VINDKRAFTSSNURRA LADDNING
Re: VINDKRAFTSSNURRA LADDNING
Med en enkel shuntregulator så kommer spänningen att vara konstant.
Det stämmer. Tänkte om den producerade betydligt högre spänning än 12 v. i generatorn.danei skrev:Det finns inget i manualen som antyder att det skulle handla om särskilt hög spänning. Jag tolkar det som att spännen från generatorn är samma som på batterierna. Om det var någon typ MPPT regulator så skulle det sannolikt framgå. Så räkna med att du har 12V i ledningen. Vilket leder till stor ström. När du skriver starkström gissar jag att du menar att spänning ligger över klenspännigs nivåer. Det var inte strömmen du syftade på va?
bearing skrev:Spänningen från generatorer med permanentmagneter (som denna) är proportionell med varvtalet. Jag skulle gissa att varvtalet vid 2,5m/s ger drygt 12V topp-spänning på trefasen. Med starkare vind/högre varvtal ökar spänningen. Jag tror inte att det är ledningarnas spännings-isolering som är problemet, för i så fall skulle problemet komma vid stark vind, och inte vid svag vind. Och det är osannolikt att det skulle bli överslag i ledningarna med den härwodelar skrev:Generatorn ger förmodligen högre spänning än vad RKUPkablarna klarar. Kablarna klarar 100 volt enligt googling :http://www.swedol.se/kopplingskabel-rku ... oC0jfw_wcB .
Kan det vara så att jag behöver kabel för starkström ?
Du kan ju kolla trefasen från generatorn. Det ska vara samma växelspänning mellan alla tre faser. Ifall en fas saknas skulle detta ju kunna vara felkällan. Då är det antagligen skarvar i ledningarna eller släpskor med dålig kontakt som är felet. I värsta fall själva generatorn.
Ok. kan alltså bero på glappkontakt. Jag får kolla kablarna precis under generatorn. Att ljudnivån ökar med vindhastigheten antar jag är ofrånkomligt.
Används shuntregulatorer på generatorer med neodym-magneter?danei skrev:Med en enkel shuntregulator så kommer spänningen att vara konstant.
Jag har fått uppfattningen att kortslutningsströmmen vid arbetsvarvtal är alldeles för hög.
Manualen säger att varvtalet varierar mellan 500 och 1000 rpm. Om 500 rpm ger 12V obelastad kommer 1000 rpm ge 24V obelastad utan regulator.
har använt den här kabeln :
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... 8168sv[url][/url]
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... 8168sv[url][/url]
bearing: Vad har kortslutningsströmen med saken att göra?
https://en.wikipedia.org/wiki/Linear_re ... regulators
Nu står det visserligen inte rakt ut att det är en shuntregulator, det tolkade jag lite mellan raderna.
Nu står det visserligen inte rakt ut att det är en shuntregulator, det tolkade jag lite mellan raderna.
wodelar,
Varför går du inte till affären du köpt vindgeneratorn, eller kontaktar den firman där du har köpt vindgeneratorn?
Det är det första man skall göra när en apparat inte fungerar. De är säkert mycket intresserade av att den apparaten de sålt också fungerar väl. Om du börjar reparera den, då förverkar du garantin.
Varför går du inte till affären du köpt vindgeneratorn, eller kontaktar den firman där du har köpt vindgeneratorn?
Det är det första man skall göra när en apparat inte fungerar. De är säkert mycket intresserade av att den apparaten de sålt också fungerar väl. Om du börjar reparera den, då förverkar du garantin.
Håller med. Funkar den inte som det ska så kontakta företaget du köpt den av.
Sedan ska man vara medveten om att små vindkraftverk sällan är lönsamma. För att vind ska vara lönsamt så måste man upp i stora verk och få hög höjd på dem. Ofta lovar tillverkaren 600W effekt, men det du får ut är kanske 60W. En vän till mig var med och projekterade och satte upp ett vindkraftverk på ett bostadshus här i gbg, men dels visade det sig att de fick ut väldigt lite effekt och dels spred sig vibrationer och därmed oljud i huset så vindkraftverket blev inte långlivat. Lite trist kan jag tycka, men funkar det inte så gör det inte.
Solpaneler har nackdelen att i december och januari i Sverige ger de väldigt lite, men resten av året är de lönsammare än vad ett litet vindkraftverk är.
Följer tråden och hoppas att du får ordning på det hela till sist, håller tummarna!
