Nästan lättare med en motoroomvandlare
Hur stor trafo behövs?
-
rikkitikkitavi
- Inlägg: 16348
- Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
- Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)
Re: Hur stor trafo behövs?
Ja. det första är en 400:230V trafo med en primär och en sekundärlindning. det andra är en polyfastransformator, pain in the ass och special.
Nästan lättare med en motoroomvandlare
Nästan lättare med en motoroomvandlare
Re: Hur stor trafo behövs?
Det är väl en vanlig 380V till 220V 3-fas transformator?pain in the ass och special
Re: Hur stor trafo behövs?
För elbilsladdning, där elbilen behöver 1 fas 32 A, finns transformatorer som kopplas till 2 faser 400 Volt. Ut kommer 1 fas 230 Volt. Vitsen med det är att man med endast 20 A mätarsäkring på enfamiljshuset kan ladda elbilen med 32 A, 1 fas.
En väggladdbox för elbilsladdare har ingen styrning, utan endast relä på eller av.
En sådan är holländska Ratios 37300, heter den. Den har en transformator i sig, väger ca 40 kg. Kolla hemsidan ratio.nl
https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobil ... +a+nr+view
Det är en spartransformator och har alltså inga galvanikst skilda primär- och sekundärlindningar.
Den går att köpa på: https://www.ladesystemtechnik.de/ratio- ... ..-189?c=9
En väggladdbox för elbilsladdare har ingen styrning, utan endast relä på eller av.
En sådan är holländska Ratios 37300, heter den. Den har en transformator i sig, väger ca 40 kg. Kolla hemsidan ratio.nl
https://www.ratio.nl/en/catalog/e-mobil ... +a+nr+view
Det är en spartransformator och har alltså inga galvanikst skilda primär- och sekundärlindningar.
Den går att köpa på: https://www.ladesystemtechnik.de/ratio- ... ..-189?c=9
Re: Hur stor trafo behövs?
Inte om du ska ha ut bara en fas och vill ha lasten jämnt fördelat över matningsfaserna.säter skrev:Det är väl en vanlig 380V till 220V 3-fas transformator?pain in the ass och special
En transformator med tre faser in och tre faser ut kan byggas av tre separata transformatorer. Man får välja om man vill Y-koppla eller D-koppla, vanligast är nog D-kopplad primär (man vill inte krångla med nolla på primärsidan) och Y-kopplad sekundär (man vill kunna få ut både fasspänning och systemspänning).
Men ska du ha tre faser in och bara en fas ut måste allt lindas på samma kärna, vilket blir betydligt krångligare.
Scott-T verkar vara en vanlig variant
https://en.wikipedia.org/wiki/Scott-T_transformer
Den togs visst fram som en konkurrent till Edisons roterande omformare. Och ursprungligen användes den åt andra hållet (driva 3-fasmotorer).
