Är detta "ok" märkning?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Är detta "ok" märkning?

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:
Det verkar inte finnas några certifieringsmärken på den där
Vad menar du, finns inga krav på certifiering, och jag tror den skulle klara en kontroll, isolationsavstånden på kortet ser rätt ok ut.
Nej, men om det hade funnits certifieringsmärken så hade det varit mer sannolikt att märkningen varit enligt standard.

Jag tvivlar alltså på att märkningen av anslutningarna är enligt standard.

Även felaktig märkning eller avsaknad av bruksanvisning brukar rendera avvikelse vid marknadskontroll, det handlar inte bara om isolationsavstånd.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du har ju anslutit fas och nolla på kortet, eller hur.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Sherlia skrev: Bild
Det syns ju på bilden att fas och nolla har anslutits till de yttre skruvarna. Det har alltså blivit en direkt kortslutning. Det kan då knappast ha gått nån ström genom komponenterna. Vilken väg skulle strömmen gått in i komponenterna?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nerre, du får faktiskt visa på vilken standard som skall användas och hur den definierar märkningen.
Nerre, spelar ingen roll, kortet är skadat, och kassation är enda alternativet.
Varken du eller någon annan kan garantera att produkten, iom kortslutningen uppfyller gällande regler.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det är troligen IEC 61347-2-13:2014 som gäller för denna typ av produkt (och eftersom det är en så kallad "del 2-standard" så lär kraven i IEB 61347-1 gälla också).

Vill du veta vad en viss standard säger så får du allt köpa den. Standarder är upphovsrättsskyddade så jag kan inte citera en standard utan vidare. (Jag jobbar inte heller med belysningsprodukter så jag har inte tillgång till denna standard.)
Användarvisningsbild
Sherlia

Inlägg av Sherlia »

I vilket fall som helst fungerar produkten felfritt nu när den är korrekt inkopplad :) Enda felet är att ena anslutningen inte fungerar något mer då ledningen på kortet gick av. Jag har dock inga avsikter att någonsin skarva vidare en ledare via en apparat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Då vet du alltså inte om märkningen är ok eller inte.
Sannolikt, eftersom tillverkaren CE-märkt produkten så anser tillverkaren att den uppfyller relevanta direktiv.
Standarder i sig är rätt ointressanta, då de endast är rådgivande.

Shelia, hoppas att du har en bra brandförsäkring, då traditionella försäkringar inte ersätter ett öre, eftersom du medvetet använder en felaktig produkt.
Dessutom, när det händer något, så lär polis och åklagare bli väldigt intresserade, kallas allmänfarlig vårdslöshet, och i värsta fall vållande till annans död mm.
Användarvisningsbild
Sherlia

Inlägg av Sherlia »

TomasL skrev:Shelia, hoppas att du har en bra brandförsäkring, då traditionella försäkringar inte ersätter ett öre, eftersom du medvetet använder en felaktig produkt.
Dessutom, när det händer något, så lär polis och åklagare bli väldigt intresserade, kallas allmänfarlig vårdslöshet, och i värsta fall vållande till annans död mm.
Antar att jag får tydligt markera nödutgångar på min boda då så ingen råkar stanna där inne när den brinner ner :D
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Byt drivern i stället till en ny.
Användarvisningsbild
Sherlia

Inlägg av Sherlia »

Får nog göra så.
Nerre

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:Då vet du alltså inte om märkningen är ok eller inte.
Sannolikt, eftersom tillverkaren CE-märkt produkten så anser tillverkaren att den uppfyller relevanta direktiv.
Standarder i sig är rätt ointressanta, då de endast är rådgivande.
Myndigheterna tycker inte att standarderna är ointressanta när de utför marknadskontroll. (Det vet jag eftersom jag har jobbat med marknadskontroll som underleverantör åt både Elsäkerhetsverket och TUKES för typ 20 år sen.)

Tillverkaren har CE-märkt produkten för att få sälja den.

Då det är en "komponent" och inte en färdig "apparat" så tror jag dessutom att den bara behöver CE-märkas mot EMC-direktivet (inte LVD).
Teknikern
Bannad

Inlägg av Teknikern »

Sherlia skrev:Får nog göra så.
Eller skita i vad domedagsprofeten TomasL skriver, jag fyllde en värmepump med gasol (ja det funkar lika bra som köldmedia och köldmedia brinner den också) och enligt TomasL skulle hela grannskapet förintas när värmepumpen sprang läck och exploderade,,,,,,,,värmepumpen går hur bra som helst och har varken exploderat, läckt eller förintat grannskapet. :mrgreen:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

TomasL skrev:
Det verkar inte finnas några certifieringsmärken på den där
Vad menar du, finns inga krav på certifiering, och jag tror den skulle klara en kontroll, isolationsavstånden på kortet ser rätt ok ut.
Kan det vara tillåtet med så dålig märkning att du har 50% chans att koppla rätt, och 50% chans till kortslutning?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu finns det garanterat en inkopplingsanvisning till den, läser man den så finns det knappast någon risk.
Dessutom så måste man ha erforderlig kunskap för att få koppla in den, och då blir det inte fel.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Gör man som det står blir det rätt. Det finns ingen anledning till att prylen ska ha fas på två plintar. Så gissningen var tämligen långsökt.

Men jag håller med om att prylen inte är livsfarlig att använda.
Skriv svar