Sedan ska man vara medveten om att små vindkraftverk sällan är lönsamma. För att vind ska vara lönsamt så måste man upp i stora verk och få hög höjd på dem. Ofta lovar tillverkaren 600W effekt, men det du får ut är kanske 60W. En vän till mig var med och projekterade och satte upp ett vindkraftverk på ett bostadshus här i gbg, men dels visade det sig att de fick ut väldigt lite effekt och dels spred sig vibrationer och därmed oljud i huset så vindkraftverket blev inte långlivat. Lite trist kan jag tycka, men funkar det inte så gör det inte.
Solpaneler har nackdelen att i december och januari i Sverige ger de väldigt lite, men resten av året är de lönsammare än vad ett litet vindkraftverk är.
Följer tråden och hoppas att du får ordning på det hela till sist, håller tummarna!
Den shuntregulator jag byggde till min motorcykel utifrån ett schema på nätet fungerade på det sättet att den kortslöt generatorns lindningar då batterispänningen blev för hög. Detta ger betydligt mindre värme i regulatorn än med en zenerdiod. Och ifall magnetfältets styrka automatiskt begränsar kortslutningsströmmen ger denna metod inte heller mer värme i lindningarna än med zener. Men detta är ju egentligen inte en shuntregulator, som du skriver om. Utan jag bara antog att det var detta du menade, då jag sett att du skrivit i trådarna om motorcykelregulatorer.danei skrev:bearing: Vad har kortslutningsströmen med saken att göra?
Du har nog rätt i att vindsnurran har en klassisk shuntregulator, möjligtvis med digital styrning av spänningen.
Det verkar också som att den kan bromsa generatorn till nära noll, och kortsluta lindningarna, t.ex. vid storm.
Isoleringen är inte problemet. Men jag tänker att arean kan vara lite snålt tilltagen, ifall den är lång. D.v.s att kabelns resistans blir hög. Med 400W kommer det gå 30-40A genom kabeln. 4 mm² ger hög resistans på en lång kabel i 12V-system vid 30A.wodelar skrev:har använt den här kabeln :
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa98168sv
Men det här kan du ju passa på att fråga om när du ringer till företaget.
Tack för allt engagemang alla forumdeltagare. Ska ringa Legoelektronik nästa vecka, då de ville ta frågorna per telefon. By the way : låter som firman är en leksaksaffär 
Avståndet mellan generator och regulator är ca 9-10 m. Enligt manualen så ska avståndet kunna vara upp till 18 m för kabel med 4 mm area. Jag ska kolla skarvkopplingen under generatorn 25/2.

Avståndet mellan generator och regulator är ca 9-10 m. Enligt manualen så ska avståndet kunna vara upp till 18 m för kabel med 4 mm area. Jag ska kolla skarvkopplingen under generatorn 25/2.
Har varit i kontakt med företaget jag köpte den av som i sin tur hänvisade till sin grossist Sunwind. Sunwind har jag bara haft mailkontakt med pga telefonkö. MEN de verkar ha svårt att säga huruvida min frågeställning indikerar normal drift ; dvs. generatorn levererar volt vid lågt varvtal, medan watt och ampere kräver högre rotation. Displayen på regulatorn visar en vindkraftsikon som snurrar.Har nu kopplat med Drakaflex 3x4,0mm2 H07RN-F á ca 13 m. mellan generator och regulator, och 3 x Wago 221-412 max 2x4mm2 kopplingsklämmor.Haralt skrev:wodelar,
Kan det inte vara så enkelt att du har för höga förväntningar på resultatet vid låg vindstyrka?
Jag skulle börja med att montera en bra vindmätare och logga vindstyrka respektive avgiven effekt.
Sen kan man titta på graferna och börja fundera på om det är något fel.
Jag skulle börja med att montera en bra vindmätare och logga vindstyrka respektive avgiven effekt.
Sen kan man titta på graferna och börja fundera på om det är något fel.
ja det kan ju vara så. Tycker ändå att de borde ha information kring den här frågan. Vindmätare var ett bra förslag.
Informationen finns ju i grafen som du bifogat på förstasidan.
Utan att jämföra vindhastighet med avgiven effekt är det ju omöjligt både för oss och Sunwind att veta om det är fel på anläggningen, installationen eller att det helt enkelt bara blåser för lite.
När du har lite siffror sen så kommer det bli mycket lättare att gå vidare.
Utan att jämföra vindhastighet med avgiven effekt är det ju omöjligt både för oss och Sunwind att veta om det är fel på anläggningen, installationen eller att det helt enkelt bara blåser för lite.
När du har lite siffror sen så kommer det bli mycket lättare att gå vidare.