Postat: 3 februari 2006, 16:58:02
Du får plocka fram mekanikkunskaperna du tyckte var så tråkiga en gång i tiden. Tror att man tjänar på att göra en riktigt enkel modell, gör man en för avancerad blir det så svårt att räkna på det :)
Uåten är ju en massa som lyfts av en kraft (tyngden av den undanträngda vattenmassan). På denna ubåt verkar även dämpande viskös kraft
Fv=B*v^4
tror jag, detta går dock inte att räkna på så vi säger
Fv=B*v
istället.
Edit: Ändrat oklar text nedan.
Låt Fl vara lyftkraften. Totalt alla krafter som verkar på ubåten (positiv riktning uppåt) är då
Fl - Fv = -x*g - B*v
x betecknar mängden vatten i tanken, där x=0 motsvarar den mägd vatten då ubåten är i jämnvikt, varken stiger eller sjunker.
F = m*a
får man
-x*g - B*v = m*a
-x*g - B*h' = m*h'' (h=båtens höjd över en tänkt punkt, t.ex. sjöbottnen)
(m*g''+b*s')/g = -x
transformering ger
(ms^2+bs)*H(s)/g= -X(s)
Totala systemet med vattennivån i tanken som insignal och ubåtens position i vattnet som utsignal borde då bli
G(s)=H(s)/G(s) = -g/(s*(ms+B)) = -(g/Bs)* 1/(ms/B+1))
Med reservation för alla eventuella felräkningar. Viskositetskonstanten B måste nu mätas. Kika på denna ekv.
-x*g - B*v = m*a
Om du låter ubåten stiga eller sjunka långsamt i vattnet med konstant hastighet blir a=0 och du får
-x*g - B*v = 0
B*v=-x*g
B=-x*g/v
där x är mängden (liter) vatten över jämviktsläget (då ubåten varken sjunker eller stiger), g = 9.81 och v är den konstanta hastighet med vilken den rör sig.
Jag skulle nog överhuvudtaget inte bry mig om snabbheten på pumpmotorerna till tankarna, endast se dom som en konstant K (dvs att du "omedelbart" kan bestämma vattenmängden i tanken), detta pga deras stora snabbhet i förhållande till resten av systemet. Jag kanske skulle kolla ungefär hur snabbt de t.ex. tömmer tanken, beteckna den tiden för Ta och aproximera med.
G(s) = K/(S*Ta+1)
dvs. ett första ordningens system.
Slutligen: Eftersom systemet består av en (och endast en) integration kommer proportionell reglering att fungera. Däremot kan det gå att få ubåten att reagera snabbare om du flyttar polen i s=-B/m närmare 0. Där kommer reglerteori och PID in, och där kan jag inte hjälpa dig mer.
Uåten är ju en massa som lyfts av en kraft (tyngden av den undanträngda vattenmassan). På denna ubåt verkar även dämpande viskös kraft
Fv=B*v^4
tror jag, detta går dock inte att räkna på så vi säger
Fv=B*v
istället.
Edit: Ändrat oklar text nedan.
Låt Fl vara lyftkraften. Totalt alla krafter som verkar på ubåten (positiv riktning uppåt) är då
Fl - Fv = -x*g - B*v
x betecknar mängden vatten i tanken, där x=0 motsvarar den mägd vatten då ubåten är i jämnvikt, varken stiger eller sjunker.
F = m*a
får man
-x*g - B*v = m*a
-x*g - B*h' = m*h'' (h=båtens höjd över en tänkt punkt, t.ex. sjöbottnen)
(m*g''+b*s')/g = -x
transformering ger
(ms^2+bs)*H(s)/g= -X(s)
Totala systemet med vattennivån i tanken som insignal och ubåtens position i vattnet som utsignal borde då bli
G(s)=H(s)/G(s) = -g/(s*(ms+B)) = -(g/Bs)* 1/(ms/B+1))
Med reservation för alla eventuella felräkningar. Viskositetskonstanten B måste nu mätas. Kika på denna ekv.
-x*g - B*v = m*a
Om du låter ubåten stiga eller sjunka långsamt i vattnet med konstant hastighet blir a=0 och du får
-x*g - B*v = 0
B*v=-x*g
B=-x*g/v
där x är mängden (liter) vatten över jämviktsläget (då ubåten varken sjunker eller stiger), g = 9.81 och v är den konstanta hastighet med vilken den rör sig.
Jag skulle nog överhuvudtaget inte bry mig om snabbheten på pumpmotorerna till tankarna, endast se dom som en konstant K (dvs att du "omedelbart" kan bestämma vattenmängden i tanken), detta pga deras stora snabbhet i förhållande till resten av systemet. Jag kanske skulle kolla ungefär hur snabbt de t.ex. tömmer tanken, beteckna den tiden för Ta och aproximera med.
G(s) = K/(S*Ta+1)
dvs. ett första ordningens system.
Slutligen: Eftersom systemet består av en (och endast en) integration kommer proportionell reglering att fungera. Däremot kan det gå att få ubåten att reagera snabbare om du flyttar polen i s=-B/m närmare 0. Där kommer reglerteori och PID in, och där kan jag inte hjälpa dig mer.