit tvärstopp i motorn, motorvägsfart, och det är klart, med all rörelseenergi och tvärstopp i motorn, tja möjligheterna finns ju.

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 01:20:30
av säter
Lite skumt med vevstakslagret på bild.
Det finns ju inga synliga tecken på att det har skurit. Den ena halvan ser ju helfin ut.
Jag tror inte vevstakslagren är roten till det onda i det här fallet. Även om det är en känd svaghet.

Motorvägsfart? Det är inte så att vevstakstbulten har brustit pga övervarv?

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 01:44:17
av TomasL
Den halvan som är opåverkad är den som sitter på undersidan, den påverkade sitter på ovansidan, vilket är där all kraft kommer.
Dock detta lager är från stake 3, dvs en som inte skurit, ännu.

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 08:33:11
av säter
#Dock detta lager är från stake 3, dvs en som inte skurit, ännu.#
Aha.

Skadorna man ser på bilden liknar inte skärskador.
Ser jag fel, eller är lagret på väg att plattas ut?

Re: Senaste reparationen

Postat: 16 november 2011, 10:37:52
av Glenn
Nej, det ser inte ut som skärskador, men det var väl inte just detta lager som skurit heller.

Här är två lager som har skurit.. (Notera dock att bilen både startade och gick med dessa lager.. så det kan vara MYCKET värre.)
lager2.jpg
(lagerraset berodde på att dåvarande ägare fortsatte köra när oljelampan tändes.)