Bygga CNC Fräs i MDF (Massa byggbilder)

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Re: Bygga CNC Fräs i MDF

Inlägg av jojje »

:tumupp: Gör så.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

jojje-->

Lär bli så att jag ska beställa trapets då istället, 12mm men tillhörande mutter, men han hade inget ändfäste till dom.. hmm.. tänkte lyssna med jojje lite hur man kan lösa det.. antar att det inte blir axiallager på en sån stång.. ?? eller blir det så.. ?
ove

Inlägg av ove »

Jag har tänkt att köra med 12mm trapets på min nästa CNC och svarva ner ändarna till 8mm för att kunna använda 8mm axiallager från kullagergrossisten.se och stoppringar från wiberger.se.

Fungerar det inte med stoppringar så får jag byta till spännringar.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ove--->

Kullagergrossisten har axiallager med 10mm innermått åxå, bättre det än att svarva ner så mycket som till 8mm..
ove

Inlägg av ove »

Perkla: Innerdiametern på gängorna på en 12mm trapets är 8.5mm och då kändes det lämpligt att göra den 8mm för att få en slät yta utan gänga...
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

ove--->

Ahaa på det lilla viset.. då kanske det är lättast att göra så då..
Borre

Inlägg av Borre »

Ett litet tips till mutterhållaren om du inte får plats med det på alla axlar är ju att inte göra den så enormt stor. Hållaren på bilden jag visade är gjord av HDF och masonit som har 5mm tjocklek och den totala storleken lär väl vara hälften eller kanske en tredjedel av din.
whynot

Inlägg av whynot »

Jag tycker fortfarande Du ska ta mina 12mm kulskruvar istället :)
mliljedl

Inlägg av mliljedl »

Hur går det med bygget Perkla?
Det var efter att jag läst denna tråd som inspirationen kom att bygga en CNC fräs som nu är färdig.

//Martin
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Nu är våren här och bygget med min cnc i MDF har satt igång igen eftersom värmen börjar på komma, du håller jag på att borra och gänga för hållarna till rören, vet inte vad ni kallar dom här på forumet... ?

Samt att jag åxå fått grejerna som ska vara till motorerna som man kan bygga distanserna av, så motorerna kommer en bit från själva stommen..

Några bilder.

Bild

Bild

Tar lite tid att borra och gänga kan jag säga, men det får ta den tid det tar...
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Snygga grejer, kalla dem för vad du vill. Är de vattenskurna?

Såg att du har beställt exakt antal av varje, tråkigt om du råkar köra av en gängtapp eller så.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jodå... dom är vattenskurna, njaa jag har faktiskt ett par extra av varje... bara det att dom inte är med på bild.. ska bli kul att se hur det kommer att funka,

Kan säga att faan vilken lång tid det tar att borra o gänga, men o andra sidan, det ser ut att bli bra iaf.. :)
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Idag har jag monterat ihop cnc fräsen igen eftersom jag hade den i 4 delar under vintern för lättare förvaring. Nu har jag satt fast hållarna till rören, dom nya hållarna i metall alltså, blev faktiskt bättre än jag trodde och hoppar att det kommer att hålla bra... nu är det väl till att kolla vart man kan köpa motorer samt styr och reglerkort så man kan kolla vart motorerna ska placeras osv.. samt hur och vart gängstängerna ska vara åxå..

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Hej, å välkommen tillbaka. Har saknat dig. :)

Undvik i det längsta att ha hållarna till rören i 45 grader. Blir ett litet helvete att ställa in. :D

Jag har kontrollerkort för 750:- inkl frakt och momsfritt.

Se denna tråd.
Användarvisningsbild
Perkla

Inlägg av Perkla »

Jojje---->

Låter ju hur intressant som helst.. men vette faan vart man får tag på motorer... kommer inte ihåg vad sidan heter som har billiga motorer... tror han som har den sidan finns här på forumet åxå faktiskt..

Kan man betala till dig via paypal.. ?

Jo jag tänkte på det jag åxå med hållarna faktiskt.. jag testar såhär o se hur det funkar.. jag har på lut att jag måste bygga nya gavlar till portalen nämligen... behöver mer bakhäng för att få till drivningen tror jag... återstår att se när jag har motorerna så jag kan kolla hur det kommer att bli..

Vad kul att jag har varit saknad... har faktiskt haft fullt upp i vinter med annat... o fräsbygget plockade isär o bestämde att jag inte skulle bygga nåt mer förrens till våren.. o nu ju våren här så jag plockade fram och monterade ihop den igår och idag..

Känns bra.. fattas än sålänge bara elektronik samt motorer....
Skriv svar