Sida 2 av 2

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 15:35:08
av MadModder
Det där grön-blå schemat jag hittade är nog inget bra.
Det blir ju en spänningsdelare av det hela.
Balanspot och panpot i mitten. Alla volympotar på max. Endast signal in på vänster in.
Signalen som opampen för vänster ut ser då blir ju bara 1/4 av originalsignalen.
IMG_5695x.jpg
Passiv mixning suger.
The thermal noise of a resistor is given by √4kTRB
;)

> Kanske går att lösa med den här varianten.....
Det går väl. Men det blir tre styrningar som den längst ner, och sex utgångssteg som den i rutan, plus två summaförstärkare efteråt.

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 20:28:00
av 4kTRB
Brus är viktigast att det är lågt där signalerna genereras tex i ett riaa-steg. I mixern är signalnivån högre. En aktiv mixer är att föredra där du kan summera i en virtuell jordpunkt och använda lägre motståndsvärden.


Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 21:22:00
av MadModder
Precis.

Men angående panoreringen där.
Jag har kollat genom en drös datablad och alla möjliga scheman, och alla är uppbyggda på det vis som visas längst ner i det grön-blå schemat.
Himla märkligt. När poten är i mitten blir ju signalen halverad på båda sidor, så att halva går till varje, och panorerar man då över en annan kanal helt till ena sidan blir ju den mycket högre än den som är centrerad. Ska det vara så?

Exempel: sidan 28, figur 123
https://www.ti.com/lit/ds/symlink/lm4562.pdf
Nu förstärker just den där lite, men ändå.
Dessutom är väl + och - fel på den ena där. Den ena är inverterande, och den andra inte. Knasigt. :humm:

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 21:31:59
av 4kTRB
Bild

I detta schema är båda signalerna lika förstärkta i mittläget och sedan minskar ena signalens förstärkning medan den andra ökas eller tvärtom. Jag vet inte om panning ska fungera så eller om det borde vara att bara den ena signalens förstärkning enbart borde minska och den andra ha bibehållen förstärkning.

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 21:44:50
av MadModder
Det kanske inte blir en upplevd jämn förflyttning av ljudets "centrum" om båda är max i mittenläget, och bara minskar åt varsitt håll därifrån.

Däremot om man köper en balanspot med mittenläge, så är resistansbanorna just så: Första halvan är noll Ohm hela vägen och andra halvan upp till t.ex 5kΩ.

Men nu är det inte en äkta pan jag vill ha, utan möjligheten att kunna styra hur som helst. :D
Det här borde funka. Nej
mixer.png
Ingångsmotstånden behövs väl inte kanske.
Jag sänker nog 100k-motstånden där till höger närmare 10k som databladet föreslår...

[edit]
Nej, jag har ritat fel. Det där är en rökmaskin... :doh:
Tar det imorrn. Är för trött nu tydligen.

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 3 november 2019, 22:08:55
av 4kTRB
Styra som du vill är ju frihet det.
Du ska inte addera en sterobreddskontroll som tar bort lika signaler i de båda kanalerna?

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 4 november 2019, 14:28:43
av MadModder
Nja, det förtar ju hela grejen med att styra ut en monosignal till både höger och vänster om det ska tas bort efteråt. :p

Nu ska det väl vara rätt tycker jag. Någon som har synpunkter? :D
mixer2.png

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 4 november 2019, 15:52:30
av arvidb
MadModder skrev:Hmm... insåg just att genom att ha en jordning mellan kanalerna på det där viset iom pan-potten efter uppdelningen så blir det ingen överhörning alls, som det blir i mitt första principschema.
Då behöver jag inga buffertsteg innan för att dela upp det.
Överhörning mellan L och R hindras väl av de virtuella jordpunkterna (ingångarna till OP-amparna)?
opamp17b-virtuell-jord.png

Re: Mixa tre ljudsignaler

Postat: 4 november 2019, 16:11:59
av MadModder
Jag tänkte fel i citatet där. Inte om den virtuella, utan om signalen tar sig förbi så gör den ju det via de två 2,5k-motstånden då de är ihopkopplade...
Men ja det ska vara så att opampen via feedbacken ser till att summeringspunkten håller sig på noll, så teoretiskt ska det inte gå nån ström alls där.
Nu har jag ju inte byggt något än, så det blir till att testa hur det blir i verkligheten.
Kanske blir det mycket enklare än jag tänkt. :D