Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Re: Enkla analoga el-konstruktioner för modelljärnvig

Inlägg av MadModder »

FormerMazda skrev:Det ligger lite som en hemlig böjelse i mig att börja med modelljärnväg själv.
Så det är alltid kul att diskutera och vara med i en uppbyggnad.
Jag har min gamla står på ett bord nere i styrelse/föreningsrummet. Föräldrarna ville inte det hela i sin källare längre än 30 år. :p
Landskapet och delar av spåret är aningens trasigt. Lima H0, DC. PWM-styrning, enkla skjutomkopplare för block av/på, samt en spårplan där jag drar en mätprob längs urfrästa spår för att lägga tågvägar. :D
Inga signaler, ingen kontaktledning, och färgat sågspån som gräs/jord/grus mm. Jaja. Får se vad jag gör för nåt...

Det är lite lockande att bygga vidare faktiskt. Inte så avancerat som DCC, utan på gamla sättet som TS vill. :)

Här är två böcker med diverse ihopsamlade kretsar som kan vara kul att ha till sin järnväg.
Sidan 60 i nummer 1 är en tågdetektor med fototransistor.

http://www.talkingelectronics.com/Downl ... ways-1.pdf
http://www.talkingelectronics.com/Downl ... ways-2.pdf
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Nä, idag finns så otroligt många möjligheter med digitalt så jag tycker att det är helt fel med det analoga.
Kolla Modul N i Skåne, Åk till Hässleholm och framförallt kolla in Ljungby. Ja det finns så mycket i alla olika skalor.
Nu när vi har batterier och WiFi samt ESP så tycker jag att varje tågsätt skulle vara självförsörjande på kraft och kunna inordna sig under en helhet!
Har man inte varit i Hamburg, då är det en resa dit till Wunderland som man skall önska sig i Hjulklapp.

Jag har nyligt rensat ut nästan allt skala G.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Fast om man nu redan har ett helt färdigt landskap med gamla solenoiddrivna växlar mm så blir det en hel del ombyggnad med interface för att få det att funka digitalt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lima H0, DC. PWM-styrning, enkla skjutomkopplare för block av/på, samt en spårplan där jag drar en mätprob längs urfrästa spår för att lägga tågvägar.
Good old .... oldfashion. Det var så här man byggde sina layouter ända tills digitaltekniken kom och rensade ut det roliga. Jag hade, innan stadens usual suspects rensade våra källarförråd, tänkt köra precis som du, MadModder. Det enda var väl växelläggningen jag jag med egna växelmotorer skulle lägga om en rad växlar efter varandra. Tanken var att köra med ett PROM vars utgångar skulle styra växlarna.

Sedan var det trotteln som hade inbyggd inertia, vilket skulle göra det mer spännande att köra loken eftersom några hundra modellton lok inte accelererar och deccelererar från 0 till 50 på 0,1 sekund.

Och som sagt, jag kan skicka visst material i ämnet. Jag köpte stora kuvert idag.

Jo, det fanns en kul trottel i Practical Electronics. Den hade PWM-styrning vid låga farter just för att komma över motorns startmoment, sedan var den linjär. Den hade också inbyggt moment och ratt med mittläge där man körde loket åt endera hållet beroende på vilken sida av mittläget man rattade.
valmetman

Inlägg av valmetman »

Varför analogt jo med tanke på att rälsen loken mm. är från 50 talet (förra århundradet) med fleischmanns papp slipertar i rälsbitarna osv.
Har varit byggt senast någon gång 60 talets början med ett och annat intressan en massa reler mm. som knäppte hemtrevligt.
Farsan som köpte det åt mig(hette det) hade hjälp av en ingenjör och en montör som var anställda av telefonbolag och därav reler och att alla ledningar var blåa eller röda. Kommer ihåg att den hade blocksträckor stannade och starade på stationer stannade vid motande tåg osv.
Och var definitivt analogt.
Tyvärr måste den plockas ner och inga ritningar finns
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Vad är du ute efter då om den skal plockas ner? Och även en härlig analog banan kan numera med enkla medel göras körbar digitalt!
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Pappersslipers... :humm:
Det är alltså massa reläer som klickar när man kör. :)
Du får gärna fotografera det hela, och närbilder på detaljer som rälsisoleringar mm där blocken är uppdelade och så. Om du har tillgång.
Sen är det hemskt bra att skaffa sig massor av små sifferklisterlappar. När man tar bort en kabel så sätter man ett nummer på kabeländen, och samma nummer där man tog den ifrån.
Och massor av bilder på precis allt!
Det tar ett tag, men det går ju att rita upp hur det är kopplat samtidigt som man kopplar ner en tråd i taget så har man ett schema sen, med alla nummer uppskrivna.
valmetman

