Stendöd jordfelsbrytare!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Re: Stendöd jordfelsbrytare!

Inlägg av Glenn »

Jag försökte använda en lös jordfelsbrytare (som man stoppar i vägguttaget) utomhus till trimmer och annat förut, men gav upp efter att fyra stycken pajat.. :/

På jobbet är det medvetet borttaget JFB på saker som ska vara igång 24/7 eftersom reglerna säger att man ska testa dom med intervall, men då man inte vill/kan bryta strömmen så har man istället ingen JFB alls för att slippa testet.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Inlägg av GastonDeVille »

Haralt skrev:Hur är det med jordfelsbrytare, löser de ut endast för felströmmar(dvs jordfel) eller löser de ut även för överström, t.ex. en 16 A jordfelsbrytare löser ut vid en ström på 1,3 x 16 = 20,8 A.
Då heter det väl "personskyddsbrytare" eller "personskyddsautomat". Men det kanske finns andra varianter också?
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

ToPNoTCH skrev:Fast handgranater använder man väl bara en gång oftast. :wink:
Om handgranaten fungerar ja :lol:
"En gång är ingen gång"
Bo.Siltberg

Inlägg av Bo.Siltberg »

Ang en JFBs livslängd så är inte uppgifterna entydiga. Normen säger minst 2000 "operationer" samtidigt som jag också läst att varje utlösning "påverkar" livslängden. Men det kan rimligen inte vara ett problem att testa en JFB så ofta som 1 gång i månaden.

Vad som däremot kan skapa förvirring är att de kan fungera dåligt direkt efter att den löst ut. Mekanismen är känslig. En svag permamentmagnet håller den uppspända vippan i läge. Lite kvarvarande magnetism kan göra att JFB inte funkar. Vänta i så fall en kvart och prova igen.

Trådens problem kan också beror på att testknappen gick sönder under denna provning, det framgår inte ifall JFB faktiskt vägrade lösa pga felström.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Funktionen påminner om en sorts råttfälla för elektroner. En ganska komplicerad liten apparat som spänns upp mekaniskt och låses / apteras för att sedan kunna lösa ut av en löjligt liten kraft. Jag ska göra några tester och se om felet på den första JFB:n "Gewiss" faktiskt var helt kass eller om det "bara" var ett mekaniskt fel på själva kontaktkläppen så att inte det gick att få den att lösa ut. Alternativt har ett åskväder påverkat den. "Biltema nummer två" fungerade när jag hade kopplat bort och testade många timmar senare, numera slaktad. Nummer tre sitter uppe och jobbar glatt vidare. :vissla:
Återstår att se om det kan finnas någon gammal gisten snickerimaskin som läcker ström eller något djur ligger och kortsluter.
:kortis:
BJ

Inlägg av BJ »

När du ändå har isär den...
Vad är det som skapar den lilla kraften?
Någon sorts elektrisk magnet / reläspole?
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Haralt skrev:Hur är det med jordfelsbrytare, löser de ut endast för felströmmar(dvs jordfel) eller löser de ut även för överström, t.ex. en 16 A jordfelsbrytare löser ut vid en ström på 1,3 x 16 = 20,8 A.
En JFB är ingen säkring, ska inte användas som överlastskydd.
Märkströmmen den är uppmärkt med är den ström den klarar.

Lång historia kort: Problem i en villa, JFB löste. Visade sej att ena fasen på hällen drog över 30A. Satt en 25A JFB, byte till 40A löste problemet.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

PeterH skrev:Fabrikat? En JFB har väl bara ett antal frånslag i sig har jag för mig, typ 25 gånger har jag hört (även om jag aldrig bytt någon för att den löst för många gånger). Det kan ju röra sig om ett måndags-ex. det är ju elprylar vi pratar om och allt kan gå sönder.

Det är ju bra om den nya fungerar som den ska, aldrig kul med trasiga personskydd :vissla:
Däremot är det väldigt få gånger som dvärgbrytare är garanterade att klara kortslutning.
(Dvärgbrytaren har ju dubbla skydd, både kortslutning- och överlastskydd.)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

BJ skrev: Vad är det som skapar den lilla kraften?
Någon sorts elektrisk magnet / reläspole?
Enkelt förklarat så skapas kraften när det blir en skillnad i två trådar (fas och nolla) lindade runt en lite speciell trafo. Om något kortsluts mot jord ger det då ut en spännig, pga spännings differentialer, vilket aktiverar reläet.

Detta relä är dock inte tillräckligt snabbt och aktiverar bara en fjäder som i sin tur drar kontakteringen snabbare så det hela ligger inom spec, som jag förstått det.
BJ

Inlägg av BJ »

Okej.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Sverige skrev:
PeterH skrev:Fabrikat? En JFB har väl bara ett antal frånslag i sig har jag för mig, typ 25 gånger har jag hört (även om jag aldrig bytt någon för att den löst för många gånger). Det kan ju röra sig om ett måndags-ex. det är ju elprylar vi pratar om och allt kan gå sönder.

Det är ju bra om den nya fungerar som den ska, aldrig kul med trasiga personskydd :vissla:
Däremot är det väldigt få gånger som dvärgbrytare är garanterade att klara kortslutning.
(Dvärgbrytaren har ju dubbla skydd, både kortslutning- och överlastskydd.)
Anledningarna till att jag uteslutit all form av moderna "säkerhetssystem" och kör med vanliga diazedproppar här och saknar jordfelsbrytare är dels jordströmmar som inte går att göra mycket åt (vattenförande grusås och malmådror som bildar "batteri" vissa tider på året) och startströmmar från vissa maskiner som knäcker dvärgbrytare på löpande band av nån outgrundlig anledning. Centralen i nybygget är dessutom en gjutjärnscentral från 40-talet som renoverats och satts upp, funkade det då så gör det det fortfarande och laga inget som inte är trasigt. 8)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En jordfelsbrytare löser inte pga krypströmmar mellan byggnader. Endast pga fel i apparater och ledningar.

Den mäter strömmen som går i fasledare och nolla till apparaterna och kollar om summan blir 0.
Jordledaren är inte ens inkopplad till brytaren.
Användarvisningsbild
Sverige
Kontakt:

Inlägg av Sverige »

Teknikern skrev:Centralen i nybygget är dessutom en gjutjärnscentral från 40-talet som renoverats och satts upp, funkade det då så gör det det fortfarande och laga inget som inte är trasigt. 8)
Nyinstallation ska följa dagens regler.
Ska klara utlösningsvillkoret.
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Om inte diazedsäkringar skulle vara godkända skulle dom vara borta ur produktionen men det är dom ju inte, dessutom har jag installerat allt själv så jag vet med säkerhet att det är säkert och fackmannamässigt utfört och inte ett genuint råttbo i centralen. Bara för att saker är näst intill antika behöver inte betyda att dom är sämre än dagens plastic fantastic.
Användarvisningsbild
GastonDeVille
EF Sponsor

Lite julstämning i jordfelsbrytarmysterietråden
Blixtar och dunder :tomte:
Dangerous_thing.png

Riktigt spännande när han plockar fram sin Destruct-O-Tron på 3kJ ..
.. 24 minuter in på "testkörningen" :badgrin:
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar