Re: Hjälp att linda om spole.
Postat: 14 januari 2017, 00:11:54
det är en TWS duster. alltså en kina atv med qingqi motor.
väldigt ovanlig tändning, då det inte finns några brytare eller cdi-boxar. och denna spolen är direkt kopplad till tändspolen. så säg vad du vill. men det är en primärspole. och jo den spolen var bränd. aldrig att en spole är hel om kopparn har blivit så missfärgad och lacken bara ramlar av när man lindar av spolen.
spolen var inte helt brunnen, den var bara delvis kortsluten.
och ja. resistansen/meter ändrar sig fort när man har så tunna trådar. men jag mätte tråden till ca 0,22mm och då räknar jag med att lacken är ca 0,02mm. så det var en 0.2mm tråd. går man upp till 0.25mm så stämmer det med ca 80ohm, men jag har nu mätt tråden på flera ställen, och jag får den till 0,20-0,22mm beroende på om lacken är avbränd eller inte.
Vi får väl veta resultatet när jag har beställt hem tråd och byggt en rigg att linda spolen på.
väldigt ovanlig tändning, då det inte finns några brytare eller cdi-boxar. och denna spolen är direkt kopplad till tändspolen. så säg vad du vill. men det är en primärspole. och jo den spolen var bränd. aldrig att en spole är hel om kopparn har blivit så missfärgad och lacken bara ramlar av när man lindar av spolen.
spolen var inte helt brunnen, den var bara delvis kortsluten.
och ja. resistansen/meter ändrar sig fort när man har så tunna trådar. men jag mätte tråden till ca 0,22mm och då räknar jag med att lacken är ca 0,02mm. så det var en 0.2mm tråd. går man upp till 0.25mm så stämmer det med ca 80ohm, men jag har nu mätt tråden på flera ställen, och jag får den till 0,20-0,22mm beroende på om lacken är avbränd eller inte.
Vi får väl veta resultatet när jag har beställt hem tråd och byggt en rigg att linda spolen på.