Etsningsproblem igen...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En annan anledning kan vara att det lyser genom det svarta på layouten, så att även den fotoresist som inte ska ha ljus får sig en liten dos.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Det är ju inte heller helt omöjligt. Jag har skrivit ut med max svärta, tre gånger på OH-film. Om jag tittar mot en lampa så lyser det ju igenom en gnutta, dock inte mycket.
Användarvisningsbild
Fritzell

Inlägg av Fritzell »

pjta.. är utskriften dålig blir framkallningen dålig och då blir etsningen dålig. Det är faktiskt väldigt viktigt att det är maximal svärta där det skall vara det. Håller man upp layouten mot en lampa skall det inte synas något ljus alls om det ska vara optimalt..
Men det går ju nästan inte att få det så bra. Sen är det ju viktigt att ha bra lampa också, men jag tycker det borde inte ha så mycket med detta problemet att göra iomed att det blir dåligt på det stället där ljuset INTE skulle ha trängt igenom :? (alt. om du som sagt har för dålig utskrift)
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Bra Fritzell, då har vi eliminerat lampan. Utskriften kan ju faktiskt också vara problemet. Om man tittar på den så kan man se siluetten av en 60W lampa genom det svarta. Jag vet inte hur mycket det betyder, man kan ju faktiskt registrera enskilda fotoner med blotta ögat... lite OT kanske...

Jag vet inte hur jag ska få mer svärta eller täckning. Enkla utskrifter på dubbla ark ger samma genomlysning ungefär.

Vilka symptom får man om man har för gamla laminat?
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Du menar att man kan gå tillbaka från etsningen till mera framkallning?
Precis... Jag använder själv metoden när jag är lite osäker på framkallarens kondition. Det funkar bra på den kemin (natriumkarbonat framkallare för negativ resist samt järnklorid ets) jag använder borde göra det på annan kemi också men för säkerhets skull gör ett test på en liten skräp bit. Viktigt är att skölja i mellan så att man inte kontaminerar de olika stegen.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Kontakt:

Inlägg av lgrfbs »

Fick ett tips från en kompis att man ska använda röd färg istället för svart då den täcker bättre mot det UV ljust.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Vill du ha perfekt svärta i filmerna kan du gå till en reprofirma och be dom köra ut dina plottar på fotosättaren. Kom i håg att tala om isåfall att dom ska köra ut dom 'positivt' annars är standard att filmerna kommer ut som negativ. Det brukar fungera att lämna originalet som pdf eller eps.

Jag brukar använda justnu tryck och det brukar kosta en hundring ungefär.
Pjoms
EF Sponsor

Inlägg av Pjoms »

Efter en del testande kom jag fram till att den enklaste och billigaste lösningen var att skriva ut med laser på vanligt kopieringspapper. Nu har jag visserligen ganska mycket ljus, fyra UV-rör i en gammal scanner, men en stark lampa borde också gå tycker jag.
Jag lyser i ca 9 min, och har inga problem göra banor i 16mil (0.4mm). Jag har testat smalare, men då är det lite osäkert, men inte omöjligt om man måste.
Framkallar "på känn", kanske 10-20sek med elfas framkallare - kaustiksoda går inte alls för mig. Då försvinner allt mönster...

Att skriva med bläck på vanligt papper gav för luddiga konturer, och bestruket papper (inte glättat) släppte nästan inte igenom nå't ljus alls. Jag lyste i 40 min utan att det gick att etsa bort nå'n koppar... :?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det här med att det inte riktigt blir täckande med OH-film låter lite skumt. Jag kör med en gammal bläckstråleskrivare och 3st lager OH-film, det syns inget ljus alls där det är svart. Jag brukar belysa med ett litet solarie.

Är kanterna på det svarta helt skarpa? (När jag provade med min nya HP-bläckskrivare så blev de lite oskarpa och det gav inget bra resultat.)

Har du möjlighet att ändra skrivarinställningarna så skrivaren matar ut lite mer bläck?

Sedan blir det bättre om man har OH-papper med en lite "korning" utskriftsida. (De ser lite frostade ut.) Andra OH-papper ger sällan lika bra svärta.
Användarvisningsbild
simon78
Kontakt:

Inlägg av simon78 »

Skriver du en utskrift på tre blad, eller tre utskrifter på ett blad? Jag kör med en bläckstråleskrivare, på full svärta. och med Transperancy inställt. Jag kanske borde prova med wellum/drafting film istället?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag skriver ut på tre blad, en utskrift per blad.

Använder Inkjet-Folie (nr 4260) från Herma. Så här står det på kartongen:
*Highly transparent.
*Optimum ink absorption due to special surface treatment.
*Fast drying

Det kostade 179kr för 10st i bokhandeln, men det var det garanterat värt. Provade med "vanligt" OH-papper innan (som skulle fungera till bläckstråleskrivare) men det gick inte alls lika bra. Det torkade knappt och utskriften blev mer grå än svart.

Visste inte vad wellum var, men efter lite googlande fick jag detta svar:
"vellum är halvtransparent papper som ser ut lite som smörpapper".
"EP är förkortning för emossing pulver", -kanske det som sitter på utskriftsidan?

edit: Funderar över din "transperancy"-inställning. Det är inte så att den gör så även utskriften blir genomskinlig?
Håkan Lager

Inlägg av Håkan Lager »

Hej från Mantorp.
Etsning av kretskort är en cirkus för sig.
Mitt recept är en bra kliché som man inte kan se igenom med ett starkt motljus (stora kontraster).
För framkallning:
7 gram karstiksoda i en liter vatten (karstiksoda köper du på ICA.)
Lite mer eller mindre (prova först med småkort så koncentrationen och temperaturen blir rätt) och kör ditt kort ( vi har inte ting till att mäta alla parametrar)
Etasvätskan:
Ju smalare linjer du önskar (aggresivare vätska ) för annars etsar det under maskerad linje vid längre tid.
Hoppas din etsning går bra
hälsningar Håkan
Skriv svar