Sida 2 av 2

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 12:47:57
av fosfor
X-IL:
Oki.. jag tog bort semikolonet efter if satsen/villkoret för att Shimonu skrev:
"Du ska ju inte ha semikolon efter villkoret"

:oops:

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 14:28:41
av fosfor
HOY!

Hittade lösningen, visade sig vara ett = som saknades.... DOH!

Kod: Markera allt

if (millis() - timeAtLastActivity >= 9000) 
MEN nu har jag istället fått problemet att timern fortsätter ju skena även efter jag väckt upp den, så jag
behöver någon form av Reset kod för timern... *suck* :lol:

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 14:31:54
av Shimonu
Suck

.

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 14:41:38
av johano
fosfor skrev:HOY!

Hittade lösningen, visade sig vara ett = som saknades.... DOH!

Kod: Markera allt

if (millis() - timeAtLastActivity >= 9000) 
MEN nu har jag istället fått problemet att timern fortsätter ju skena även efter jag väckt upp den, så jag
behöver någon form av Reset kod för timern... *suck* :lol:
Nyfiken på hur du menar att ">=" skulle lösa problemet om inte ">" funkade?

Menar du att millis()-timeAtLastActivity *alltid* är lika med 9000?
Isåfall har du något annat problem någonstans.

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 14:55:52
av fosfor
Johano:

Den gick in i Sleep direkt utan = tecknet oavsett vilken tid jag skrev in, men med = så väntar den den tiden som jag skrivit in.
Det fantastiska är att alla funktioner fortsätter fungera trots att countern går i "bakgrunden".
Så nu funkar det alltså precis som tänkt, den går ner i Sleep Mode efter angiven tiden i den där delen kod.

MEN räkningen fortsätter ju efter Wake Up.
Så nu ska jag försöka hitta nåt som resettar countern/timern, och placera den koden i Wake Up biten.

:D

Har du nå bra förslag?

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 14:57:23
av Shimonu
fosfor: Jag kan LOVA(!) att det inte var =-tecknet som löste det för dig. Eftersom tiden också ändrat sig antar jag att du rört på ett flertal saker som sannolikt också påverkat.

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 15:01:11
av sodjan
> Så nu ska jag försöka hitta nåt som resettar countern/timern,

Det är väl bara att sätta timer/counter registren till noll?

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 23 maj 2019, 15:11:28
av fosfor
Här

Kod: Markera allt

      timeAtLastActivity  = millis();                          // Denna resettar efter uppväckningen 
Nu fungerar det strålande! Woho!
Tack ni som bidragit!

Re: Timer / räknare istället för knapp? Arduino MEGA

Postat: 30 maj 2019, 16:48:20
av haruki
I detta fall spelar det ingen roll då "-" har prioritering före ">", d.v.s. den operationen utförs först.
Kolla in följande sida för att se ordningen av operationer: https://en.cppreference.com/w/c/languag ... precedence

Ex.
int a = 1 + 5 * 2

Ger 11 i och med ordningen.
fosfor skrev:Okok ska återkomma med hela koden.
Men jag undrar, denna rad har skrivits på två olika sätt från två olika personer här.

if((millis() - timeAtLastActivity) > 5000)
vs
if(millis() - timeAtLastActivity > 5000)

Spelar det ingen roll hur detta skrivs eller?
Eller var det bara en miss från något håll.