Sida 2 av 2

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 28 april 2019, 22:57:30
av bearing
Aha, så det här kortet sitter inte i ratten. Annars hade ju en accelerometer kanske kunnat användas som en redundant sensor.

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 29 april 2019, 00:17:23
av Thomasx
Korrekt, det sitter inte i ratten. Det sitter på rattstången. Och mäter rattens rotation, via lite kugghjul.

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 29 april 2019, 06:03:29
av Janson1
Har rattaxeln varit lossad från kuggstångsstyrningen/styrsnäckan?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 30 april 2019, 01:19:14
av Thomasx
Nope! Hur så?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 1 maj 2019, 09:35:27
av Janson1
Det sitter förutom vinkelgivare mm även en räknare så styrningen vet när det bör gå rakt fram, tar man loss rattaxeln och får dit den ett varv fel så blir allt dåligt. Inte bara antisladdsystemet utan om man kommer till ändläget så kan "klockspring" ryka av, den elektriska kopplingen mellan ratt och rattstång. Detta driver airbag, tuta, radio, farthållare mm om det finns knappar för det. Det kanske står men vad är exakt felkod?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 1 maj 2019, 09:36:16
av Janson1
En fråga till, hur uppstod felet?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 1 maj 2019, 09:40:10
av Icecap
Kan det vara en hallsensor kanske? Vifta med en magnet och kolla output.

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 6 maj 2019, 21:47:16
av Thomasx
Det är inte någon halleffektsensor, redan testat med magnet.

Felet uppstod inte på något särskilt vis, vad jag vet. Rätt som det var en dag varnade bilen för detta.

Rattaxeln sitter där den sitter. Rattvinkelgivaren, som är en del av "klockspring" är lossplockad ja, annars hade det inte gått att komma åt elektroniken. Någon givare utöver de som sitter på detta kortet finns inte och inte någon "räknare". Givarna som sitter på kortet anger rattens läge. Det där har jag koll på, liksom vad som är rakt fram på "klockspring".

Frågan, eller frågorna är,

1. vad för komponent detta är
2. varför jag får felkod, och felkoden är "Styrvinkelgivare intern fel". Kopplar man bort styrvinkelgivaren helt får man andra felkoder som tar längre tid att få fram. Dvs, detta interna felet som kommer snabbt, kommer helt klart ifrån detta kortet, dvs kommunikationen från kortet fungerar som det ska. Frågan blir då alltså, varför kortet säger att något är fel på det. För jag hittar inga fel på det. alla komponenter verkar hela och signalerna från givarna ser ut precis som man kan förvänta sig. Det enda som kvarstår är denna komponent, och den förefaller faktiskt inte helt frisk, eftersom den enda utsignal jag fått ifrån den är 0,7 volt och inget annat.

Det enda andra som skulle kunna orsaka ett problem/fel, är följande.

Det sitter fyra halleffektsensorer på kortet, dessa läser av två roterande magneter på kugghjul. Två halleffektgivare per magnet. Den ena magneten roterar 180 grader från ändläge till ändläge på ratten. den andra roterar sex fulla varv från ändläge till ändläge.

Man skulle kunna tänka sig att en av dessa två magneter/kugghjul kuggat över, och att utsignalerna från de två halleffektgivarna på det ena kugghjhulet inte matchar förväntad signal från halleffektgivarna på det andra kugghjulet.

Det blir i så fall ett litet helsike att på experimentell vägg hitta rätt igen. Eftersom för varje läge måste man plocka isär och justera kugghjulen och montera ihop allt igen. Initiera ratten med en speciell procedur, och sedan köra bilen enligt ett visst mönster, först därefter lär felkoden kunna försvinna. Sedan får man göra den manövern för varje nytt läge på kugghjulens inbördes position. Och det finns ju ett gäng kuggar på ett varv ;)

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 6 maj 2019, 22:18:22
av Janson1
Ok, du har verkligen fördjupat dig i dess fel och förmodade funktion. Jag är väl också lite inne på att nåt har kuggat över. Finns det några som helst märkningar på dom olika kugghjulen eller att magneterna skall stå i ett speciellt "startläge" vid montering? Eller har nåt "tappat minnet" så man måste lära den på nytt?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 7 maj 2019, 01:03:51
av kricka
Vad är det för bil?

