Sida 2 av 4

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 9 augusti 2017, 18:26:10
av mattiaz
Jo, det är ju sant iof. Får väl se till att spis och ugn och något mer är påslaget :humm:

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 9 augusti 2017, 21:31:27
av Mindmapper
mattiaz skrev:Fast y/d-starten är ju inte heller gratis. Funkar det inte med den så kan det ju ff fungera med en mjukstart tänker jag.

Eldar med ved så det är inget bekymmer. Kruxet är väl om många andra stora förbrukare är igång samtidigt.
Trodde att Y/D-starten fanns med i köpet. När den inte gör det blir ju situationen lite annorlunda.
Att köpa en frekvensomriktare eller annan startutrustning blir ju ändå en investering man måste göra för att få igång kompressorn. Skillnaden mellan att köpa en Y/D, mjukstart eller VFD är ju den man måste ta hänsyn till. Hade man haft en Y/D redan så hade den varit värd att prova.

Vid användning med kompressor så ger en VFD flera fördelar några redan nämnda. En som jag tror inte är nämnd är att genom att varva ner motorn lite så minskar du strömmen. Eftersom kapaciteten på kompressorn förmodligen är mycket större än du har behov av så kan du med VFD anpassa uttaget till ditt behov och få den mera anpassad till ditt elabonemang, samtidigt som du får en bättre elmiljö.

Att testa med en Y start är ju ändå en bra ide. Men eftersom inte den levereras med Y/D-start, har du kontrollerat att motorn är avsedd för Y/D-start? Kan knappast tänka mig att den inte är det men kolla ändå!

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 9 augusti 2017, 21:47:35
av mattiaz
Det är bara blocket och motorn monterade på en ram. Den har stått som reserv till en skruvkompressor i ett större system.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 10 augusti 2017, 07:40:55
av Mindmapper
Nu är det bara mjukstart och frekvensomriktare som återstår. Om inte!
Motorlindningarna är 380 / 440V i D-koppling.
Att Y-koppla verkar inte vara ett alternativ.
Det borde innebära att lindningarna är fast ihopkopplade så att de inte går att sära på. Kommer man inte åt båda sidor på lindningarna kan man inte Y-koppla. Hur ser det ut där man kopplar kabeln till motorn?

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 10 augusti 2017, 08:20:01
av mattiaz
Jag fick se att skylten såg lite skum ut när jag la in den. Vet tyvärr inte hur motorn ser ut i kopplingsplinten, jag tog bara kort på skyltarna på elmotorn respektive blocket när jag var och kikade på den.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 10:50:47
av säter
Vad är det för beteckning på kompressorn?

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 10:59:08
av TomasL
Mindmapper skrev:Nu är det bara mjukstart och frekvensomriktare som återstår. Om inte!
Motorlindningarna är 380 / 440V i D-koppling.
Att Y-koppla verkar inte vara ett alternativ.
Det borde innebära att lindningarna är fast ihopkopplade så att de inte går att sära på. Kommer man inte åt båda sidor på lindningarna kan man inte Y-koppla. Hur ser det ut där man kopplar kabeln till motorn?
Nej den går inte YD-Koppla, enbart D-kopplad.
Vid 50Hz 380V 15A.
Vid 60Hz 440V 13A.

Så du behöver antingen en mjukstart eller en omformare.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 11:18:47
av säter
Jag har haft kompressorer med sådan Leroy-motor, och dessa har haft Y/D-start.
Beteckningen på kompressorn, samt lite bilder vore bra.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:01:25
av mattiaz
Då är frågan om den vfd:n jag länkade till är ngt att ha?
Räcker det att skaffa en mjukstart eller vfd med samma effekt som motorn? Eller behöver den överdimensioneras?

Har bara bilder på märkskyltarna.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:05:15
av säter
En LE9.
Den ska vara utrustad med Y/D-start original.
Atlas-Copco_LE11.pdf

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:17:52
av Mindmapper
TomasL skrev:
Mindmapper skrev:Nu är det bara mjukstart och frekvensomriktare som återstår. Om inte!
Motorlindningarna är 380 / 440V i D-koppling.
Att Y-koppla verkar inte vara ett alternativ.
Det borde innebära att lindningarna är fast ihopkopplade så att de inte går att sära på. Kommer man inte åt båda sidor på lindningarna kan man inte Y-koppla. Hur ser det ut där man kopplar kabeln till motorn?
Nej den går inte YD-Koppla, enbart D-kopplad.
Vid 50Hz 380V 15A.
Vid 60Hz 440V 13A.

Så du behöver antingen en mjukstart eller en omformare.
Vad baserar du det på?
Har du sett kopplingsplinten?

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:24:24
av Mindmapper
mattiaz skrev:Då är frågan om den vfd:n jag länkade till är ngt att ha?
Räcker det att skaffa en mjukstart eller vfd med samma effekt som motorn? Eller behöver den överdimensioneras?

Har bara bilder på märkskyltarna.
De säljs oftast för ett visst effektområde. Du bör inte underdimensionera. Står valet mellan en exakt på storleken och en som hade lite marginal skulle jag ta en med marginal. Kinagrejor har jag ingen erfarenhet av så där skulle jag nog helst inte vilja ha en exakt på märkeffekten.

Du har ju annat som spelar in också. Att montera VFD så att den får rätt luftväxling t.ex.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:29:08
av Mindmapper
säter skrev:En LE9.
Den ska vara utrustad med Y/D-start original.
Atlas-Copco_LE11.pdf
Normalt sett får du inte ansluta en så stor motor till elnätet med direktstart.
På en industri med ett styvare nät är det inte omöjligt att direktstarta 7,5kVA.
Vi vet inte riktigt var den har suttit, men jag antar en större industri som snabbt vill vara igång vid ett haveri av den andra kompressorn.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 12:38:08
av säter
mattiaz skrev:Det är bara blocket och motorn monterade på en ram.
Finns avlastningsventilen?
Den måste du ha.

Re: Hur fungerar en mjukstart till trefasmotor?

Postat: 12 augusti 2017, 14:16:43
av TomasL
Mindmapper skrev:
TomasL skrev:
Mindmapper skrev:Nu är det bara mjukstart och frekvensomriktare som återstår. Om inte!
Motorlindningarna är 380 / 440V i D-koppling.
Att Y-koppla verkar inte vara ett alternativ.
Det borde innebära att lindningarna är fast ihopkopplade så att de inte går att sära på. Kommer man inte åt båda sidor på lindningarna kan man inte Y-koppla. Hur ser det ut där man kopplar kabeln till motorn?
Nej den går inte YD-Koppla, enbart D-kopplad.
Vid 50Hz 380V 15A.
Vid 60Hz 440V 13A.

Så du behöver antingen en mjukstart eller en omformare.
Vad baserar du det på?
Har du sett kopplingsplinten?
Motorplåten anger att den är fast D-Kopplad och de spänningar, frekvenser och strömmar.