Inlägg av valmetman »

Fan hur skall man skriva för att slippa allt skit PLOCKADES NER FÖR 60 ÅR SEDAN!!!
Den som funderar kolla hur en fleishmann skena såg ut för över 60 år sedan någon kan säkert hjälpa den signaturen som verkar vara ut och simma. Inga mera frågor om något av mig på detta forum.
-----SLUT----
BJ

Inlägg av BJ »

Vad nu då?
Pappersräls har jag använt. :)
Den säljs begagnad ibland på vissa auktionssidor.
Verkar heta Fleischmann 1600.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Vi körde också pappersräls och den där pressade plåtbiten som satt "nitad" på pappret. Den var inte vacker direkt men det kan man definitivt inte säga att Märklins plåträls var heller med tandraden mellan rälerna.

Jag köpte sen räls som metersvara. Minns inte om det var brittisk "finräls" eller svensk räls. Britterna har flera standarder för spårvidd, H0, EM, P4 och kanske en till. H0 är 16,5 mm, P4 - 18.83 mm, EM - 18,2 mm.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Valmetman: Det är lite svårt att veta att den redan är nedplockad sen 60 år tillbaks när du skriver att "den måste plockas ner".

[edit] Nu vet jag inte om du är finlandssvensk, men det är vanligt i Finland att man använder "måste" även i dåtid istället för "var tvungen". Det blir väldigt lätt missförstånd i skriven text då.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp

Eftersom TS har ändrat sitt första inlägg så lägger jag upp mitt PM till TS här så att alla förstår vad det rör sig om!:
Så hoppas jag att tråden kan fortsätta och sluta med ett bra resultat:

Ta det nu lugnt, jag hackar inte på dig personligen.

Nu skrev du "Plockades ner" . dvs. dåtid, i tidigare inlägg skrev du "plockas ner" som om att det skall hända.
Om jag inte kan språket så är det ju mitt fel, och jag har inte skrivit något om räl eller räls!

Så tillbaka på banan, ta några bilder så blir flera nöjda

Med God Jul hälsningar trots att jag inte tror påt!

Lasp
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Min första bana var byggd med 50% Fleischmanns papp slipertar i rälsbitarna och övriga med nya Fleischmanns skenor så jag vet vilken typ av räls du talar om.
Om du som trådskapare inte talar om vad DU är ute efter så kommer alla börja gissa utifrån sina erfarenheter och ståndpunkter, vilket nyss hände.
God jul på dig välkommen åter till forumet om du vill.

1950 Fleischmanns skenor https://duckduckgo.com/?q=Fleischmanns+1950+track&t=palemoon&iar=images&iax=images&ia=images&iai=https%3A%2F%2Fassets.catawiki.nl%2Fassets%2F2016%2F9%2F14%2F1%2F9%2F6%2F19685a44-7a8c-11e6-841c-8e5b355bc0b6.jpg

19685a44-7a8c-11e6-841c-8e5b355bc0b6.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av MadModder 24 december 2019, 09:48:44, redigerad totalt 4 gånger.
Anledning: fixade länken, igen
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Här är en början. En väldigt enkel krets för att känna av ett körande lok på en sektion/block.
Block%20detector%20LED5[1].png
Med en transistor till kan man dra ett relä.
En sådan i serie med varje block, är ett steg framåt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har skickat PM till dig och erbjudit att mot några frimärken överta blandade kopior hur man "virar" upp en modelljärnväg, ett par tunna häften på samma tema och ett tjockare häfte med ALLT man behöver veta för att köra analogt (vem fan vill leka med modelljärnvägar digitalt- här är det nostalgi och doften av ozon som räknas).
Som sagt du FÅR mitt material!

Häftet/innehållsförteckning/exempel:
IMG_7923.JPG
IMG_7924.JPG
IMG_7925.JPG
Skriv svar