Sida 2 av 3

Re: Lindningskopplare

Postat: 15 augusti 2020, 10:26:17
av Castor

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 07:57:37
av säter
Jo då, jag har läst.
Varför frångick man omkoppling på sekundärsidan på lok?
För hög ström?

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:16:35
av alexanderson
Da-loken, Dm loken och Ra loken hade alla reglering på sekundär sidan, med sexdelning av strömmen. Utvecklingen av tyristorn gjorde att man kunde slopa kontaktorerna.

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:19:28
av säter
Nja, Ma-loken hade vare sig kontaktorer eller tyristorer.
Det fanns en period där man körde med dioder också.

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:35:54
av säter
Man kan undra varför ASEA började med diodlok?
Fanns det några fördelar med detta jämfört med att köra med AC-motorer?

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:54:23
av Mizzarrogh
Jag kan ha fel här, men jag inbillar mig att dessa var lättare att finmanövrera över ett större område steglöst samt att motorerna kanske blev mer robusta.

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:57:17
av säter
Diodloken hade fortfarande lindningskopplare, så det borde inte ha gjort någon skillnad.
En diod kan man inte styra på något sätt.

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 20:59:08
av Mizzarrogh
Det har du rätt i, jag borde lägga ifrån mig modelltågen innan jag skriver... uppenbarligen fastnar man i ett annat tänk med dessa när det gäller dioder och fjärrmanövrering... :doh:
Men borde inte DC motorerna följa liknande princip som tex en ombyggd startmotor?

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 21:28:14
av säter
Skulle det kunna ha varit att ASEA siktade på export?
För 50Hz fungerar ju inte på AC-motorerna.

Re: Lindningskopplare

Postat: 12 september 2020, 22:01:50
av säter
Mizzarrogh skrev: 12 september 2020, 20:59:08 Men borde inte DC motorerna följa liknande princip som tex en ombyggd startmotor?
Det är väl i princip en universalmotor man använder?
Det kanske är lika som en startmotor?

Re: Lindningskopplare

Postat: 13 september 2020, 12:57:20
av rikkitikkitavi
Med Bendixdrev då? :)

Re: Lindningskopplare

Postat: 14 september 2020, 20:49:29
av Mizzarrogh
Ja, en (eller mer korrekt 4) universalmotor. (var det iaf förr om jag inte minns fel ur skallen...)
Jag har någonstans en bok med en översiktsritning av ett tidigt diodlok, kan försöka plåta av den om jag hittar den... :)

Men, visst använde de äldre loken MAR (kvicksilverlikriktare) för DC konverteringen.

Re: Lindningskopplare

Postat: 15 september 2020, 10:17:50
av säter
Vid närmare eftertanke är det nog inte universalmotorer.
Det är nog renodlade likströmsmotorer.
Dessa går tydligen inte att köra på hög frekvens.

Re: Lindningskopplare

Postat: 15 september 2020, 10:31:41
av säter
Jag faktiskt inte riktigt vad skillnaden är mellan en universalmotor och en likströmsmotor.

Re: Lindningskopplare

Postat: 26 september 2020, 13:47:54
av säter
Det verkar som att renodlade seriemagnetiserade likströmsmotorer har bättre verkningsgrad än motsvarande allströmsmotorer.
Här, där ni kan allt, kanske kan förklara?