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 7 maj 2019, 19:45:15
av Thomasx
Janson1 skrev:Ok, du har verkligen fördjupat dig i dess fel och förmodade funktion. Jag är väl också lite inne på att nåt har kuggat över. Finns det några som helst märkningar på dom olika kugghjulen eller att magneterna skall stå i ett speciellt "startläge" vid montering? Eller har nåt "tappat minnet" så man måste lära den på nytt?
Sannolikt finns något "startläge". Men samtidigt vet ju aldrig bilen hur ratten är vriden när man startar den, och det finns en kalibreringssekvens. Samtidigt kan jag notera att det finns en varning för att ratten vridits för långt, så via den kan man ju styra in så att ändlägena ligger inom det godkända området så att säga. Så det enda som återstår då egentligen är de inbördes lägena mellan kugghjulen.

Det kugghjul som ger ett halvt varv på hela rattutslaget borde vara ganska givet hur det ska vara. För man vill sannolikt inte att två olika lägen på ratten skall ge upphov till samma utsignalnivå. Utsignalen är en sinuskurva när man vrider ratten med konstant hastighet, och från ändläge till ändläge kan man då ställa in kugghjulet så att det går från topp till botten på en halv sinusvåg. På så vis fås aldrig samma utsignal för två olika rattvinklar.

Återstår då att synka in det andra kugghjulet som ger sex hela sinusvågor på hela rattutslaget. Om det nu hänger på det.

Men jag är fortfarande fundersam till funktionen på denna komponent. :)

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 7 maj 2019, 20:34:52
av mrfrenzy
Styrvinkelgivare intern fel
.
Det betyder alltså att mjukvaran inuti enheten har konstaterat att det är något fel på den. Det behöver inte vara ett elektriskt fel, det kan också vara kalibreringsdata i eeprom som blivit förstört pga dålig implementation av brownout (mycket vanligt i 5-15 år gamla bilar).

Även om det är ett elektriskt fel så är det inte säkert det hjälper att laga detta. Om ett sådant internt fel detekteras kan mjukvaran mycket väl sätta en flagga som gör att den aldrig mer fungerar.

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 8 maj 2019, 14:57:24
av cittra49
Är det en VW? En kompis hade en caddy som en gul lampa med ratt började lysa på, tipset han fick var att ta av batteriet och sväng fullt vänster höger några ggr, kan ev ha varit nån knapp som skulle va intryckt samtidigt. Är det Vw du har kan jag ringa och höra med han mer exakt vad han gjorde.

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 8 maj 2019, 17:15:10
av mrfrenzy
cittra49: Det du beskriver är för kalibreringen av rattvinkel på VW/AUDI/SEAT etc och måste göras efter varje strömvbrott. Då får man en felkod "ratten behöver kalibreras". Det räcker att starta motorn, vrida sakta hela vägen och hålla kvar en stund i båda ändlägen.

TS har ett helt annat problem. Det kräver någon form av reparation och radering av felkod (om denna felkod ens går att radera på det bilmärket).

Re: Vad för komponent kan detta vara?

Postat: 9 maj 2019, 14:55:29
av newbadboy
Thomasx skrev:Ja, att den heter just U9 och att två av de tre benen går direkt till VCC och GND gör att jag också tänker att det är någon form IC/Sensor, snarare än en transistor. Annars har ni helt rätt i det där med diodspänningen. Kanske det är ett resultat av att den kastat in handduken.

Den går till ben 7 på en PIC16F768, flera andra ben på den porten används som analoga ingångar från andra sensorer på kortet.
Jag hittar inget som heter 16f768, är det verkligen rätt nr?

Undrar lite vad som händer om du lyfter pinnen som du mäter 0.7V på? OM inte annat får vi reda på om du får 0,7V från PICen eller den hemliga komponent.

Jag funderar om det inte är ngn form av spänningsref tex om det nu inte är en som innan nämnd trissa.

Går det att få en större bild på kortet?